Olen alkanut treenaamaan ja tulokset alkavat näkyä
Olen aina ollut vähän sellainen laihaläski ja treenannut joku 3 kertaa viikossa keskimäärin puoliteholla. Nyt olen alkanut treenaamaan päivittäin ja tämä on niin erilaista. Treenaan, koska oikeasti tykkään siitä ja tulokset tulevat vähän kuin kaupan päälle, mutta innostavat treenaamaan lisää. Enkä siis suorita samaa treeniä joka päivä vaan annan tiettyjen lihasryhmien levätä, kun treenaan toisia. Mutta tämä on juuri se pointti. Kun treenaamisesta nauttii, sitä voi tehdä joka päivä.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
mitä treenaat? kotona vai salilla? paino ja pituus?
Ja kuppikoko?
"Kun treenaamisesta nauttii, sitä voi tehdä joka päivä."
Ei vältämättä voi joka päivä. Jos on aikaa vievä työ, lapset, opiskelua, sairauksia, loukkaantumisia, jne. Mutta muuten olen samaa mieltä, että se motivaation pitää olla riittävän korkealla, että jaksaa treenata niin usein kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei vältämättä voi joka päivä. Jos on aikaa vievä työ, lapset, opiskelua, sairauksia, loukkaantumisia, jne. Mutta muuten olen samaa mieltä, että se motivaation pitää olla riittävän korkealla, että jaksaa treenata niin usein kuin mahdollista.
Kyllä voi, treenamista voi tehdä milloin vain missä vain. Nuo ovat juuri tekosyitä. Kun löytää sen aidon ilon niin löytää kyllä ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, treenamista voi tehdä milloin vain missä vain. Nuo ovat juuri tekosyitä. Kun löytää sen aidon ilon niin löytää kyllä ajan.
Kun ei löydä. Olen itse harrastanut aidolla ilolla 3-5 kertaa viikossa kuntosalitreeniä jo monen vuoden ajan. Välillä vaan on kausia, että kannattaa pitää treeni 3 kerrassa per viikko, ettei vedä itseään ihan piippuun. Tiedän kyllä mikä ero on tekosyyllä ja oikealla syyllä. Sinökni vielä opit sen ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, aikaa liikunnalle on varmasti kun sitä vaan tekee. Mutta, myös se on huomioitava, että on pidettävä lepopäiviä. Ei joka päivä voi treenata kovaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuppikoko?
Ei kiinnosta, mutta lantio-vyötärösuhde kiinnostaa kyllä.
No, en ole tuo, mutta treenaava nainen hakusessa.
Koska olet käytännössä nainen aloittelija-tasolla, niin voiman irtiottokykysi on sen verran heikko, että tuskinpa tuossa ongelmaa on.
Sitten kun pääset lähemmäs intermediate-tasoa, niin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota hermoston ylikuntoon ja sidekudosten kumuloituvaan rasitukseen.
Tällöin välipäivät ja ohjelmoidut kevennykset ovat ehdottomia kehityksen aikaansaamiseksi.
Käyttämäsi bro-splitit kyllä sallivat itse lihaskudoksen palautumisen treenien välillä, mutta hermosto ja tukikudokset jäävät huomiotta.
Parin-kolmen kovan treenivuoden päästä suositten tutustumaan tiheämpifrekvenssiseen "daily undulating periodization":iin ja "dual factor"periodisaatiomalliin.
Minä treenaan 3-5krt/viikossa, mutta en malta jakaa lihasryhmiä. Toki painotan välillä enemmän esim. käsiin, mutta teen silti yhden sarjan verran vaikkapa masuja ja pakaroita.
Saas nähdä kuluttaako loppuun jossain vaiheessa, mutta toistaiseksi toiminut. Isoilla painoillakin teen.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut vähän sellainen laihaläski ja treenannut joku 3 kertaa viikossa keskimäärin puoliteholla. Nyt olen alkanut treenaamaan päivittäin ja tämä on niin erilaista. Treenaan, koska oikeasti tykkään siitä ja tulokset tulevat vähän kuin kaupan päälle, mutta innostavat treenaamaan lisää. Enkä siis suorita samaa treeniä joka päivä vaan annan tiettyjen lihasryhmien levätä, kun treenaan toisia. Mutta tämä on juuri se pointti. Kun treenaamisesta nauttii, sitä voi tehdä joka päivä.
Jos oikeasti treenaat tehokkaasti, voi olla, että kroppasi vielä hetken aikaa pysyy kasassa joka päivä treenaamalla, mutta jossain vaiheessa tulee stoppi. Elimistö tarvitsee lepoa ja kehitys tapahtuu levon aikana. Ota vähintään yksi lepopäivä viikkoosi tai muuten olet pian pitkään telakalla.