Montako töitä karttelevaa työtöntä tunnet?
Ärsyttävästi tuntuu olevan vallalla näkemys, että työttömät ei edes halua tehdä työtä. Itse tunnen ainoastaan yhden työttömän, joka ei halua tehdä työtä, ja hänelläkin haluttomuus juontaa juurensa vaikeisiin sosiaalisiin pelkoihin ja hän onkin TYP:n asiakas. Kaikki muut tuntemani työttömät ovat pääosin osa-aikatyöttömiä, välillä tekevät oman alan pätkätöitä ja samalla hakevat aktiivisesti oman alan paikkoja. Moni on myös vaihtanut alaa mennen paikalliseen isoon elintarvikefirmaan.
Kommentit (66)
Suurin asenneongelma tuntuu monella olevan se, että määräaikaisuus tai osa-aikaisuus on automaattisesti mahdoton vaihtoehto. Ei osata yhtään ajatella, että vakkarin palkkaaminen suoriltaan on yritykselle iso riski. Moni ei edes hae vaikka puolen vuoden määräaikaisuutta, koska "se loppuu kuitenkin kohta". Unohdetaan nyt oikeasti rajoittavat tekijät kuten liian pitkä välimatka tai lasten hoito yms. Tosin tässä kyllä on taustalla se, että moni firma on myös oikeasti vilunkipelillä liikkeellä ja pienintä aikomustakaan ei ole palkata vakkareita.
Vierailija kirjoitti:
Vedän välillä työkkärin koulutuksia tuntitöinä ja kyllä täällä paljon on väkeä, jotka eivät töihin halua. Ihan muussa työssä siis olen vakkaristi, joskus pyydetään sijaiseksi.
Tai jos ne ensisijaisesti eivät vain halua siihen työkkärin koulutukseen?
Vierailija kirjoitti:
Liian monta.
Valitettavasti yhteiskuntamme mahdollistaa heidän elonsa ja elämän tuhlauksen.
Työstä pitää maksaa palkkaa, ilman palkkaa tehtävä tempputyö on orjatyötä.
Varmaan sinullekin kelpaisi työ työttömyyskorvausta vastaan???
En yhtään. Kaikki mun tuntemT työttömiksi ilmoittautuneet oikeasti hakee töitä. Oma mieheni ei hae eikä ole kiinnostunut töihin menemisestä ainakaan pariin vuoteen, mutta ei hän ole työkkärissä työnhakijanakaan. Naapurin poika myös lopetti juuri työnhaun kouluttautuakseen toiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedän välillä työkkärin koulutuksia tuntitöinä ja kyllä täällä paljon on väkeä, jotka eivät töihin halua. Ihan muussa työssä siis olen vakkaristi, joskus pyydetään sijaiseksi.
Tai jos ne ensisijaisesti eivät vain halua siihen työkkärin koulutukseen?
No, sanotaan nyt näin, että halusivat tai ei, kohderyhmä on sellaista, että he todella tarvitsevat näitä kursseja voidakseen edes teoriassa työllistyä. Edelleen siis kyse erilaisista It-kursseista. Alkaen tietokoneen käytöstä ja perusohjelmista, mutta myös nettisivujen tekemistä, ohjelmoinnin perusteita yms.
Mulla kavereista (25v-18v) melkeen kaikki on vapaalla. En tiedä ketään kuka haluis mennä duuniin tai mitenkään aktiivisesti hakis töitä. Tai opiskelis. Työmarkkinatuella elää ihan hyvin kun sossu maksaa kämpän.
Kymmeniä itseni lisäksi. Ei Suomessa kannata töitä tehdä kun palkkataso on niin paska. Tukia saa helposti yhtä paljon kuin palkkaa etenkin, jos perheessä on lapsia. Miksi siis myydä aikaansa työnantajalle, kun sen voi käyttää omiin tai perheen mieluisiin juttuihin ja siitä saa vielä rahaakin?
Liian monta. Se vain kätketään hienosti siihen, että "en kelpaa työnantajille" - no kaikelle muulle voi tehdä jotain, paitsi iälleen. Tai "lapset tarvitsevat nyt minua" - otan siis mieluummin ansiosidonnaisen päivärahan kuin paljon pienemmän kotihoidontuen. Tai "tässä kaupungissa ei ole avoimia työpaikkoja" - no miten on, viitsisitkö katsoa, olisiko 5 km päässä naapurikunnassa jotain? Tai "ei ole autoa" - pitikö siis ehdottomasti muuttaa asumaan alueelle, jossa ei ole julkista liikennettä?
Paras oli tänää paikallislehden yleisönosastolla: TE-toimisto lähetti työtarjouskirjeen vanhaan osoitteeseen! Sekin oli työkkärin vika, ei työttömän, joka ei halunnut uutta osoitetta kertoa vaan oletti, että voi kadonneiden kirjeiden turvin olla vielä pitkään työtön.
Yhden. Nuori kundi jota kiinnostaa vain pelaaminen ja on vakaasti sitä mieltä että ei töitä tarvii tehdä, ellei sitten saa päälle kolme tonnin palkkaa tekemättä mitään.
Muut hakevat aktiivisesti työtä kuin työtä, hankkivat lisäkoulutusta ja ovat valmiita yrittämään liki mitä tahansa saadakseen työtä.
Nuorissa aikuisissa on paljon näitä, jotka viettävät tyyliin viidettä välivuotta ilman aikomustakaan opiskella tai hakea töitä. Välillä saatetaan tehdä parin kuukauden pätkä ja tienata matkakassaa. Olen itsekin nuori ja kohta tutkinto valmiina ja työssäkin olen jo neljättä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian monta.
Liian suuret tuet mahdollistavat töistä kieltäytymisen. Tukien rankka leikkaus loisi matalapalkkasektorin, kysyntää työlle ja työttömiä alkaisi ne 8€/h paskahommatkin kiinnostamaan.
Itse olen tällä hetkellä töissä, mutta lasken jo kuukausia kohti aikaa, kun rahaa on säästössä sen verran, että voin vuoden tai yli laiskotella.
Kaksi, mutta molemmat ovat jo eläkkeellä. Toinen katkeroitui 90-luvun laman aikaan ihan huolella, hänellä myös alkoholiongelma. Oli sitä mieltä että yhteiskunnan kuuluu maksaa hänen eläminen koska häneltä lähti työpaikka hallituksen tekojen takia.
Toinen on oma isäni. Katkeroitui hänkin, kun yritysfuusiossa sai kengän kuvan takapuoleen 59-vuotiaana. Ei tosin osannut eikä vieläkään osaa katsoa peiliin, eikä myöntää että oli aikamoinen änkyrä työpaikallaan, sellainen 70-luvun AY-liikkeen kannattaja jonka mielestä kaikki pomot on riistäjäporvareita.
Ja ehkä myös naapurin nuori mies voisi kuulua työtä karttelevien luokkaan. On sellainen kadotettu nuori. Jännä homma, että nämä kaikki tietämäni ovat miespuolisia...
Tunnen useammankin, ja mikä tästä tekee vielä ärsyttävämpää he eivät ole sieltä geenialtaan matalammasta päästä vaan ovat tehneet töitä joskus paljonkin, mutta kyllästyivät siihen oravanpyörään. Kaksi näistä on muuttaneet halvempiin maihin, mutta ovat keplotelleet itselleen sosiaaliturvan Suomesta. Toisen itse allekirjoittama ja perusteeton hakemus aikuiskoulutustuesta meni sukkana läpi.
Sitten on näitä jotka ovat tottuneet hyviin ansioihin niin mitkään 2000€/kk liksa ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian monta.
Liian suuret tuet mahdollistavat töistä kieltäytymisen. Tukien rankka leikkaus loisi matalapalkkasektorin, kysyntää työlle ja työttömiä alkaisi ne 8€/h paskahommatkin kiinnostamaan.
Eivät ala orjatyöt kiinnostamaan. Yhä useampi jättäytyy kokonaan toimeentulotuen, asumistuen, harkinnan varaisen toimeentulotuen pariin. Ei tarvitse tehdä orjatyötä. Menepä sinä näyttämään esimerkkiä.
Köyhät pärjää aina, haistaha vittu räkänokka.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tällä hetkellä töissä, mutta lasken jo kuukausia kohti aikaa, kun rahaa on säästössä sen verran, että voin vuoden tai yli laiskotella.
Meinaatko myös nostas tyött.tukia?
Liian monta.. Ärsyttää kun pienellä palkalla yrittää kitkutella ja maksaa autot sun muut tyämatkoja varten kun julkisia ei kulje. Lisäksi kaksi lasta. En koe että olisi velvollisuus elättää noita laiskoja luusereita myös.
Nyt äkkiseltään tulee 5 mieleen. Olin itsekin ennen sellainen.
Tuossa kesällä kyllästyin työkkärin pompotteluun ja tulipa yksi ihan ok työpaikka vastaan, hain sitä ja pääsin töihin.
Ja täsmennetään vielä, että ihan sinänsä järkeviä kursseja pidän. Perustietotekniikkaa yms, ei mitään askartele pupuja.