Eläinklinikan vaitiolovelvollisuus? Hävettää.
Oltiin eilen eläinlääkärissä ja nyt kysyn googlattuanikin täällä, jos olisi eläinlääkäreitä tai eläinhoitajia paikalla ja olisi kokemuksia kertoa.
Eli jouduin eilen lemmikilleni parhaan hoidon takaamiseksi paljastaa todella hävettäviä asioit, joita todellakin kadun suuresti. Niin paljon että olen todella ahdistunut että asiat leviävät ympäriinsä.
Ei siinä mitään, uskon kyllä että ell on siinä mielessä salassapitovelvollinen että pitää varmaan valansa, mutta huoneessa oli kaksi hoitajaa ja heistä olen eniten huolestunut.
Suoraan sanottuna asioiden tultua ilmi nämä nuoret naishoitajat katsoivat minua kuin halpaa makkaraa tai ainakin vahvasti tuntui siltä. Vaikka nämä asiat eivät ole ajankohtaisesti elsun arvoisiakaan, niin silti karmii ajatus että minun, lemmikkini ja perheeni henkilökohtaiset asiat leviävät yhtään pidemmälle kuin klinikalle. Asutaan tarpeeksi pienessä kaupungissa että jos toinenkaan noista tytöistä päättää juoruilla niin leviää kuin kulovalkea ja joudun häpeämään kaikkialla, ikään kuin eilinen ei olisi ollut tarpeeksi.
Eli onko siis ell ja klinikan HOITAJATkin vaitiolovelvollisia? Ja pitävätkö he lupauksensa? Lääkäriin siis enimmäkseen luotan koska lääkärin vala, mutta nämä nuoret pimut saavat minut levottomaksi. Kaduttaa ja hävettää ja nolottaa vaikka pääasia onkin että lemmikki sai hoitoa asianmukaisesti.
Jos ovat vaitiolovelvollisia niin toteutuuko se käytännössä..? Kokemuksia / paljastuksia..?
Kommentit (20)
Oletko yhtynyt koiraasi? Yääk.........
Kai tiedät että se on verrattavissa raiskaukseen? Ja saatat aiheuttaa eläimelle kipua? Todella sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet tehnyt? Sekaantunut eläimeen? Mikä muu voisi aiheuttaa tuollaisen reaktion? Enkä kyllä ihmettele.
Vastakysymykset ei ole vastauksia kiitos.
ap
Eli sinä tai perheenjäsenesi olette sekaantuneet eläimeen? Pitäneet viikkoja nälässä? Hakanneet henkihieveriin?
En haluaisi olla ilkeä mutta toivon että joku tekee elsun. Ihan sama onko tapahtumista vuosia.
Ovat vaitiolovelvollisia. En tiedä, tulisiko vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta potkuja suurempaa rangaistusta, mutta tämän hetken työllisyystilanteessa se voi olla yllättävän isokin rangaistus.
Kun saat tuomion eläimeen sekaantumisesta niin eiköhän se asia tule ilmi kaikille...
Okei ennen kuin menee liian pitkälle, niin en ole tässä raiskannut eläintä ja sitä paitsi olen nainen. Sovitaan vaikka että unohdetaan että häpeän näin paljon koska häpeän pieniäkin asioita vaan että tässä on ylireagtiosta kyse.
Tämäkin vastaanotto puhuu kyllä sen puolesta että johtopäätöksiä tehdään pienestäkin aika huolellisesti joten kaipaan vastausta kysymykseeni enemmän.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ovat vaitiolovelvollisia. En tiedä, tulisiko vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta potkuja suurempaa rangaistusta, mutta tämän hetken työllisyystilanteessa se voi olla yllättävän isokin rangaistus.
Ja siis vaitiolovelvollisuuden rikkomisella tarkoitan, että kertoisivat asiakkaan asioista esim. kavereilleen tai perheenjäsenilleen, tai puhuisivat niistä julkisella paikalla niin, että sivullisia olisi kuulemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kun saat tuomion eläimeen sekaantumisesta niin eiköhän se asia tule ilmi kaikille...
Eläimiin sekaantuminen on muuten Suomessa laillista, vaikkakaan ei noin yleisesti mitenkään hyväksyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos ,hyvä pointti. Ei toisaalta lopulta estä ketään koska kuinka nyt muutenkaan saadaan tietää kuka juuri se oli joka asiasta lipsautteli pitkin kyliä ellei joku tunnusta. Nyt kun mietin niin sama ihan ihmisen terveydenhuollossa kun välikäsiä on monia jos menet vaikka pelkästään perheneuvolaan.
ap
Tuota noin. Ei ne täysi-ikäiset, koulutetut klinikan työntekijät ole "tyttöjä". Siivoa suustasi tuo vähättelevä puhe. He ovat ammattilaisia, joita sitoo sama etiikka kuin alaa muutenkin. Toisaalta noudattavat vaitiolovelvollisuutta, toisaalta sitten taas menevät aina potilaan etu, tässä tapauksessa eläinsuojelulaki, edellä. Aika kummaa puhetta, että itse olet kohdellut eläintä kaltoin ja nyt vauhkona tytöttelet ihmisiä, jotka sitä auttavat. Todellakin siivoa suusi ja kadu. Ja jos tuolla lailla vaahtosit vastaanotollakin, älä ihmettele, jos joskus tulee vastaan valvontaeläinlääkäri.
Sulla on myös aika outo käsitys hyväksikäytöstä, kun puolustaudut sanomalla, että olet nainen. Ai jaa, eikö esimerkiksi alapäätään pikkulapsilla nuolettaneet naiset olekaan pedofiilejä? Mitä oikein sekoilet. Nainen voi vaurioittaa toista ihmistä tai eläintä siinä missä mieskin.
Olet samassa alhaisimmassa kastissa kuin ls-asiakkaat, joita pelottaa naapureiden paheksunta - ei se, että lapsi saa elinikäiset vauriot.
Mun tulee mieleen, että lemmikkiä on sattunut jo pidemmän aikaa, mutta aloittaja ei ole viitsinyt viedä lemmikkiä lääkäriin? Tiedän tapauksen, joka ei voinut viedä joulunpyhinä loukkaantunut lemmikkiä eläinlääkäriin koska se on kallista. Lemmikkiparka joutui odottamaan usemman päivän hoitoonpääsyä. Tämä tapaus ei tosin asiaa hävennyt vaan julkisesti somessa valitteli kuinka eläinlääkäri on niin kallis. Idiootti.
Toivottavasti eläinlääkäri tekee eläinsuojeluilmoituksen aloittajasta, mikäli siihen on tarvetta. Se ei ole kiusantekoa, vaan jokaisen etu, erityisesti lemmikin.
Periaatteessa vaitiolovelvollisuus on aina täydellinen, mutta virkavirheenhän eläinlääkintä tekee, ellei tilanteen tullen ilmoita epäkohdista vaikkapa rotujärjestöille, kasvattajille, valvontaan, joskus sossullekin... Pakkohan se on, että eläin saadaan hullulta pois.
Miten musta kuitenkin tuntuu, että olet vain oman napasi syvyyksissä elävä ihminen, joka oikein kärttää muiden paheksuntaa. Mitä siellä sun kämpässä nyt oli, jotain saastaa siivoamatta, mikä tarttui pitkäkarvaisen kissan turkkiin? Vaiko peräti koira nieli kondomin, klassikkotilanne, jolla harvoin saavat naiset haluavat retostella eläinlääkärille, että on niin, niin villi seksielämä heillä...
Vierailija kirjoitti:
Okei ennen kuin menee liian pitkälle, niin en ole tässä raiskannut eläintä ja sitä paitsi olen nainen. Sovitaan vaikka että unohdetaan että häpeän näin paljon koska häpeän pieniäkin asioita vaan että tässä on ylireagtiosta kyse.
Tämäkin vastaanotto puhuu kyllä sen puolesta että johtopäätöksiä tehdään pienestäkin aika huolellisesti joten kaipaan vastausta kysymykseeni enemmän.
ap
Kannattaa tehdä sellanen alotus, mistä ei vedetä vääriä johtopäätöksiä. Kyllä tosta saa väkisin kuvan, että eläimelle on tehty jotain ihan kamalaa.
Kyllä ne tekevät eläinsuojeluilmoituksen jos aihetta on. Aivan sama logiikka kun että ihminen terapiassa olleessaan kertoo vaikka murhanneensa tai raiskanneensa. Siinä jää vaitiolovelvollisuudet vähälle. Ymmärrät itsekin varmaan. Olettaisin että eläinsuojelu ottaa sinuun yhteyttä kuluvalla viikolla. Lemmikin omistajana sulla ei pitäisi olla sellaista asiaa lemmikkiisi liittyen mitä häpeät saati pelkäät että Se tulee julki. Taidat tietää itsekin tehneesi jotain väärää nyt.
Onko eläinlääkäreillä ylipäätänsä mitään sen kummempaa vaitiolovelvollisuutta?
Muutakuin moraalinen tai itse lupaamansa?
Sen enempää kuin vaikka taksikuskilla tai postinkantajalla.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä tai perheenjäsenesi olette sekaantuneet eläimeen? Pitäneet viikkoja nälässä? Hakanneet henkihieveriin?
En haluaisi olla ilkeä mutta toivon että joku tekee elsun. Ihan sama onko tapahtumista vuosia.
Tätä vauva.fi palstaa pitäis käyttää hyvänä esimerkkinä ihmisten tyhmyydestä ja siitä että ikinä ei voi aliarvioida ihmisen älykkyyytä.
Ap sanoo aloitusviestissä näin:
"Suoraan sanottuna asioiden tultua ilmi nämä nuoret naishoitajat katsoivat minua kuin halpaa makkaraa tai ainakin vahvasti tuntui siltä. Vaikka nämä asiat eivät ole ajankohtaisesti elsun arvoisiakaan, niin silti karmii ajatus että minun, lemmikkini ja perheeni henkilökohtaiset asiat leviävät yhtään pidemmälle kuin klinikalle."
Eli EIVÄT ole ELSUN arvoisia. Huhhuh, olisko sunkin kannattanut lukea se aloitusviesti ennenku lähti mopo keulimaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko eläinlääkäreillä ylipäätänsä mitään sen kummempaa vaitiolovelvollisuutta?
Muutakuin moraalinen tai itse lupaamansa?
Sen enempää kuin vaikka taksikuskilla tai postinkantajalla.
On. Löytyy laista. Perehdy ihmeessä. Huoh.
Mitä olet tehnyt? Sekaantunut eläimeen? Mikä muu voisi aiheuttaa tuollaisen reaktion? Enkä kyllä ihmettele.