Jos on If perustason kotivakuutus, niin korvaako...
Jos kotona sattuu tulipalo sen takia että vahingossa jäänyt liesi päälle tai vesivahinko sen takia että vahingossa jäänyt hana auki? hommaako if asunnon korjaus töiden ajaksi tai että pääsee hotelliin asumaan ifin piikkiin korjaustöiden ajaksi?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa itse aiheutettuja vahinkoja.
Vakuutus korvaa vahingot, jos ne eivät johdu huolimattomuudesta tai tuottamuksellisuudesta.
Sanoisin että jos levy jää vahingossa päälle, ja kaapisto syttyy tuleen, niin luulisin että korvaa. Mutta jos on tapana säilyttää muovisia tavaroida hellan päällä ja sitten laittaa levyn päälle ja muovitavarat syttyy tuleen , niin sitä ei korvaisi, koska vakuutuksen ottajalla on tapoja jotka rikkovat suojeluohjeita.
Eikö se jos vahingossa jättää hellan levyn päälle oo nimenomaan huolimattomuutta? mä en säilytä hellan päällä mitään, mutta mulla ei oo esimerkiks toimivaa palovarotinta, en tiiä miten if siihen suhtautuis jos aletaan miettimään korvauksia...
Laki edellyttää että asunnossa on toimiva palovaroitin. Jos sinulla ei ole sellaista, hanki heti.
"Palovaroitin on ollut pakollinen jokaisessa asunnossa 1.9.2000 lähtien. "
http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/esta-palon-leviaminen/paloturva…
Vakuutusyhtiöt edellyttävät että jokainen noudattaa lait ja tekee parhaansa ettei vahinkoja sattuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa itse aiheutettuja vahinkoja.
Laaja kotivakuutus kyllä korvaa tiettyyn rajaan asti.
Mulla on rajana 20 000e siinä vakuutuksessa. Maksaako if siis kaikki vahingot jos summa pysyy tuon rajan sisässä ja saan myös katon pääni päälle vaikka hotellista, vai mitä se korvaaminen tarkalleen tarkottaa?
Jos olet alivakuuttanut, ts. vakuutetun omaisuuden arvo on enemmän kuin tuo 20 000e, vakuutuskorvausta pudotetaan vastaavalla prosentilla eli alivakuuttaminen ei kannata, vaan anna omaisuutesi oikea arvo ja pidä se ajantasalla.
Omavastuuosuuskin vähennetään korvauksesta - mitä suurempi omavastuu, sitä pienemmät vakuutusmaksut: sopivaa tasoa kannattaa miettiä rauhassa.
Jos vahinko on tahallinen tai pahasta piittaamattomuudesta/huolimattomuudesta johtuva, korvausta ei todennäköisesti saa. Kaikki vahingot eivät kuitenkaan ole sellaisia, vaan ihan korvattavia, joten kyllä kotivakuutus kannattaa yleensä olla - se on myös usein pakollinen, jos aikoo asunnon vuokrata.
Jos pelkäät vaikkapa lieden jääneen päälle, ota tavaksesi ennen kotoalähtöä merkitä muistiin vihkoon tai vaikka puhelimeesi päivä ja kellonaika jolloin juuri ennen lähtöäsi tarkistit lieden/hanan yms., silloin voit epävarmuuden iskiessä nähdä merkinnästä, että mitään ei jäänyt päälle/auki.
Ei auta mulla mitkään tuommoset tekstit tai kuvat, käyn sairaanhoitajalla juttelemassa tämän pakko-oireisen häiriön takia. Mutta kai sossu sitten kusetti mua ja oikeesti jos huolimattomuuden takia poltan kämppäni tai aiheutan vesivahingon, nii mua ei auta sillon vakuutukset tai mitkään. Se on näköjään niin että kerran saat elämässäs tilaisuuden ja jos mokaat tosi pahasti niin kadulle joudut tai asuntola kutsuu! eikä oo mitään väliä sillä ootko halunnu aiheuttaa vahingot tahallaan vai et. :(
Vierailija kirjoitti:
Mene sinne Ifin sivuille ja lue mitä mikäkin vakuutus pitää sisällään. Tsekkaa muutkin vakuutusyhtiöt läpi, kilpailuta mutta muista että halvin ei välttämättä ole paras vaihtoehto.
Minuutin selailun jälkeen sain ulkopuolisena selville, että If korvaa mahdollisesta tilapäisasunnosta vain 85%, maksimi korvausaika 12 kk. Ei ollut vaikeaa, vähän nyt oma-aloitteisuutta.
Mitä tuo 85% tarkottaa? eli maksaa 85% vuokrasta tai hotellissa yöpymisestä ja loput jää itselleni maksettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sinne Ifin sivuille ja lue mitä mikäkin vakuutus pitää sisällään. Tsekkaa muutkin vakuutusyhtiöt läpi, kilpailuta mutta muista että halvin ei välttämättä ole paras vaihtoehto.
Minuutin selailun jälkeen sain ulkopuolisena selville, että If korvaa mahdollisesta tilapäisasunnosta vain 85%, maksimi korvausaika 12 kk. Ei ollut vaikeaa, vähän nyt oma-aloitteisuutta.
Mitä tuo 85% tarkottaa? eli maksaa 85% vuokrasta tai hotellissa yöpymisestä ja loput jää itselleni maksettavaksi?
Niin. Ilman vakuutuksia maksat itse koko potin.
Ei millään pahalla, mutta kuinka vanha olet?
Vierailija kirjoitti:
Ei auta mulla mitkään tuommoset tekstit tai kuvat, käyn sairaanhoitajalla juttelemassa tämän pakko-oireisen häiriön takia.
Ihan oikea terapia (kognitiivinen psykoterapia) pätevän psykologin luona olisi nyt aiheellista, ei mikään tuollainen psyk. sairaanhoitajan kanssa höpölöpöjuttelu.
Miksi ei ole toimivaa palovaroitinta? Maksaa ehkä vitosen ja saattaa pelastaa joskus sun henkesi,ehkä myös naapurin, jos asut kerros/rivitalossa.