Te, joilla oli itkuinen ja huonosti nukkuva vauva! Jatkuiko sama vielä vauvavuoden jälkeenkin?
Kohta 10 kk kärsitty katkonaisia öitä. Tällä hetkellä tilanne on itkua ja kitinää joka ilta nukkumaanmenon jälkeen n. puoleen yöhön ja sen jälkeen pari-kolme heräämistä itkun kera. Yöimetystä en ole jaksanut lopettaa, sillä en tiedä, miten kauan itku jatkuisi, jos en antaisi maitoa.
Onhan tämä tietenkin vähemmän rasittavaa kuin alkuvaiheen koliikki ja heräily vartin välein, mutta silti en meinaa enää jaksaa yhtään tällaista yötä. Varsinkin, kun tilanne näytti rauhoittumisen merkkejä jo puolen vuoden iässä, mutta jostain syystä itkuisuus alkoi uudestaan.
Sanokaa, että minun ei tarvitse enää ensi vuonna valvoa.
Kommentit (31)
Jep, nyt 1v 6kk ja edelleen itketään öisin.. yösyötöt lopetin 11kk iässä. Hampaat tekee tiukkaa meillä ja yksi yöitkun syy, toinen on ne saakelin vatsavaivat.
3-vuotias nukkunut aina hyvin. Pienin vaan jaksaa valvottaa.
Joo 3v korvilla alkoi nukkumaan jotenkin.
Meillä helpotti. Vauvana oli pätkänukkuja öin ja päivin, nyt 1v8kk nukkuu 10h yössä putkeen ja päivisinkin hyvin.
Tsemppiä! Meillä hampaiden tulo (3 kerralla 10kk iässä) huononsi jo parantuneita yöunia ja minulla oli olo, etten enää kestä, mutta siitä se sitten helpottui.
Jatkui osittain. Lopetin vähitellen imetyksen ja viimeisenä yöimetykset 1v7kk iässä ja siitä alkoi meidän kokonaiset yöt. Nyt 1v9kk nukkuu pääasiassa heräämättä 20-6.30. Saattaa herätä jos unilelu on hukassa mutta nukahtaa heti uudestaan.
Meillä helpotti 1,5 vuoden iässä. Nyt 2-vuotiaana nukkuu koko yön heräämättä tai yhdellä herätyksellä. On ihan luksusta! Voimia ap!
Mua ahdisti lisäksi ystävät, jotka eivät ymmärtäneet yhtään meidän tilannetta ja mainostivat vauvojensa nukkuvan todella hyvin jo sairaalasta kotiuduttua. Ja sitten valitettiin, jos joskus piti herätä 3 kertaa yössä. Tämä meni nyt aiheen ohi, mutta piti avautua vähän. :)
Tosi itkuinen alkoi nukkumaan 1,5 vuotiaana. syynä itkuisuuteen oli refluksitauti kylläkin. usean lapsen äitinä lohdutan että kyllä se pian helpottaa... vaikka väsyneenä ei todellakaan jaksa ajatella muuta kun että saisi nukkua! Itse yritän (vauva nyt 4,5kk kipeänä ja yöt ihan hulluja) joka pienen välin hyödyntää ja levätä, että jaksaa jotenkin. Tsemppiä!
Kolmevuotiaana alkoi nukkua. Näin mulle sanottiinkin, että usein siinä iässä alkavat nukkua. Koita jaksaa ja nukkua aina kun mahdollista!
Joo valitettavasti jatkui. Mulla kolmesta lapsesta kaksi olleet huonoja nukkujia murrosikään asti. Esikoinen itkeskeli ja nukkui huonosti lähemmäs viisi vuotiaaksi asti, kuopus noin kolme vuotiaaksi asti.
Keskimmäinen sitten oli pienestä asti tosin hyvin nukkuva.
Suoraan sanottuna olen näin jälkikäteen miettinyt, että miten olen järjissäni noista vuosista selvinnyt. Nyt ne on muisto vaan, teini-ikäisten kanssa ongelma on lähinnä se, että ne saa ylös sängystä.
Meillä helpotti selkeästi sen jälkeen, kun lopetin imetyksen kokonaan lapsen ollessa 1 vuotias. Sen jälkeen nukkui monesti jo läpi yön heräämättä, mutta nyt taas hampaiden/maha vaivojen takia heräillyt välillä useammin, mutta yleensä pärjätään yhdellä herätyksellä per yö . Lapsi nyt 1 v 2kk. Tsemppiä
Millainen lapsi on päivällä, nukkuuko pitkätkin päikkärit? Meillä päivät olivat kitinää ja nukkui tasan 30 min päikkärit kerrallaan. Öisin heräili, muttei luojankiitos itkenyt.
Meillä lapsi alkoi 2-vuotiaana kuin taikaiskusta nukkua läpi yön. Imetys oli lopetettu aikoja sitten eikä sillä ollut mitään vaikutusta nukkumiseen. Eräänä aamuna vain totesin, että ei herätty kertaakaan.
Aina on jotain mikä valvottaa meidän poikaa. Aina ollut huono nukkumaan ja nukahtamaan, nyt 1v9kk nukkuu silloin tällöin yön läpi. Nyt jotain ihme kauhukohtauksia öisin, herää kirkumaan eikä rauhoitu ihan helpolla.
Ehkä ens vuonna sais nukuttua?
No, Oisko ollu 3v kun nukkui kerran yön läpeensä, kouluikään asti heräilyä ja nukahtamisvikeutta. Edelleen hankala nukahtaa (12v), nukku kyllä yön kun nukahtaa. Mut esim. Vieraissa paikassa ei osaa nukkua hyvin , siksi yökyläilyt kavereilla ei onnistu🙁
Neurologisia pulmia, usein uniongelmat liittyy niihin...
En osaa enää sanoa, mistä tämä johtuu. Refluksi? Hampaat? Eroahdistus? Painajaiset? Nytkin olen pomppinut pinnasängyn luona jo 10 kertaa. Ei haluttaisi mennä itse "nukkumaan", sillä pelkkä kyljen kääntäminen saattaa aiheuttaa havahtumisen ja itkukonserton. Ap
Vierailija kirjoitti:
Millainen lapsi on päivällä, nukkuuko pitkätkin päikkärit? Meillä päivät olivat kitinää ja nukkui tasan 30 min päikkärit kerrallaan. Öisin heräili, muttei luojankiitos itkenyt.
Päivällä ei itke juuri koskaan unien aikaan. Nukkuu 1-3 tuntia päivällä. Yleensä yhdet 1,5 h unet klo 11-12.30 ja toiset n. 30 min unet ennen klo 16. Ap
Vierailija kirjoitti:
En osaa enää sanoa, mistä tämä johtuu. Refluksi? Hampaat? Eroahdistus? Painajaiset? Nytkin olen pomppinut pinnasängyn luona jo 10 kertaa. Ei haluttaisi mennä itse "nukkumaan", sillä pelkkä kyljen kääntäminen saattaa aiheuttaa havahtumisen ja itkukonserton. Ap
Eroahdistus oli meillä ainakin tuossa iässä pahimmillaan. Lapsi ilmeisesti nukkuu teidän huoneessa? Meillä hiukan helpotti kun lapsi siirtyi omaan huoneeseen 7kk iässä, heräsi siis tosiaan jopa peiton kahinaan ym. Ja minä myös jokaiseen vauvan inahdukseen. Ja tosiaan kunnolla helpotti kun imetys loppui kokonaan 1v.
10 kommentin kirjoittaja
Kyllä. Enimmät yöheräilyt loppuivat 1,5v, kun lopetettiin maitotuotteiden käyttö. Sitten lapsi heräsi enää noin 1-3 kertaa yössä. 3-vuotiaana siirtyi omaan huoneeseen parempien unien toivossa, mutta sieltä hiippaili viereen joka yö, saattoi usein myös heräillä alkuillasta monta kertaa jne.
Nyt lapsi on kohta 5v, ja palattiin juuri nukkumaan samaan huoneeseen ja nyt lapsi onkin sitten nukkunut kolme yötä heräämättä ja tulematta viereen. Olis vissiin vaan pitänyt alunperinkin pysytellä samassa huoneessa.
1,5 vuotiaana nukkui kokonaisia öitä. Mutta ei se itsekseen tullut, olen joutunut pitämään lukuisia unikouluja, tai siis on harjoiteltu uusia unitapoja. 6kk iässä harjoiteltiin nukahtamaan omaan sänkyyn minun ollessa vieressä, ennen nukahti syliin. Auttoi alkuyön heräilyyn. 8kk iässä lopetin yöimetyksen. Karsi suurimman osan heräilyistä mutta silti 1-2 kertaa heräsi. 1 vuotiaana harjoiteltiin se, että joku muukin kelpaa nukuttajaksi kuin minä. Ei juuri vaikuttanut yöheräämisiin, mutta helpotti muuten arjen jakamista. 1v 1 kk iässä lapsi oli ekaa kertaa koko yön isänsä kanssa kahdestaan. Ei herännyt kertaakaan. 1,5 vuotiaana harjoiteltiin yksin omaan sänkyyn nukahtaminen ja sen jälkeen on nukkunut pääasiassa täysiä öitä.
Meillä oli tosi itkuinen ja huonosti nukkuva vauva. Ensimmäiset pari kuukautta kanniskeltiin häntä liinassa yöt päivät, sitten löytyi refluksi, johon saatiin apua. Itkuisuus väheni, heräily ei. Oli tosi herkkä vauva ja itki milloin hampaita, milloin eroahdistusta. Noin vuoden ikään asti yöt olivat kamalia ja minä olin aivan uupunut. Sitten pikkuhiljaa asiat alkoivat helpottamaan, ja nyt 2-vuotiaana lapsi nukkuu normaalisti läpi yön. Sairaana toki heräilee, mutta niinhän ne kaikki. Toivoa siis on! Kovasti tsemppiä ja jaksamista, Ap.
Valitettavasti jatkui yli kolmevuotiaaksi ja silloin nukkui jo yöllä useamman tunnin pätkiä. Neljävuotiaana alkoi nukkumaan yöt. Tsemppiä. Ei tehty enempää lapsia. Onneksi eka oli helppo.