Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on loppujen lopuksi halvempaa omistaa kerrostaloasunto vai omakotitalo?

Vierailija
18.09.2017 |

Jos siellä asuisi koko loppu ikänsä. Myyntihinta olisi sama. mitä pitää huomioida menoina kun asuntoa hankkii?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne pitkässä juoksussa suunnilleen samoihin päädy. Molempia pitää säännöllisesti huoltaa ja korjata.

Vierailija
2/5 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske yhteen omakotitalon kiinteät menot ja jaa 12. Vertaa kerrostaloasunnon vastikkeeseen. Lisäksi pitäisi tietää tulevaisuuden remonttikustannukset. Okt:ssa voi halutessaan olla tekemättä mitään remontteja koskaan, taloyhtiössä joutuu maksamaan nekin remontit joihin itse ei alkaisi, jos yhtiö niin päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske yhteen omakotitalon kiinteät menot ja jaa 12. Vertaa kerrostaloasunnon vastikkeeseen. Lisäksi pitäisi tietää tulevaisuuden remonttikustannukset. Okt:ssa voi halutessaan olla tekemättä mitään remontteja koskaan, taloyhtiössä joutuu maksamaan nekin remontit joihin itse ei alkaisi, jos yhtiö niin päättää.

Taloyhtiössä olisi mahdollista päästä suuruuden ekonomiaan. Mutta epäilen vahvasti että se ei toteudu tai se ei ainakaan realisoidu yksittäisen osakkaan taloudelliseksi hyödyksi. Kaikissa remonteissa on aina hyvin suurikin osa työtä sellaista jota (miltei) kuka tahansa pystyy tekemään. Pientalossa tämä on aina optio. Taloyhtiössä käytännössä hyvin vaikeaa. Myös mainitsemasi yllyke tosiasiallisesti aloittaa remontti on olennaisesti matalammalla taloyhtiössä. Pientalossa yllyke voi syntyä mutta sen keskeyttäminen ja siirtäminen on hyvin mutkatonta.

Turvallisinta on olettaakin taloyhtiön osakkaaksi ryhtyessä sen tarkoittavan avointa valtakirjaa omalle lompakolle. Sillä tavoin ei pety. Moni on pettynyt ja vaikeuksissa. Remonttilista on loputon.

Vierailija
4/5 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioidaanko myös muut menot kuin pelkkä asuminen? Usein kerrostalo on keskeisemmällä paikalla kuin omakotitalo, jolloin liikkumiskustannukset ovat pienemmät kerrostalossa. Vuosikymmenissä niistä kertyy isot summat, mutta mahdotonta sanoa kuinka suuri ero on.

Jos autoilumatkaa säästyy pari kilometriä päivässä, ero ei ole suuri, mutta toisaalta jos perhe tarvitsee pari autoa syrjässä olevassa ok-talossa, mutta kerrostalo onkin keskustassa jossa ei tarvittaisi autoa ollenkaan, siitä voi kertyä vuosikymmenessä kymmeniä tuhansia tai jopa sata tuhatta euroa. Tosin tällaisten asuntojen hintaerokin on todennäköisesti tuon sata tuhatta.

Vierailija
5/5 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se riipu monestakin. Onko tontti vuokrattu, nouseeko tontin vuokra. Mikä on osakkeen vastike, niitäkin on esim pienissä asunnoissa helposti väliltä 50-350€/kk. Onko esim talliosake pakollinen kerrostalossa tai ylipäätänsä autopaikka. Se voi olla 0-100€ tai jopa enemmän kk yhdestä kun okt voi mahtua pihaan vaikka kymmenen autoa ilmaiseksi.

Onko molemmat ostettu uutena tai edes saman vuotisina että on helpompi vertailla esim remontin tarvetta. Lämmitys vaikuttaa ylläpitoon. Millainen piha on okt että mitä tarvitaan hoitoon tai onko yksityistie että tuleeko tiemaksuja jne aurausmaksuja. Osaako itse remontoida kun okt voi itse tehdä paljonkin ja saa itse päättää koska ja kilpailuttaa itse firmat.

Vaikea ehkä noin päittäin verrata että eiköhän oikealla valinnalla ja alueesta sekä koosta riippuen kumpikin voi tulla edullisemmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi