Miten vitosluokan terveystarkastuksessa suhtaudutaan jos vanhempi on esitietolomakkeessa ilmoittanut
ettei ole vielä jutellut murrosiästä lapsen kanssa? Onko kovinkin epätavallista ja tehdäänkö asiasta isokin "numero"?
Kommentit (7)
Enpä edes muista tuollaista kysymystä.
Aika ylimalkainen se tarkastus oli.
Arkijärki käytössä ja reilu ja rehti asenne lasta kohtaan, niin olet ihan hyvä äiti.
Miksi ei ole jutellut? Minä olen jutellut jo ihan pienestä pitäen. Jo nyt 7v tietää, että pojista kasvaa miehiä ja tytöistä naisia. Tietää, että on tulossa teini-ikä, jolloin hormonituotanto alkaa erilailla; pituuskasvua, äänenmurrosta ja karvoja. Ihan normaalia vaikka voi jännältä kuulostaakin. Samoin tietää, että tytöille alkaa kasvaa tissit. Mitään ei vielä ole tullut puheeksi kuukautisista tai märistä unista tmv. Mutta kyllä varmaan tässä lähivuosina sopivan tilaisuuden tullen tulee.
Liittyy siihen että terkka sitten itse puhuu murrosiästä lapsen kanssa. Ei siinä mitään vanhemmuutta mitata.
Mulla alkoi menkat vitosluokalla. Olisin suuttunut äidille, jollei mun kanssani oltaisi keskusteltu murrosiästä ennen kuin alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika ylimalkainen se tarkastus oli.Arkijärki käytössä ja reilu ja rehti asenne lasta kohtaan, niin olet ihan hyvä äiti.
Niinhän sitä luulis, mutta jos joku ääliö "kuvittelee" jotain ja herää "huoli" niin ei välttämättä auta. Kaiken voi halutessaan nähdä tietystä näkökulmasta, ihan oikeasti. Ihmisten kyky tehdä oletuksia ja pian uskoa niihin on melkoinen, etkö muka ole vaikka täälläkin huomannut? Minä esimerkiksi vietän nykyisin aikani omasta halusta enimmäkseen yksin ja ihmiset pitävät varmana tietona että olen estynyt ja ujo (päinvastoin!) ja avuton ja yksinkertainen (taas niin kaukana totuudesta). No, totuus on se, että en voi sietää enää ihmisiä sillä olen tavannut elämäni aikana ehkä kourallisen edes jokseenkin ennakkoluulottomia, mukavia ja fiksuja ihmisiä joten en viitsi vaivautua enää. Mutta täältä sivusta asiat näkee entistä selvemmin ja toisaalta tätä touhua on huvittavaa ja mielenkiintoista seurata. Mutta joo, älä ole naiivi. Usein asiat menee suht ok mutta se ei ole mikään automaatio kun kohdalle osuu idiootti jota sitten muu lauma seuraa perässä määkien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ylimalkainen se tarkastus oli.Arkijärki käytössä ja reilu ja rehti asenne lasta kohtaan, niin olet ihan hyvä äiti.
Niinhän sitä luulis, mutta jos joku ääliö "kuvittelee" jotain ja herää "huoli" niin ei välttämättä auta. Kaiken voi halutessaan nähdä tietystä näkökulmasta, ihan oikeasti. Ihmisten kyky tehdä oletuksia ja pian uskoa niihin on melkoinen, etkö muka ole vaikka täälläkin huomannut? Minä esimerkiksi vietän nykyisin aikani omasta halusta enimmäkseen yksin ja ihmiset pitävät varmana tietona että olen estynyt ja ujo (päinvastoin!) ja avuton ja yksinkertainen (taas niin kaukana totuudesta). No, totuus on se, että en voi sietää enää ihmisiä sillä olen tavannut elämäni aikana ehkä kourallisen edes jokseenkin ennakkoluulottomia, mukavia ja fiksuja ihmisiä joten en viitsi vaivautua enää. Mutta täältä sivusta asiat näkee entistä selvemmin ja toisaalta tätä touhua on huvittavaa ja mielenkiintoista seurata. Mutta joo, älä ole naiivi. Usein asiat menee suht ok mutta se ei ole mikään automaatio kun kohdalle osuu idiootti jota sitten muu lauma seuraa perässä määkien.
Pakko lisätä vielä, että ettekö ole muka huomannut kuinka paljon maailmassa on kaikenlaisia turhan hössöttäjiä ja vouhottajia? Ja pelkästään jo ymmärtämättömyydellä saa paljon pahaa aikaan suoranaisesta kiusaamisesta ja pahuudesta puhumattakaan. Että ei ole Suomi väkivaltainen ja kiusaajien täyttämä maa vaan tilastot on pelkkää puppua ja masennuslääkkeitäkin syödään siis huvikseen, että kyllä on kirjoittajan oma vika, pakko kun kyllähän virkaihmiset tietää (kuten on huomattu...) jne. Ok...niin, että tosi outoa etten teitä jaksa, kyllä...
Lasu ehdottomasti. Hyvästele lapsesi.