Masennuksesta ja Citalopramista
Olen siis syönyt kohta puolisen vuotta Citalopramia 10 mg:lla. Pari päivää sitten nostin annoksen 20 mg:aan kun olo on ollut niin toivoton. Nyt olo onkin kahta kamalampi ja jopa kuoleman ajatuksia käynyt synkimpinä hetkinä mielessä. Aloin miettiä voisiko tämä sittenkin johtua tuosta lääkkeen annoksen nostosta?
Millaisia kokemuksia teillä on ko. lääkkeestä ja jos olet parantunut masennuksesta, niin miten se tapahtui?
Itse olen 29-vuotias ja aloitin elokuussa myös psykoterapian.
Kommentit (10)
Lääkäri oli sanonut että halutessani voin nostaa tuohon 20 mg:aan. Enpä vain olisi uskonut että olo voi tällä tavalla keikahtaa huonompaan. Mutta toisaalta ajatuksena helpottava, ehken olekkaan tulossa ihan hulluksi.
Ap
Miehellä tämä lääke 20 mg annoksella toimi hyvin, puoli vuotta. Nyt alkaa taas näkyä merkkejä masennuksesta. Aiemmin käytti Mirtazapinia, joka sekin toimi hyvin jonkin aikaa, mutta lakkasi sitten toimimasta.
Ensimmäisenä parina viikkona olo on kurjimmillaan, mutta paranee sitten.
Tuosta 10 mg annoksesta en muista huomanneeni silloin mitään sivuoireita tms. Mutta jospa tämä tosiaan tästä tasoittuisi! Todella ikävä sairaus tämä kyllä on ja halu parantua on kova.
Ap
Hei! Olen syönyt reilun vuoden citalopramia (20 mg). Auttaa pitämään toimintakyvun yllä muttei paranna masennusta. (Toistuva keskivaikea madennus ja synnytyksen jälkeinen masennus)
Olen 27-vuotias ja käynyt kolmen vuoden psykoterapian. Aikaisemmin söin vuoden ajan toista masennuslääkettä. Suunnilleen sama vakuutus kuin nykyisellä.
Olen jo monta kertaa toipunut masennuksesta ja tiedän että tälläkin kertaa toivun (joskus). Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä että masennus tulee uusiutumaan. Pelkään olevani kroonisesti masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Olen syönyt reilun vuoden citalopramia (20 mg). Auttaa pitämään toimintakyvun yllä muttei paranna masennusta. (Toistuva keskivaikea madennus ja synnytyksen jälkeinen masennus)
Olen 27-vuotias ja käynyt kolmen vuoden psykoterapian. Aikaisemmin söin vuoden ajan toista masennuslääkettä. Suunnilleen sama vakuutus kuin nykyisellä.Olen jo monta kertaa toipunut masennuksesta ja tiedän että tälläkin kertaa toivun (joskus). Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä että masennus tulee uusiutumaan. Pelkään olevani kroonisesti masentunut.
Toistuva keskivaikea masennus on jo krooninen masennus.
Kannattaa kysyä lekurilta yhdistelmälääkityksistä, jos olo on turta tai liian tasainen tuon citalopramin kanssa. Mulle lisättiin pari muutakin, ja olo on erittäin normaali, tunneskaalat on aitoja ja nykyjänsä on kaikin puolin oikein mukavaa elämää :) Jos masennus uusii useamman kerran vuodessa, silloin lääkitys ei toimi oikein ja saattaapa olla jopa tarpeeton. Jos masennus on traumaperäinen, siihen ei auta lääkitys välttämättä ollenkaan.
Eipä ne lääkkeet paranna kuin harvoja. Yleensä aiheuttavat enemmän tuhoa.
Hauskinta on se, että magnesium on todettu olevan tehokkaampaa, kuin mitkään SSRI-lääkkeet.
Ehkä kannattaisi ajaa lääkitys alas ja kestää ne tulevat paskat olot? Samalla opettelisit kuuntelemaan itseäsi ja elämään siten, että mielesikin pysyy terveenä.
Mikä on yhdistelmälääkitys?
Kyllä citalopram vetää tunteet ja seksihalut aika pahasti pois. Mielellään lopettaisin lääkkeen mutta en saanut vielä lääkäriltä lupaa :( jouduin alottamaan kun vauva syntyi että pystyisin hoitamaan kahta pientä lasta.
Tiedän ettei lääke paranna mutta auttaa pitämään toimintakykyä yllä.
Masennus osin traumaperäinen ja terapia käyty hyvin tuloksin. Vauva-ajat vaan laukaser masennuksen päälle.
Mulla oli ekan puolen vuoden aikana lääkkeen aloituksesta (citalopram 20 mg) voimakasta ahdistusta ja ahdistuskohtausta tietyissä tilanteissa (sydän hakkasi täysillä, vaikea hengittää, pientä paniikkia) mut tasottunu ajan kanssa.
Kuulemma ekoina viikkoina voi lääkkeistä tulla jopa itsetuhoisuutta. Siks tärkeää että lääkärin kaa sovitaan lääkityksen määrästä
Jos vasta pari päivää sitten aloitit isommalla annoksella niin johtunee varmasti vain siitä nostosta. Kuten aloittaessa pari ekaa viikkoa voivat olla vaikeita ja ahdistus vain pahentua.
Nostitko omatoimisesti vai lääkärin ohjeella?