Ärsyttääkö teitä yleistykset, jos sanotaan esim., että "miehet kuolevat nuorempina kuin naiset"?
Minusta tuossa pitäisi ehdottomasti olla "keskimäärin" mukana virkkeessä, koska tuosta saa sellaisen käsityksen, että miehet kuolevat aina ja automaattisesti nuorempina kuin naiset, mikä ei pidä paikkaansa.
Kommentit (15)
Mua ei ärsytä yleistykset eikä mitkään äärimmäisen yksinkertaistetut... yleispätevät lausunnot. Ne on hauskoja. Mua ärsyttää ihmiset jotka ärsyyntyy niistä ja ottaa asian henkilökohtaisesti ja varsinkin sellaiset jotka olettaa kaiken tuollaisen takana olevan ilkeämielisyys ja pahansuopuus. Jos lakonisesti toteaa että "hei, keskimäärin" tai "niin siis tilastollisesti", niin se on ok, silloin ei ole vielä ottanut yleistystä henkilökohtaisesti ja pysyy aiheessa, mutta se että tekee välittömiä oletuksia toisen maailmankuvasta tai persoonallisuudesta ja provosoituu olettamansa vuoksi riitelemään ja unohtaa sen itse asian ja pahimmillaan vielä käyttää sitä "keskimäärin!"-näkökulmaansa itsestäänselvänä todistuksena omasta moraalisesta ja teknisestä ylemmyydestä, on ärsyttävää. Kyllä, provosoidun itse tällaisesta urpåilusta myös nopeasti ja asia oli mielen päällä, siksi tämä vuodatus.
Tyhmät ihmiset ovat onnellisempia, kuin älykkäät. Keskimäärin.
"Miehillä on putkiaivot, naisilla tippaleipäaivot." Keskimäärin.
Ei oikeastaan ärsytä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa pitäisi ehdottomasti olla "keskimäärin" mukana virkkeessä, koska tuosta saa sellaisen käsityksen, että miehet kuolevat aina ja automaattisesti nuorempina kuin naiset, mikä ei pidä paikkaansa.
Jotkut toimittajat tekevät ne yleistykset tyyliin "jokainen mies kuolee nuorempana kuin naiset". Silloin ärsyttää.
Ei ärsytä yhtään jonkin tilastotiedon esiin ottaminen.
Jokainen peruskoulun käynyt ymmärtää, että tarkoitetaan nimen omaan tilastotietoihin perustuvaa keskiarvoa.
Pikemminkin ärsyttää nämä yksittäistapauksilla keskustelevat tyyliin: tupakkahan on suorastaan terveellistä, koska isoisä eli satavuotiaaksi polttaen kuin korsteeni, äidin ylipaino ei ole vaarallista vauvalle, koska omani syntyi täysin terveenä ja olen 149-kiloinen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut toimittajat tekevät ne yleistykset tyyliin "jokainen mies kuolee nuorempana kuin naiset". Silloin ärsyttää.
Linkkejä tällaiseen?
Ehkä toimittajissa on tyhmiä (ja onkin), mutta ei nyt sentään noin tyhmiä.
Ei tilastotieto ole mikään yleistys.
Käsitteet täysin hukassa.
Yleistykset ärsyttävät vain silloin kun yleistyksellä käydään yksilön kimppuun. Kohdellaan siis ihmistä väärin. Esim. jos et katso silmiin niin sinulle sanotaan että yleensä valehtelijat ei katso silmiin.
Pitäisi olla sen verran järkeä ja empatiaa että jonkun asian yleisyydellä ei tehdä yksilöstä syyllistä. Jos kaupan pihassa on kaveri muovikassit täynnä kaljaa ja takana kaupan ovi sorkkaraudalla väännettynä auki niin ei voi suoraan väittää muovikassimiestä syylliseksi.
Äly hoi!
Jos mistään asiasta ei voisi yleistää statistiikan perusteella, ei voisi ikinä keskustella mistään laajemmasta ja saada asioita aikaan. Kuten täällä jo sanottiinkin, ihmisen pitää ymmärtää sanomattakin, että poikkeuksia on mutta niistä ei puhuta nyt.
No ei ärsytä, mutta ei siinä mielestäni mitään pahaa tai väärää ole, jos korjaa, että "tilastollisesti" tai "keskimäärin", koska on myös nuorena kuolleita naisia ja yli 90-vuotiaiksi eläneitä miehiä.
No sulla oli kyllä harvinaisen hölmö esimerkki, ap. On ihan selvää, että tuo on keskiarvo.
Joten tuollaisissa tilanteissa ei ärsytä.
Minua ei ärsytä yleistys, että miehet kuolevat aikaisemmin kuin naiset, koska se on täysin totta. Ero on tilastollisesti vähän päälle viisi vuotta. Miten tämä näkyy eläkkeelle pääsy iässä, joka perustuu elinajanodotteeseen? Vastaus: Ei mitenkään. Onko tasa-arvoista? Vastaus: Ei todellakaan.
Ei, koska se ei ole yleistys. Se on tilastollinen fakta, mikä ei päde kaikissa tapauksissa. Ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen sen.
No ei kaikissa tilanteissa vain jaksa sanoa niin täsmällisesti ja pikkutarkasti. Kyllä normaaliälyisen ihmisen pitäisi mielestäni tajuta, että se tarkoittaa nimenomaan keskimäärin.