Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä itse tehtyä olette myyneet/saanut myytyä kirpparilla? Ihan mielenkiinnosta. :)

Vierailija
19.09.2017 |

Itse olen saanut myytyä jättilangalla tehdyn parisängyn valkoisen päiväpeiton, harmaita virkattuja mattoja eri kokoja, pajupalloja eri kokoja. Ainakin tuli mieleen.
Ne mitä en ole saanut myytyä niin omia tuunattuja vaatteita.
Tykkään iltapuhteena väkerrellä, mutta itselle ei voi ihan kaikkea tehdä, ja sukulaiset on toivonut aina lahjaksi ruokaa tms "katoavaa". Mietin että voisiko niitä sitten myydä kirppiksellä, kun nuo aiemmat puhteetkin on tehnyt kauppansa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, että Ap:n käsityönä tehdyt tavarat menevät kaupaksi - onnea matkaan!Mutta kerron erään tarinan vuosien takaa. Olin eräällä kirpparilla kesätöissä ja sinne tuli eräs mies kassalle kerran, saako itsetehtyjä koristeita tms myydä omassa pöydässään. Kehui vaimonsa olevan taitelija ja hyvin taitava, ajatelleensa rakentaa vaimolleen oman työtilan pihan perälle yms, kunhan saa vähän nimeä yms. Mies puhui vaimostaan ylpeästi ja toki hänelle vastasin, että omia käsitöitä tms siellä kirpparilla voi myydä. 

Seuraavalla viikolla mies ja hänen vaimonsa tulivat kirpparille tavaroita tuomaan ja he kävivät siinä kassalla näyttämässä vaimon töitä. Ne olivat jotain savea/keramiikkaa, tauluja ja jotain "purkkeja". Minusta ne olivat ihan kauhean rumia, mutta ajattelin, että varmaan "näen" ne jotenkin väärin, ehkä kuitenkin "oikeasti" ovat ihan hienoja. Kukaan ei koskaan ostanut ainuttakaan taulua/purkkia koko viikon aikana. Ei siis ollenkaan. Vähin äänin pariskunta kävi tyhjäämässä pöytänsä, en tiedä jatkoiko ko nainen enää näiden tuotteiden tekoa.

Ai kamala. Toivon että minulla ei ole ihan nuin. Enkä ajatellut koko kirppispöytää täyttää tekeleilläni, vaan samalla kun myyn turhaa pois (tavaraa, vaatetta), niin puhteet menisi siinä samalla.

Olen kuitenkin saanut tuttavilta ja tuntemattomilta kehuja, ja uskon että on edes hieman jotain silmää kauneudelle (tai toivon :D). Ja on nuo aiemmatkin tekeleet tehneet kauppaansa.

Ap

Vierailija
22/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koruja

Minkä tyyppisiä? Onko ollut näyttävämpiä statement-koruja, vai pienepieleisiä? Korviksia, kaulakoruja, rannekoruja? Oletko huomannut meneekö joku tietty väri enemmän kaupaksi?

Ap

Korva- ja kaulakoruja. Enimmäkseen kuitenkin korviksia. Ne on ollu aika yksinkertaisia. Esim. korviksissa vaan yksi helmi, eli ei mitään näyttäviä. Mustat on menny aika hyvin kaupaksi. Kaulakorut sellasia, että korupohjaan olen liimannut jonkun kuvan ja siihen lasikapussi päälle.

Ok, kiitos täsmennyksestä! Kuvittelin että pitäisi olla jotain tosi monimutkaisia että tarttuisi matkaan, mutta yksinkertaiset näyttää menevän hyvin. :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinaisilla kirppareilla kaiken vanhan rojun joukossa ei kannata myydä käsin tehtyjä (ainakaan oikeasti hyvin tehtyjä) tuotteita, koska niistä ei siellä saa kunnon hintaa. Facesta löytyy käsitöiden myyntiryhmiä. Itse olen Facessa myynyt satojen eurojen edestä tekeleitäni.

En uskaltaisi myydä facekirppiksellä ainakaan sellaisia, joita vasta testailen. Tykkään kokeilla uusia tekniikoita, ja ensimmäiset kokeilut on aina vähän niin ja näin. Mutta muuten hyvä vinkki. Mitä sääntöjä sellaisessa myynnissä on, ja meneekö ihan kaikenlainen itsetehty? Ajattelin että ihmiset ei varmaan kauhean mielellään maksa postikuluja, joten kirppiksellä on helpompi myydä jotain halvempia puhteita.

Ap

Kussakin Facen myyntiryhmässä on omat sääntönsä. Joissain myydään vain jotain tiettyjä juttuja ja joissain voi myydä ihan kaikenlaisia käsintehtyjä juttuja. Postikulut kannattaa tosiaan sisällyttää hintaan, niinkuin joku jo neuvoikin. Hyvin tehtyä ei saa myydä polkuhintaan, koska se tosiaan polkee kaikkien muidenkin tekijöiden käsitöiden hintoja. Ottaa päähän, kun jotkut ihmiset kuvittelevat, että käsin tehty pitäisi olla halvempi kuin "oikea" tehdasvalmisteinen tuote vaikka se on juuri päin vastoin. 

Jos sitten on sellaisia vähän epäonnistuneempia koekappaleita, niin kyllä niitä voi ihan kirppiksellekin viedä.

Vierailija
24/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, en ole ap, mutta mielenkiinnosta tartun nimim. aloitteleva käsityöyrittäjä kirjoitukseen. Miksi ei voisi myydä parilla eurolla omatekoisia tuotteita? Itse olen kaavaillut tuttiketjujeni hinnaksi juurikin 2 euroa/kpl, jolloin ei pitäisi olla ainakaan hinnasta kiinni, ettei esim. kotiäidillä ole varaa ostaa. Jos pidän käsitöiden tekemisestä, miksi en voisi tuottaa iloa muille niin, että pidän hinnat matalina kiskurihintojen sijaan.

Vierailija
25/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, en ole ap, mutta mielenkiinnosta tartun nimim. aloitteleva käsityöyrittäjä kirjoitukseen. Miksi ei voisi myydä parilla eurolla omatekoisia tuotteita? Itse olen kaavaillut tuttiketjujeni hinnaksi juurikin 2 euroa/kpl, jolloin ei pitäisi olla ainakaan hinnasta kiinni, ettei esim. kotiäidillä ole varaa ostaa. Jos pidän käsitöiden tekemisestä, miksi en voisi tuottaa iloa muille niin, että pidän hinnat matalina kiskurihintojen sijaan.

Jos myyt tuotteitasi ihan polkuhintaan, niin se voi antaa asiakkaillesi kuvan siitä, ettet arvosta tuotteitasi itse ollenkaan. Samoin he voivat ajatella, etteivät ne ole kovin laadukkaita tai että ne ovat suoraan sanottuna krääsää.

- eri

Vierailija
26/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kirppareille! Eikä sitten myöskään minnekään Toriin tai vastaavaan. Ihan oikeasti, käsitöiden arvostus ei ikinä nouse jos niitä myydään kirpparilla ja vastaavissa parilla eurolla. Jos et halua postikuluja maksattaa ostajilla, niin lisää ne tuotteen hintaan tai sitten osallistu erilaisiin käsityömyyjäisiin yms. Monilla paikkakunnilla on myös myymälöitä, joihin otetaan myyntiin paikallisten käsityöläisten tuotteita. 

Ja vaikka kuinka olet alkuvaiheessa, älä ihan oikeasti myy niitä pelkillä materiaalimaksuilla. Ja jos tuotteesi ovat vielä niin alkutekijöissään, ettei kukaan maksaisi niistä kahta euroa enempää, niin lahjoita niitä sitten vaikka jonnekin hyväntekeväisyyteen tms. 

t. aloitteleva käsityöyrittäjä

Nämä ovat vaikeita kysymyksiä. Samaan nippuun kietoutuvat ekologiset näkökulmat (maailmassa on jo ihan hirvittävästi turhaa tavaraa) globalisaatio (jossakin se käsityökin tehdään halvemmalla ja taitavammin), käsityön terapeuttinen vaikutus tekijälleen ja ylipäätään arvostuksemme käsillä tehtyä kohtaan.

Käsityön arvostus ei nouse sillä, että harrastajien tekemistä, usein ei-niin-mietityistä töistä pyydetään kovempia hintoja. Eikä silläkään, että ne puolitiehen jätetyt huovutukset viedään kierrätyskeskukseen. Päinvastoin. En oikein ymmärrä, miksi aloittelevat ammattilaiset usein vihaavat mummoja, jotka myyvät taidokkaita sukkapareja edullisesti. Siinähän juuri on kysymys elävästä käsityötraditiosta. Mummo tekee itsensä vuoksi, kuten käsityöläinen aina. Toinen on kysymys, että pitäisikö käsityöläisen elää tekemisillään nyky-Suomessa?

Itse olen käsityön harrastajana pohtinut näitä samoja asioita. Itse arvostan käsitöitä näin:

- Teen vähemmän ja parempaa. Neulon mieluummin ohuesta kuin paksusta langasta. Puran, jos en ole tyytyväinen.

- Teen vain käyttöön, en koristeeksi.

- En tee tilaustöitä, vaikka usein pyydetään. Teen lahjaksi jos teen toisille.

- Kerään kirpputoreilta mummojen pitsejä, reikäompeluksia ym. ja käytän niitä uudelleen kunnioituksella esim. sohvatyynyjen muodossa.

- Jokaisen uuden tekniikan tai käsityötarvikkeen kohdalla kysyn: tarvitsenko tätä?

Vierailija
27/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri lämmin kannatukseni ja kiitokseni heille jotka tuovat käsitöitään edullisesti kirppikselle myyntiin! Olen itse työtön yh, olen ostanut:

- itselleni ja lapsille villasukkia, 5-10€/pari

- virkatun pikkumaton vessaan, muistaakseni 12€

- heijastimia, vaikka millaisia

- koiralle tossut ja neuleen

- ja ihania kortteja! Nytkin odotan milloin tulee ihanat joulukortit myyntiin. 1,5€-2€/kpl, en pysty ostamaan kuin muutaman mutta olen onnellinen niistä.

Yhteensä puhutaan 10-30€ summasta, VUODESSA!

Voin vannoa ja vakuuttaa että yksikään käsityöyrittäjä ei ole menettänyt tässä senttiäkään! Minä en pysty heidän hinnoillaan ostamaan yhtään mitään! En edes uskalla mennä minnekään kojuille ja putiikeille kun olen niin rähjäinen ja köyhyys oikein huokuu minusta. Ettäs kehtaattekin ahneet yrittäjät viedä viimeisenkin käsityön ilon köyhiltä. Jos joskus rikastun niin en halua tuoda senttiäkään teille :/

Vierailija
28/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri lämmin kannatukseni ja kiitokseni heille jotka tuovat käsitöitään edullisesti kirppikselle myyntiin! Olen itse työtön yh, olen ostanut:

- ja ihania kortteja! Nytkin odotan milloin tulee ihanat joulukortit myyntiin. 1,5€-2€/kpl, en pysty ostamaan kuin muutaman mutta olen onnellinen niistä.

Voin vannoa ja vakuuttaa että yksikään käsityöyrittäjä ei ole menettänyt tässä senttiäkään! Minä en pysty heidän hinnoillaan ostamaan yhtään mitään! En edes uskalla mennä minnekään kojuille ja putiikeille kun olen niin rähjäinen ja köyhyys oikein huokuu minusta. Ettäs kehtaattekin ahneet yrittäjät viedä viimeisenkin käsityön ilon köyhiltä. Jos joskus rikastun niin en halua tuoda senttiäkään teille :/

Minä en ole käsityöyrittäjä, ja on hienoa että arvostat edullisia käsitöitäkin noin paljon - mutta yritä sinäkin ymmärtää, että nuo nimeämäsi "ahneet yrittäjät" yrittävät vain elättää itsensä työllään.

Vierailija
29/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kirppareille! Eikä sitten myöskään minnekään Toriin tai vastaavaan. Ihan oikeasti, käsitöiden arvostus ei ikinä nouse jos niitä myydään kirpparilla ja vastaavissa parilla eurolla. Jos et halua postikuluja maksattaa ostajilla, niin lisää ne tuotteen hintaan tai sitten osallistu erilaisiin käsityömyyjäisiin yms. Monilla paikkakunnilla on myös myymälöitä, joihin otetaan myyntiin paikallisten käsityöläisten tuotteita. 

Ja vaikka kuinka olet alkuvaiheessa, älä ihan oikeasti myy niitä pelkillä materiaalimaksuilla. Ja jos tuotteesi ovat vielä niin alkutekijöissään, ettei kukaan maksaisi niistä kahta euroa enempää, niin lahjoita niitä sitten vaikka jonnekin hyväntekeväisyyteen tms. 

Nämä ovat vaikeita kysymyksiä. Samaan nippuun kietoutuvat ekologiset näkökulmat (maailmassa on jo ihan hirvittävästi turhaa tavaraa) globalisaatio (jossakin se käsityökin tehdään halvemmalla ja taitavammin), käsityön terapeuttinen vaikutus tekijälleen ja ylipäätään arvostuksemme käsillä tehtyä kohtaan.

Käsityön arvostus ei nouse sillä, että harrastajien tekemistä, usein ei-niin-mietityistä töistä pyydetään kovempia hintoja. Eikä silläkään, että ne puolitiehen jätetyt huovutukset viedään kierrätyskeskukseen. Päinvastoin. En oikein ymmärrä, miksi aloittelevat ammattilaiset usein vihaavat mummoja, jotka myyvät taidokkaita sukkapareja edullisesti. Siinähän juuri on kysymys elävästä käsityötraditiosta. Mummo tekee itsensä vuoksi, kuten käsityöläinen aina. Toinen on kysymys, että pitäisikö käsityöläisen elää tekemisillään nyky-Suomessa?

Itse olen käsityön harrastajana pohtinut näitä samoja asioita. Itse arvostan käsitöitä näin:

- Teen vähemmän ja parempaa. Neulon mieluummin ohuesta kuin paksusta langasta. Puran, jos en ole tyytyväinen.

- Kerään kirpputoreilta mummojen pitsejä, reikäompeluksia ym. ja käytän niitä uudelleen kunnioituksella esim. sohvatyynyjen muodossa.

- Jokaisen uuden tekniikan tai käsityötarvikkeen kohdalla kysyn: tarvitsenko tätä?

Eikö kannattaisi nimenomaan tehdä tilaustöitä, jos haluaisi varmistaa, että tavarat tulevat tarpeeseen ja käyttöön?

Vierailija
30/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai oikein ahneet yrittäjät. Kyllä kuule joskus ottaa pattiin, kun kaltaisesi ihmiset narisevat jonkun tuotteen 20€ hinnasta kun olen käyttänyt 4 tuntia tuotteen tekemiseen. Ei siinä kuule paljon tuntipalkoille pääse. Onneksi sentään on heitäkin, jotka ymmärtävät käsiTYÖn arvon.

Vierailija
31/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No villasukkia tietty, sitten suvun vanhoja pitsiliinoja, pyyhkeitä, pellavaliinoja, vanhoja ehjiä lakanoita ja tyynyliinoja, joihin on käsinkirjailtu nimikirjaimet ja virkattu pitsit. Ei oo itsellä käyttöä. Menevät kyllä hyvin kaupaksi.

Vierailija
32/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannattaisi nimenomaan tehdä tilaustöitä, jos haluaisi varmistaa, että tavarat tulevat tarpeeseen ja käyttöön?

Ansaitsen leipäni ihan toisella alalla, joten en halua kilpailla käsityöammattilaisten kanssa. Vaikka ehkä lopputuloksen laadun puolesta voisinkin niin tehdä, työtuntien puolesta en ikinä voisi laskuttaa todellista hintaa.

Ja uskoisin lahjankin tulevan tarpeeseen ja käyttöön, jos lahjan saaja on tarjoutunut tilaamaan minulta kyseisen artefaktin.

Vierailija
33/33 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole käsityöyrittäjä, ja on hienoa että arvostat edullisia käsitöitäkin noin paljon - mutta yritä sinäkin ymmärtää, että nuo nimeämäsi "ahneet yrittäjät" yrittävät vain elättää itsensä työllään.

Ei ehkä kannata perustaa yritystä, jos aikoo myydä kalliilla tuollaisia peruskäsitöitä joista on ihan älyttömästi ylitarjontaa, koska tuhannet ja miljoonat ihmiset osaa tehdä niitä ihan vain tekemisen ilosta eivätkä pidä sitä työnä (jos esim. tv:n ääressä rentoutuessa pyöräyttävät muutamat sukat tai virkatut matot). On eri asia jos osaa itse suunnitella vaikkapa ohjeita muille tai tehdä sellaisia uniikkeja juttuja joita vain harvat osaa. Kyllä sellaisista maksetaan.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi