Vaalea vai tummapaahtoinen kahvi?
Itse tykkään enemmän tummapaahtoisesta kahvista, nykyisin vielä tummemmasta kuin ennen. Anoppi tuo meille aina kahvipaketin tuliaisiksi ja se on poikkeuksetta vaaleapaahtoista. Näin siitä huolimatta, että ollaan sanottu, että tykätään tummasta ja tyrkytetään pakettia takaisin - hän käskee vain laittaa enemmän jauhoja, niin hyvä tulee. Mutta eihän se ole sama.
Kommentit (22)
Vaaleapaahtoisesta saa niin hurjan närästyksen, että ei ole mitään tolkkua eikä määrää...
Tummapaahtoisesta tykkään enemmän, mutta harvemmin teen kahvia pelkästään itselleni ja perheen mielestä kahvi ei saa olla mitään muuta kuin vaaleapaahtoa.
Tummapaahtoinen espresso painekahvinkeittimestä (se kone mistä koko muu sivistynyt eurooppa juo kahvinsa).
Jos joku pyytää tummaa kahvia niin laitan normaali kahvipuruja kaksinkertaisen määrän suodattimeen. Siinäpä saavat tummaa kahvia.
Tumma, sillä vatsani ei kestä vaaleapaahtoista.
Vaaleapaahtoisen maku mutta tummapaahdosta tehtynä säästää pitkän pennin, kun purua voi laittaa huomattavasti vähemmän.
Olen aikanaan oppinut juomaan kahvia Ruotsissa isovanhempieni luona ja pitkään ihmettelin, miksi Suomessa kahvi ei oikein maistunut. No siksi, että Suomessa tarjolla oli aina yleensä sitä vaaleaa. Onneksi kotiseudulta sai jo 90-luvun alkupuolella myös Löfbergs Lilaa ja se olikin minulle pitkään ainoa oikea kahvi, nykyään ostan välillä myös suomalaispaahtimoiden tummempia laatuja.
Fanuccio kirjoitti:
Tummapaahtoinen espresso painekahvinkeittimestä (se kone mistä koko muu sivistynyt eurooppa juo kahvinsa).
Miksi sitten itse olet junttien seurassa?,
ja asut vielä varmaan jossain kouvolassa
En ymmärrä miksi Suomessa tyrkytetään joka paikassa pelkkää vaaleapaahtoista. Maistuu happamalta kuravelliltä ja tulee vatsa kipeäksi. Ainoat jotka siitä tykkäävät ovat niitä jotka eivät ole koskaan juoneet kakkospaahteista tummempaa.
Tykkään molemmista. Minulla on kotona kaksi kahvipurkkia, vaaleaa 2-paahtoista ja tummaa 5-paahtoista. Lisään kahviini aina maitoa, tummaan reilummin.
Ja huono vitsi nuo jutut että enemmän tai vähemmän vaan kahvimitallisia. Kahvinkeiton pitäisi olla luvanvaraista, sen verran kamalia litkuja jotkut tekevät kun laitetaan kahvia miten sattuu ja kuvitellaan ettei sillä ole merkitystä.
Tummapaahtoinen todellakin. Ja tykkään tosi tummasta, ongelmana on se, että monet kaupassa myytävät "tummapaahtoiset" on mun makuun nekin ihan liian vaaleita. No onneki löytyy paria ihan juotavaa. Vaaleapaahtoinen on ihan hirveetä kuraa, en pysty nykyään esim. kylässä ollessa edes kahvia juomaan, kun suurimmalla osalla on sitä jotain perus Juhla Mokkaa tai Kulta Katriinaa. Ei sitä vaan saa alas.
Ajattelin viedä miehen siskolle tuliaiseksi vaaleapaahtoista luomukahvia, mutta tämän keskustelun pohjalta jahkaan, että kumpaakohan 🤔
Auttakaas arvon palstailijat, vaikka makuasiahan tämä on. Itse en ole juonut kahvia vuosiin.
Tummaa 4/5-paahtoista puoli litraa aamulla, pitää saada kone käyntiin:) Lisäksi vaalea käy vatsan päälle. Muuta kahvia en yleensä päivän aikana nauti, joskus espressoa huushollin koneella.
Vain tummapaahtoinen on tummaa, lisämäärillä ei vaaleapaahtoisesta saa tummaa!
Minusta tummapaahtoinen on paljon parempaa, mutta vatsani ei kestä sitä. Ihmettelen näitä vastaajia, jotka sanovat, ettei vatsa kestä vaaleapaahtoista. Saan siitäkin kyllä närästyksen, mutta tummapaahtoisesta menee maha ihan sekaisin.
Tummapaahtoisessa on sekin hyvä puoli, että siinä on vähemmän kofeiinia, koska sitä on paahdettu pimemmän aikaa ja kofeiinia poistuu silloin enemmän pavuista.
Tumma ehdottomasti. En tykkää juoda sukanpesuvettä.
Lidlin myymä Melitta Auslese Classic on kohtuullisen hyvää ja edullista nelospaahtoista kahvia, maksaa vähän yli kolme euroa.
Tummapaahtoinen on suosikki täälläkin. Pehmeän ja täyteläisen makuista. Vaaleapaahtoinen on liian hapanta ja pistävää minun makuuni.