Mistä apua selkäkipuun?
Mulla vaivannut toispuoleinen alaselkäkipu nyt jo vuoden verran. Ajoittain se on sietämätöntä. Olen käynyt hieronnassa, osteopaatilla ja jäsenkorjaajalla, joista ei mitään apua. Liikun melko paljon, mutta tämä vaiva rajoittaa sitä, koska en kivun vuoksi pysty tekemään osaa liikkeistä. Terveyskeskuksessa käskettiin ottamaan Buranaa, vaikka kerroin, ettei siitä ole juurikaan apua, kun kipu äityy pahaksi. Kerran pääsin lääkärin vastaanotolle, mutta hän ei edes katsonut selkää, laittoi lähetteen lannerangan kuvaukseen, jossa ei mitään poikkeavaa. Kävin omatoimisesti myös magneetissa, jossa on kuvattu niinikään lanneranka, mutta ilmeisesti olisi pitänyt kuvata lantio?
Nyt sitten ihmettelen, mitä teen. Selällään maatessa tunnen toisella puolella pahkuran, josta hierojakin on maininnut.
Kommentit (10)
Olisko iskias, mulla oli pitkään kipua toisella puolella alaselkää ja siellä tuntui pahkura. Mitä liikuntaa harrastat? Mulle auttaa ainoastaan venyttely silloin kun selkä on kipeä ja kuntosali kivun ehkäisyyn. Samaa neuvoi myös fyssari, että kannattaa käydä salilla kasvattamassa selkälihaksia, jotta ne tukevat rankaa ja ehkäisee iskiasta.
Sun takapuolen lihakset on jumissa. Se usein liittyy heikkoihin alaselän lihaksiin ja ennen pitkää siitä seuraa välievyongelma. Mutta jumi ei avaudu tavallisella venyttelyllä (ainakaan pitkäaikaisesti) vaan siinä tarvitsan ihan omia harkoitteitaan, joissa pakaralihasta pyöritelään varovasti tennispallon päällä. Mene fysioterapeutille ja selitä ongelmasi, niin se neuvoo liikkeet.
Tämän jälkeen pitää sit myös ne alaselän lihakset hoitaa kuntoon ja pitää kunnoss jokapäiväisillä jumpilla. Muuten ongelma tulee takaisin ja ennen pitkää myös se välivelyjuttu.
Kiitos vastauksista! Pakarassa on jumia kyllä ja tennispallolla olen sitä hieroskellutkin. Ei vaan oo auennut millään. Teen syvävenyttelyjä ja keskivartaloa vahvistettu painoharjoittleulla, pilateksella ja oman jumppaohjaajan liikkeillä. No oispa hyvä, että se ois vaan lihasjumia, eikä vakavampaa, kauhuissani olen googletellut.. Mutta miten sen pakaran sais auki, kun nää nyt lähes päivittäin tekemäni harjoitteet ei ole tehneet mitään? Ilmeisesti kyse on piriformiksesta?
Mulla auttoi ihan perinteinen pakaran venytys, iskiaksen hieronta ja sitten selkä/pakaralihastreenit. Mavea, askelkyykkyä, leveää prässiä/hackkia, kulmasoutua seisten jne. Kahvakuula on muuten aika monipuolinen treenivälinen, kehittää keskivartalon lihaksia, ryhtiä yms, mutta en ole varma kasvattaako se selkälihaksia, koska toistoja on aika paljon. Itse harrastin ja kyllä se pari kertaa viikossa jumpattuna pitää selkäkivut loitolla, mulle vain sopii salitreeni paremmin.
Hei kaikille selkäkipuisille
Minulla oli työperäistä selkäkipua. Söin eri kipulääkkeitä, Panadol 1 Mg ja reseptilääke Arcoxia 60mg, käytin selkävyötä, jumppasin selkää ohjeiden mukaan. Mikään ei auttanut pidemmän päälle. Mutta nyt tilanne on tämä, en muista mistä sain vinkin mutta Kauppakeskus Kaari urheiluosasto Dexal kinesioteippi 5mx5cm hinta n 6€. Laitoin selkään kipualueille n 10 cm liuskoja ja kipu lähes heti liuskan laittamisen jälkeen loppu. En ole enään syönyt mitään kipulääkkeitä. Teipit on selässä ja hyvin menee. Mikäli joku sanoo minulle että kyse on lumevaikuruksesta, puhuu puuta heinää (kts edm lääkkeet). En tietty mene takuuseen että jokaiseen selkäkipuun auttaa mutta minulle auttoi! Kertokaa kokemuksistanne jos olette aloittaneet edm teipin käytön tai haluatte lisätietoa.
En tiedä keneltä kysyt oletko käynyt fysioterapeutilla ? Mutta jos minulta joka kerron tuosta "teipistä" en ole eikä ole enään tarvetta koska "teippi" auttoi.
Itselläni auttoi hiihto (perinteinen tyyli) ja venyttely, suosittelen kokeilemaan
Mä teen joka ilta selkäjumpan joka löytyy selkäliiton sivuilta. Joka ikinen ilta. Ja ny on hyvä.