19-vuotiaana nivelreuma-diagnoosi?
Olen siis 19v ja minulla on todennäköisesti nivelreuma... Ranteet ovat symmetrisesti kipeät (vasen ollut jo kolmen viikon ajan) ja niissä on hieman jäykkyyttä. Polveni, kyynärpääni ja nilkkani ovat myös joskus kipeät. Surettaa :( pls cheer me up
Kommentit (14)
Älä sure,nykyään on jo hyvät lääkkeet! Kyllä pärjäät.
Kokeile tepsiikö autoimmuunipaleodieetti! Minulla eräs tulehdussairaus parani sillä. Nykyään gluteeniton ja maidoton rv eikä oireita ole.
Syöt lääkkeesi, pidät painon kurissa ja terveelliset elämäntavat (ei röökiä, kasviapainotteinen ruokavalio jne) niin elät ihan normaalia elämää hyvinvoivana.
Kannattaa mennä pian tutkimuksiin. Tautia on helpompi hoitaa varhaisessa vaiheessa ja nykyisillä lääkkeillä sen voi saada täysin oireettomaksi! Itse sain diagnoosin 14-vuotiaana ja elän ihan normaalia elämää ilman sairauden tunnetta, koska lääkitys saatiin kohdalleen :)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla esimerkiksi ohimenevä reaktiivinen artriittikin. Mene testeihin. Reumalabrat pyytäen.
Totakin olen miettinyt, mutta mm. tää symmetrisyys ja jäykkyys viittaa enemmän nivelreumaan :( Lääkäriin olenkin menossa todennäköisesti ensiviikolla...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla esimerkiksi ohimenevä reaktiivinen artriittikin. Mene testeihin. Reumalabrat pyytäen.
Totakin olen miettinyt, mutta mm. tää symmetrisyys ja jäykkyys viittaa enemmän nivelreumaan :( Lääkäriin olenkin menossa todennäköisesti ensiviikolla...
ap
Reuma menee suvuttain, eli kysele miten teidän suvussa tautiin on sairastuttu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä pian tutkimuksiin. Tautia on helpompi hoitaa varhaisessa vaiheessa ja nykyisillä lääkkeillä sen voi saada täysin oireettomaksi! Itse sain diagnoosin 14-vuotiaana ja elän ihan normaalia elämää ilman sairauden tunnetta, koska lääkitys saatiin kohdalleen :)
Kiitos tästä! Mulla on nivelet ollu yksittäisinä kertoina välillä kipeinä nyt parin vuoden ajalla, mutta kai tääkin on vielä varhaista vaihetta....? Nyt vasta kunnolla oireilee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen siis 19v ja minulla on todennäköisesti nivelreuma... Ranteet ovat symmetrisesti kipeät (vasen ollut jo kolmen viikon ajan) ja niissä on hieman jäykkyyttä. Polveni, kyynärpääni ja nilkkani ovat myös joskus kipeät. Surettaa :( pls cheer me up
Nojaa. Et sä näillä tiedoilla reumadiagnoosia saa, etkä edes mitään arviota sen todennkäöisyydestä. Nivelreumassa nivelet ovat olleet kipeät (ultraäänellä todettavan tulehduksen takia) vähintään puoli vuotta yhteen menoon.
Sinänsä sureminen on turhaa. JOS saisit diagnoosin, saisit myös hoidon, ja se on nykyään aika hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Reuma menee suvuttain, eli kysele miten teidän suvussa tautiin on sairastuttu.
Tietääkseni (lähi)suvussamme ei ole kenelläkään nivelreumaa....
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa. Et sä näillä tiedoilla reumadiagnoosia saa, etkä edes mitään arviota sen todennkäöisyydestä. Nivelreumassa nivelet ovat olleet kipeät (ultraäänellä todettavan tulehduksen takia) vähintään puoli vuotta yhteen menoon.
Sinänsä sureminen on turhaa. JOS saisit diagnoosin, saisit myös hoidon, ja se on nykyään aika hyvää.
No ei tää kipu kyllä mitään hirveetä ole... Nyt sattuu vain, jos olen "punnerrusasennnossa", mutta esim. viikko sitten tuntui muutenkin ikävältä.
ap
Itse sain reumadiagnoosin 16- vuotiaana. Nyt olen 35. Kaularanka on jäykkä ja aiheuttaa vähän ongelmia, sen vahingot tulivat enimmäkseen jo sairauden alkuvaiheessa, kun diagnoosia ei osattu tehdä. Itsellä ja vanhemmilla oli kyllä jonkinlainen epäilys, mutta julkisella puolella yleislääkäri totesi, ettei voi olla reumaa mun oireilla ja on vaan lihakset jumissa yms. Ja me fiksuna uskottiin...
Muuten kaikki suht ok. Syön kiltisti lääkket ja pidän fyysisestä kunnosta huolta. Kyllä tän sairauden kanssa voi elää hyvää elämää, vaikka se joskus ketuttaa :)
Omassa lähisuvussa ei ole kellään reumaa ja tunnen muitakin "sukunsa ainoita" nuoria reumapotilaita.
Vierailija kirjoitti:
Älä sure,nykyään on jo hyvät lääkkeet! Kyllä pärjäät.
Nykyään on niin hyvät lääkkeet, että voi elää oireettomana.
tsemppiä, ei ole maailmanloppu.
itse olen elänyt 47v reuman kanssa, pikkulapsista asti ja hoito on kehittynyt valtavasti.