Miksi sinisimpukat on joskus vaaleita, ei oransseja?
Syödään joskus sinisimpukoita itse tehtynä tai ravintolassa, mutta ei olla mitään simpukka-asiantuntijoita. Olen tottunut että sinisimpukan liha on oranssihtavaa ja olen päätellyt että näin kuuluu ollakin. Joskus seassa on kuitenkin täysin vaaleita simpukoita, siis värittömiä. Vierastan niitä. Mistä värittömyys johtuu, ja voiko niitä syödä?
Kommentit (5)
Kerran saimme erän jossa suurin osa oli vaaleita. Ostettiin ne kauppahallista tutusta kalatiskistä. Koska tiski on meille tuttu ja myös hyvämaineinen, päättelin että vaaleatkin simpukat on ok.
Suomeksi tuosta on vaikea löytää tietoa mutta jos googlaat englanniksi niin vastaus löytyy. Vaaleat on miespuolisia, oranssit naaraita. Eli värillä ei väliä, suuhun vaan :)
Vaaleet on miehiä, keltaset naisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi tuosta on vaikea löytää tietoa mutta jos googlaat englanniksi niin vastaus löytyy. Vaaleat on miespuolisia, oranssit naaraita. Eli värillä ei väliä, suuhun vaan :)
Kiitos!
Eiköhän se ole ihan luontaista vaihtelua. Suomessa myydään useista eri paikoista tuotuja simpukoita, joten voi olla paljonkin vaihtelua. Huolissaan ei kannata olla värin suhteen.