Musta torvisieni, kuivaanko, vai pakastanko silppuna?
Maistuuko kuivattuna samalta kun suppilovahverot?
Jos niin sitten kyllä pakastan, ne on ihan kamalia mielestäni kuivattuina.
Onko kellään tietoa?
Ekaa kertaa löysin ison satsin torvisieniä enkä haluis pilata niitä.
Kommentit (13)
Suosittelen silppuamaan ja pyöräyttämään pannulla liian nesteen niistä pois. Sitten annoskokoina pakkaseen. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni musta torvisieni säilyy parhaiten ja maistuu parhaimmalta kuivattuna.
Mutta niin tekee mielestäni suppilovahverokin. En ymmärrä, miten olet suppikset onnistunut pilaamaan kuivaamalla, vai onko kyse kuivaamisen jälkeisestä käsittelystä?
Siis siitä tulee niin voimakasta, ihan liian.
Voi olla kuivauksen jälkeisestä käsittelyssäkin vika. Ehken ole antanut nesteytyä riittävästi ennen käyttöä, tai jotain, ne jää jotenki sellasiksi kuiviksi kikkanoiksi sinne sekaan, jää hampaisiin ja kurkkuun ja on liian voimakkaita itsessään.
Oisko kuivatuille sitten käyttövinkkejä jos olen toiminut väärin ja kokeilen uudelleen?
Minä kuivaan. On helpompi lisätä ruuan sekaan vaikka pienempikin määrä. Mutta säilöntätapa riipu kai eniten siitä miten aiot sieniä käyttää.
Kuivattuna paras, ei maistu samalta kuin suppilot.
No voiko niitä torviseniä käyttää kuten suppiloita?
Ollaan aiemmin siis pakastettu silppuna sumppikset, tehty kastikkeita, lämpimiä voileipiä, keittoja, sekoitettu murekkeeseen, lihapulliin yms.
Sopiiko torvisieni tällaiseen käyttöön?
Tää on ihan uusi tuttavuus niin en tiedä miten sitä sopisi käyttää?
Tekis mieli lähteä etsimään lisää ja säilöä joka tavalla :)
Vierailija kirjoitti:
Kuivattuna paras, ei maistu samalta kuin suppilot.
No miltä ne sitten maistuupi ja mihin sopis käytettäväksi?
Kuivattuna. Säilyy sen jälkeen vuosia hyvänä.
Sitten, kun käytät, laita sherryyn tai makeaa viiniin imeytymään ennen käyttöä.
Mustia torvisieniä voi käyttää samalla tavalla kuin suppilovahveroita.
Hyvä sieni. En juurikaan kyllä tee niistä keittoa, koska värjää keiton epämääräisen värikseksi, mutta muuten. Piirakoita, munakasrulla sienitäytteellä, erilaisia kastikkeita, lisänä esim. Stroganoffissa, erilaisissa pataruoissa, ym. ym.
Mä käytän niitä samoin kuin suppiksia tai kantarelleja. Kuivattuja helppo murustella kaikkiin ruokiin, jauhelihaan, keittoihin laatikoihin.
Minä kuivatan sekä suppikset että mustat torvisienet, koska pakastin on muutenkin täynnä. Ne kuivuvat nopeasti, isot torvisienet halkaisen. Torvisienien jalan tyvi maistuu mullalta, joten se kannattaa leikata pois.
Oletko ap käyttänyt kuivia suppilovahveroita liikaa? Katso googlesta, mikä määrä kuivattua suppista vastaa tuoretta :) Minä hienonnan kuivattuja suppiksia kouran pohjassa, sitten vähään veteen likoamaan, haihdutan liedellä pannulla veden pois ja sitten lisään öljyä, jossa kuullotan sienet. Sitten vasta käytän suppikset siihen ruokalajiin johon ajattelin käyttää, lihapulliin, kasvispihveihin, patoihin, laatikoihin, keittoihin, munakkaisiin. Mustatorvisieniä käytän myös samoin, paitsi en keittoihin juuri sen epämääräisen värin takia.
Mustien torvisienten maku vahvistuu kuivatessa. Siksi niitä ei tarvitse käyttää paljoa, jotta maustavat.
Käyköhän muuten suppiksille samoin, hmm.
Kuivattu musta torvisieni kannattaa liottaa MAIDOSSA ennen ruuan laittoa, esim uunikalan kastikkeena. Käytä liotusmaito ruokaan.
Mun mielestäni musta torvisieni säilyy parhaiten ja maistuu parhaimmalta kuivattuna.
Mutta niin tekee mielestäni suppilovahverokin. En ymmärrä, miten olet suppikset onnistunut pilaamaan kuivaamalla, vai onko kyse kuivaamisen jälkeisestä käsittelystä?