Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velka, katumus, masennus

Vierailija
17.09.2017 |

Olen ottanut nyt vuoden ajan erilaisia kulutusluottoja. Pistin ne juuri excel taulukkoon ja se näytti, että minulla on 18 000 euroa velkaa, 1158 euroa/kk menee lyhennyksiin.

Asun vielä vanhempien luona, mutta pitäisi muuttaa kohta pois. En tule pärjäämään mitenkään tällä 2200€/kk palkalla kun melkein koko palkka menee lyhennyksiin. Laskin, että saisin maksettua kaiken pois n. vuoden sisällä, mutta paniikki iski kun vanhemmat kyselivät milloin muutan omilleni.

A) Kerro vanhemmille, että olen sössinyt ja kunnolla.

B) Yritä vielä vetkutella asiaa

C) Luovu luottotiedoista ja hae häpeän leima otsaan.

Olen niin pulassa nyt huhhuh.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi ovat tehneet sulle karhunpalveluksen, kun eivät ole opettaneet rahankäyttöä ja säästämistä ja kun ovat aina antaneet sulle kaiken haluamasi. Tuossa on nyt tulos. Tosin aikuinen ihminen ei voi kaikesta syyttää vanhempiaan, vaan itse pitää alkaa ottaa omasta elämästään vastuuta. Suurena hankaluutenahan sulla on tuossa se, että olet lapsuudenkodissasi tottunut elintasoon, jollaiseen sulla ei omilla parin tonnin tuloillasi ole ikimaailmassa varaa. Se on realiteetti, joka on vain hyväksyttävä. Toinen vaihtoehto on hakeutua opiskelemaan jotain sellaista alaa, jonka kautta voi päästä kiinni suurempiin tuloihin. Mutta se tie on pitkä ja vaikea ja vaatii itsekuria. Onko sulla sitä?

Vierailija
42/48 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat tehneet sulle karhunpalveluksen, kun eivät ole opettaneet rahankäyttöä ja säästämistä ja kun ovat aina antaneet sulle kaiken haluamasi. Tuossa on nyt tulos. Tosin aikuinen ihminen ei voi kaikesta syyttää vanhempiaan, vaan itse pitää alkaa ottaa omasta elämästään vastuuta. Suurena hankaluutenahan sulla on tuossa se, että olet lapsuudenkodissasi tottunut elintasoon, jollaiseen sulla ei omilla parin tonnin tuloillasi ole ikimaailmassa varaa. Se on realiteetti, joka on vain hyväksyttävä. Toinen vaihtoehto on hakeutua opiskelemaan jotain sellaista alaa, jonka kautta voi päästä kiinni suurempiin tuloihin. Mutta se tie on pitkä ja vaikea ja vaatii itsekuria. Onko sulla sitä?

Minua kyllä kiinnostaa yksi tietty ala, mutta eka pitäisi kuitata velat ja käydä armeija.

Tarvitsen vaan uuden mahdollisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat mitä luultavammin maksaisivat sen pois, mutta pettymys olisi suuri, luottamus menetetty(ei varmaan suostu takaamaan lainoja), ei mitään asiaa perintöön(?).

Minä haluaisin opiskella lisää, muuttaa pois kotoa ja elää niin kuin kunnon kansalainen. Ei ole mahdollista niin kauan kun on velkaa noin paljon.

Vierailija
44/48 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on täällä ehdottanut tavaroiden myymistä verkkokirppiksillä. Eikö onnistu? Saisit vähän rahaa, jolla lyhentää velkoja. Nyt on ryhdyttävä toimiin, valitus ei auta. Ei muuta kuin käärit hihat vaan. Ja muista: et tee enää yhtään lisää velkaa. Baarissa voi käydä 50 euron budjetillakin tai sitten jätät baarittelut kokonaan väliin.

Vierailija
45/48 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

B & C

Vierailija
46/48 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo velka ole edes mahdoton summa vielä.. Mieti vaikka sitä Porvoon kirkon polttajaa.. Sillä on 6,3 miljoonaa euroa velkaa :D

Ja toisaalta USA:n kansalla on pelkästään valtionvelkaa n. 20169300000000 taalaa http://www.usdebtclock.org/

Vierailija
47/48 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin voit sitten kutsua iltapäivälehden jutuntekijän, kun myyt kirpparilla 3000 eurolla tavaraa kuukaudessa. Sinulla on varmaan valtavasti turhaa kamaa ja osan veloista voit maksaa myymällä niitä pois.

Siirrä osa palkastasi heti tilipäivänä sille tilille, jolle sinulla ei ole pankkikorttia vaan jolta maksat velkojasi. Maksa ensin pienimmät erät kokonaan pois, niin säästät kuluissa. 

Ei vuosi ole paha aika maksaa velkoja. Velkajärjestelyssä menisi vähintään kolme vuotta, ulosotossa ehkä 20 vuotta, kunnes velat vanhentuisivat.

Vierailija
48/48 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä viimeinen vinkki ap:lle! Kun lähestyt vanhempiasi tällä vaikealla asialla, niin valmista heille jaettavaksi kirjallinen materiaali, jossa olet eritellyt kaikki velkasi, niiden vuosikorot ja kuukausilyhennykset ja sitten sama vielä summana - kuinka paljon velkaa yhteensä, kuinka paljon lyhennyksiä kuukaudessa. Voit tehdä myös palkkigraafin Exceliin, josta näkyy velan pieneneminen kuukausittain, kun lakkaat ottamasta lisää velkoja ja keskityt maksamaan niitä pois. Tämä ihan sen vuoksi, että tuossa tilanteessa menee vanhemmilta väkisinkin pasmat sekaisin ja heidän voi olla vaikea ottaa vastaan tietoa ja sulattaa sitä. Etkä itsekään ehkä muista minne kaikkialle niitä velkoja on. Kun ne on kaikki listattuna ylös, niin se kokonaisuus on helpompi hahmottaa.

Voit laittaa siihen myös, mikä on tämänhetkinen palkkasi brutto/netto, jotta vanhemmat näkevät mikä on velanmaksukykysi. 

Lainat mitkä otin ovat kertalainoja ilman kuukausikorkoa, siis maksan tietyn summan takaisin tietyssä erässä. Lainan kustannus ei laske, vaikka maksaisin sen heti pois.

Kyllä lainan kustannus laskee, kun kysyt lainanantajalta, paljonko sinun pitäisi maksaa jos maksaisit kaiken kertasuorituksena vaikka lokakuun loppuun mennessä. Sinulla voi olla jokaisessa erässä vaikka 15 euroa ylimääräisiä kuluja ja jos eriä on 10, se tekee 150 euron säästön kerralla maksettaessa.

Ei ole muuten mitenkään harvinaista, että todellinen vuosikorko on jotain 39%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi