Voisiko rikkaat lahjoittaa köyhien hyväksi kuukauden palkan?
Jos jokainen rikas suomalainen(yli 4000€ palkka) lahjoittaisi meille köyhille kerran vuodessa kuukauden palkan niin täällä olisi parempi elää. Ttt ja at ovat niin pieniä ja eikö omatunto kolkuta kun mersulla ajetaan leipäjonon ohi? Hirveää kun joutuu syömään aina vaan makaroonia ja pihistämään lääkkeistä.
Kommentit (78)
Juuri tätä minä en ymmärrä että maailmassa on pieni kansakunta joka suunnittelee elämänsä niin että saa mahdollisimman paljon tukia! Töihin ei mennä koska tukia saamalla jää enempi rahaa käteen. Ei osata yhtään elää ja katsoa pidemmälle kuin seuraavaan kuukauteen. Kaikki se tuki mitä saatte on YLIMÄÄRÄISTÄ tuloa. Jos omat tulot on nolla niin niistä tuista, joka sentistä pitää olla kiitollinen mutta että valitetaan vielä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tilastokeskuksen tulonjakotilaston mukaan köyhin kymmenes suomalaisista saa tulonsiirroista vain 9,4 prosenttia. Rikkain desiili saa tasan kymmenen, siis pikkuisen köyhiä enemmän. Loput 80,6 prosenttia jakautuvat väliryhmille."
http://annakontula.fi/2016/10/rikkaiden-tulonsiirrot/
Rikkaat saa enemmän rahaa valtiolta kuin köyhät.
En luota lähteeseesi, sillä lähteellä on selkeä bias. Jälleen kerran tuossa ei ole eritelty mitä nämä maagiset tulonsiirrot ovat joita töissäkäyvät hyvätuloiset saavat? Minä tosissani haluan tietää. Minullekin ne kelpaisisivat.
Kyllä minullekin kelpaisisi vaikka mikä.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap. Jos lahjoittaisin 4500 euron palkkani sinulle (tai siis sen käteen jäävän osuuden, n. 3000 euroa), millä kuvittelet, että maksaisin asuntolainan ja elättäisin mun kaksi teiniä ja työttömän miehen?
Tai tankkaisin tuota muutaman tonnin kotteroani, jotta pääsen joka päivä töihin?
Eikö sulla jää tosta koskaan säästöön yhtään?
Ei sillä, itse olen työssäkäyvä että en ole lahjoitusta kärkkymässä mutta tuli vaan mieleen.
Näistä vaatauksista muuten näkee hyvin että se vanha sanonta pitää paikkansa, että köyhä antaa vähästäänkin. Meinaan vaan että kun työttömältä kysyt kymppiä lainaan, niin jos sillä vaan on itellä 50€ rahaa, lainaa se kyllä siitä kympin. Mut kun kysyt ihmiseltä jolla on nettotulot kymmenkertaiset työttömään nähden, niin vastaus on aina että voi voi kun ei oo rahaa yhtään.
Sori vähän ohis.
Vierailija kirjoitti:
Näistä vaatauksista muuten näkee hyvin että se vanha sanonta pitää paikkansa, että köyhä antaa vähästäänkin. Meinaan vaan että kun työttömältä kysyt kymppiä lainaan, niin jos sillä vaan on itellä 50€ rahaa, lainaa se kyllä siitä kympin. Mut kun kysyt ihmiseltä jolla on nettotulot kymmenkertaiset työttömään nähden, niin vastaus on aina että voi voi kun ei oo rahaa yhtään.
Sori vähän ohis.
Siis sillä hyvätuloisella ei oo sitä kymppiä lainata, en tarkoittanut nyt kuukauden palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se jakautuu, vielä niin että on jo kolmannen samassa suvussa kolmas tuilla elävä sukupolvi menossa.
Kyllä niitä tuilla eläneitä sukupolvia on useampia kuin kolme. Maataloustukia ennakoiva tullitariffijärjestelmä luotiin jo vuonna 1919 ja nykymuotoisen maataloustukijärjestelmän voidaan katsoa muodostuneen 1950- ja 1960-luvuilla.
En todellakaan aja mersulla. Auton arvo on varmaan hikiset 5000e.
Maksan palkastani asuntolainat + muut menot + lasten harrastukset ja muut menot. Eipä siitä nettotuloista paljon jää. Jos lahjottaisin kuukauden palkan pois, niin miten itse maksan menoni?
Toisekseen.. teen töitä kuukaudessa n. 180-200 tuntia, ja työreissua on paljon. Olen todella oaljon pois perheeni luota. Palkan eteen luovun monesta tärkeästä asiasta. Toki... voithan sinä itse tehdä työni, ja pitää palkan, siitä vaan.. saat n. 3400e/kk käteen, mutta oman elämäsi voit unohtaa täysin.
Ennenkun olet oikeasti kateellinen, niin teeppä itsellesi se asia selväksi, ettei se palkka ilmaiseksi tipu vaan sen eteen teen todella paljon töitä. Elämä on täynnä valintoja myös sinulle itsellesi.
Mene ja opiskele itsellesi ammatti. Sillä tavalla se raha irtoaa eikä tarvitse muiden almuilla elää.
Ja niin.. ei hävetä, kun teen peräsuoli pitkänä töitä.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan aja mersulla. Auton arvo on varmaan hikiset 5000e.
Maksan palkastani asuntolainat + muut menot + lasten harrastukset ja muut menot. Eipä siitä nettotuloista paljon jää. Jos lahjottaisin kuukauden palkan pois, niin miten itse maksan menoni?
Toisekseen.. teen töitä kuukaudessa n. 180-200 tuntia, ja työreissua on paljon. Olen todella oaljon pois perheeni luota. Palkan eteen luovun monesta tärkeästä asiasta. Toki... voithan sinä itse tehdä työni, ja pitää palkan, siitä vaan.. saat n. 3400e/kk käteen, mutta oman elämäsi voit unohtaa täysin.
Ennenkun olet oikeasti kateellinen, niin teeppä itsellesi se asia selväksi, ettei se palkka ilmaiseksi tipu vaan sen eteen teen todella paljon töitä. Elämä on täynnä valintoja myös sinulle itsellesi.
Mene ja opiskele itsellesi ammatti. Sillä tavalla se raha irtoaa eikä tarvitse muiden almuilla elää.
Ja niin.. ei hävetä, kun teen peräsuoli pitkänä töitä.
No, ei tarvitsisi mennä peräsuoli niin pitkällä jos opiskelisit itsellesi hyvin palkatun ammatin. Kyllä palkkatyölläkin voi lopulta tienata ihan hyvin.
Miten kehtaat valittaa tuista? Kyllä niillä tulee toimeen.
Maksan palkasta veroja noin 20 000 ja lisäksi tuen eri tahoja noin tonnilla vuodessa. Saa riittää omaksi osuudekseni.
Voisiko ap tehdä vuodessa enemmän töitä neljän tonnin edestä?
T. Yrittäjä, jolle käsite vapaa-aika alkaa olla tuntematon
Suomessa on 4% ihmisiä jotka tienaa yli 75 000€/vuodessa. Nämä 4% maksaa puolet Suomen veroista ja sinä haluat nyt heiltä vielä kuukauden palkankin?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 4% ihmisiä jotka tienaa yli 75 000€/vuodessa. Nämä 4% maksaa puolet Suomen veroista ja sinä haluat nyt heiltä vielä kuukauden palkankin?
Just tämmöisten takia siirsin kirjat Viroon, ja kyllä, kuulun tuohon 4 prosenttiin.
Nyt jää itse tienata rahat itselle mutta oleellisin muutos oli, että vitutus loppui.
Tänä vuonna lahjoitan verojen muodossa 16000€, jotta kaltaisesi saisivat välttämättömän toimeentulon.
Ilmaisen koulutuksen maassa, jossa järjestelmä tukee liiaksikin, ei pienituloisuus ole muuta kuin oma valinta.
Tules meille huomen aamulla. Minä näytän mitä pitää tehdä ja kyllä minä päivän työstä päivän palkan maksan. Verottajaa en kyllä ajatellut ottaa siihen mukaan.
Meillä on jo progressiivinen verotus, jonka progressio on kohtuuttoman jyrkkä. Me yli 4000 € kuussa tienaavat maksamme jo kohtuuttoman suuren osan teidän köyhien kuluista, kun tilannetta verrataan muihin läntisiin sivistysvaltioihin. Lisäksi me olemme ne, jotka pidämme tämän maan talouden edes jotakuinkin pyörimässä kuluttamalla itse ansaitsemaamme rahaa.
Minä voisin antaakin jos se menisi järkevään käyttöön ja oikeasti tarpeeseen.
En ole rikas, ihan tavis, mutta palkastani viedään silti 30000 euroa vuodessa köyhille ja linnuille. Mitä jos saisin joskus osan siitä itselleni?