Haetaanko ylässteelle kutosluokan todistuksella vai koko alakoulun todistuksella?
Alkoi nyt ahdistaa, sillä lapsen keskiarvo oli viime keväänä 5,9. Parhaimmillaan taisi neljännellä luokalla saada 6,8 keskiarvo. Jos nyt tsemppaa niin pääseekö siis pelkällä kutosluokan todistuksella yläkouluun?
Kommentit (26)
Ette te pottuilijat ja neuvojatkaan näytä tietävän, että peruskoulussa ei ole enää asteita, vaan on yhtenäiskoulu 1-9 lk. Joskus yläluokat ovat eri paikassa kuin alaluokat, mutta nykyään pyritään siihen, että koko peruskoulu olisi lähekkäin tai peräti samassa rakennuksessa.
Soveltuvuuskokeet voivat tulla vastaan, jos lapsi halutaan panna jollekin erityisluokalle (musiikki, matematiikka, liikunta jne.).
Minä olen hakenut 10-vuotiaana yhteiskouluun, kuten muutkin jotka silloin halusivat korkeamman opetuksen piiriin. Pääsykokeet kestivät 3 päivää. Ne naapurin lapset Töölöstä, joiden isät eivät päästäneet maksulliseen kouluun, saivat jatkaa kansakoulussa 14-vuotiaaksi. Yhteiskoulussa meillä kaikki jatkoivat ylioppilaaksi asti, mitään eri hakua ei ollut lukioon. Koulu ei ollut pakollinen, ellei vanhemmat pakottaneet. Lukukausimaksu oli 500 mk. Ruoka maksoi 120/ kk. Ei ollut pakko syödä, sai käydä kotona tai bestiksen luona syömässä. Jos ei ollut rahaa, pääsi helposti vapaaoppilaaksi. Opettajat olivat todella vaativia, matikka ja kielet piti osata. Pojat jätettiin ihan armotta usein luokalle. Vanhempien ei tarvinnut osallistua mihinkään toimintaan, vain siihen maksamiseen. Yksityinen koulu oli todella hyvä, opettajat olivat hyviä persoonia. Myös hyvää käytöstä opetettiin ja etikettiä. Niistä laiskoista pojistakin tuli dipl.inssejä, lääkäreitä monista, juristeja ,lentäjiä ,kirjailijoita ja muita kansainvälisiä asiantuntijoita. Kaipaan sellaista koulua.
Vierailija kirjoitti:
Ette te pottuilijat ja neuvojatkaan näytä tietävän, että peruskoulussa ei ole enää asteita, vaan on yhtenäiskoulu 1-9 lk. Joskus yläluokat ovat eri paikassa kuin alaluokat, mutta nykyään pyritään siihen, että koko peruskoulu olisi lähekkäin tai peräti samassa rakennuksessa.
Soveltuvuuskokeet voivat tulla vastaan, jos lapsi halutaan panna jollekin erityisluokalle (musiikki, matematiikka, liikunta jne.).
Voi kuule, ei se noin ole todellakaan mitenkään yleisesti. Pikemminkin se yhtenäiskoulu onnharvinaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapset vielä kouluiässä, mutta muistelisin omasta takaa, että lapselle määräytyy ns "kotikoulu" asuinalueen perusteella. Sen lisäksi voi laittaa kaksi TOIVETTA, minne haluaisi ennemmin. Se ei ole mikään haku, vaan toivomaan paikkaan pääsee jos siellä on tilaa tai esimerkiksi omaa harrastusta tukeva luokka(esim. fudisluokka, kuvisluokka, musaluokka jne).
Itsekään en mahtunut ensimmäiseen toiveeseeni, toiseen pääsin onneksi sillä asuinalueen perusteella(Mellunmäki, Helsinki), mut olisi muutoin pistetty hylliin. Ja näin siis vuonna 2005, kun olin kutosluokalla.
Kotikoulua käydään kotona.
Jos ap tarkoittaa painotettuja luokkia yläasteella, niin niihin haetaan pääsykokeilla ei todistuksella. Lähiyläasteelle pääsee kaikki.