Lidlin työntekijä säilytti kassiaan takahuoneessa - työkaveri pelasi kollegan kortilla 953 euroa netissä
Kuluttajariitalautakunta muistuttaa tuoreen päätöksensä ohessa siitä, että maksukorttia kannattaa säilyttää yhtä huolellisesti kuin käteistä rahaa.
Maksukorttia pitää säilyttää yhtä huolellisesti kuin käteistä rahaa. Korttia ei kannata jättää edes työpaikan pukuhuoneeseen, jos sitä ei voi laittaa lukittuun tilaan, Kuluttajariitalautakunta toteaa.
Tiedonannon on inspiroinut tapaus, jossa kaupassa työskennelleen henkilön kollega oli käynyt tämän takahuoneessa säilyttämästä käsilaukusta löytyneellä lompakolla sillä seurauksella, että kaupan työntekijän tilitä katosi mystisesti lähes 1 000 euroa.
Kävi ilmi, että joku työkavereista oli kopioinut kortin tiedon ja pelannut niiden avulla netissä 953 euron edestä.
Asiasta ensimmäisenä uutisoineen Ylen mukaan tapaus sattui Turun Lidlissä. Kuluttajariitalautakuntaan se eteni, koska epärehellisen kollegan uhriksi joutunut työntekijä vaati pankkiaan korvaamaan toisen nettipelaamiseen menettämänsä summan.
Kuluttajariitalautakunta antoi asiassa ennakkopäätöksen, jonka mukaan pankin, Ylen mukaan tässä tapauksessa Liedon Säästöpankin, olisi syytä korvata kortinhaltijalle valtaosa summasta ja hänen itsensä maksettavaksi jäisi 150 euroa. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että takahuoneessa laukkuaan säilyttänyt Lidlin työntekijä oli ollut huolimaton, mutta ei laissa määritellyllä tavalla törkeän huolimaton.
Lautakunnan mielestä pankki ei ollut tiedottanut riittävän hyvin korttitietojen kopiointiin perustuvan väärinkäytön mahdollisuudesta.
- Korteissa on kaikki tarvittavat tiedot nettiostojen tekemiseen, myös CVV-tarkistusluku. Korttiehdoissa painotetaan tunnuslukujenhuolellista säilyttämistä, mutta ei sitä, että jo kortissa olevat tiedot riittävät vääriin käsiin joutuessaan ostoihin. Tätä riskiä pitäisi korostaa asiakkaille, lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoo.
Kommentit (9)
Minä söin kerran työkaverin eväät jääkaapista.
Vahingossa tosin. Oli stressiä ja luulin itse ostaneeni ne.
Tästä sai sellaisen käsityksen, että jos löydät jonkun kortin ,voit ihan rauhassa kopioida ja tuhlata kaikki rahat joutumatta korvaamaan kun vikahan on tietenkin kortin omistajan !! TÄH ?!
Hetkinen, kai tuosta jäi nyt pois itse rikos ja rikoksen tekijän saama rangaistus!
Nyt vaikuttaa siltä että Lidlin työntekijällä ei ole ollut kanttia mennä poliisille, vaan on mennyt "kuluttajariitalautakunnalle". Ei hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin kerran työkaverin eväät jääkaapista.
Vahingossa tosin. Oli stressiä ja luulin itse ostaneeni ne.
Niin, et sitten työkaverille uskaltanut kertoa? Tarjota vaikka lounasta tai korvata ateriaa muulla tavalla. Esitit vain ettet tiedä asiasta. Hienoa.
Toi juttu on ihan sairas. Ei voi olla niin ettei korttia kopioinut joudu maksumieheksi !
Outo väite että kortissa olisi kaikki nettiostoksia varten tarvittavat tiedot. Minun on aina pitänyt kirjautua nettipankkiini maksutapahtuman yhteydessä, eli myös pankkitunnukset tarvitaan. Vanhanmallisilla sliparien höylälaitteilla voi toki maksaa kuka tahansa, joka saa kortin käsiinsä mutta niitä ei ainakaan Suomessa enää ole.
Ei tartte pankkitunnuksia jos kortilla maksaa netissä.
Siis mitä ! Kukaan ei sanallakaan syyttänyt tyyppiä joka varasti /kopioi toisen kortin tiedot ilman lupaa ! Tietenkin hän on se joka korvaa nuo menetetyt rahat. Mikä ihmeen hyysäysvaltio tää maa oikeen on ..?!