Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velka, katumus, masennus

Vierailija
17.09.2017 |

Olen ottanut nyt vuoden ajan erilaisia kulutusluottoja. Pistin ne juuri excel taulukkoon ja se näytti, että minulla on 18 000 euroa velkaa, 1158 euroa/kk menee lyhennyksiin.

Asun vielä vanhempien luona, mutta pitäisi muuttaa kohta pois. En tule pärjäämään mitenkään tällä 2200€/kk palkalla kun melkein koko palkka menee lyhennyksiin. Laskin, että saisin maksettua kaiken pois n. vuoden sisällä, mutta paniikki iski kun vanhemmat kyselivät milloin muutan omilleni.

A) Kerro vanhemmille, että olen sössinyt ja kunnolla.

B) Yritä vielä vetkutella asiaa

C) Luovu luottotiedoista ja hae häpeän leima otsaan.

Olen niin pulassa nyt huhhuh.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti A. Vuosi lisää kotona ei ole paha hinta siitä että pääset aloittamaan puhtaalta pöydältä.

Vierailija
2/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot asunut kotona ja saanut säännöllistä palkkaa. Mihin kulutusluottoja olet tarvinnut? Sullahan jää todennäköisesti lähes koko palkka kulutukseen.

Vierailija
4/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo velka ole edes mahdoton summa vielä.. Mieti vaikka sitä Porvoon kirkon polttajaa.. Sillä on 6,3 miljoonaa euroa velkaa :D

Vierailija
5/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot asunut kotona ja saanut säännöllistä palkkaa. Mihin kulutusluottoja olet tarvinnut? Sullahan jää todennäköisesti lähes koko palkka kulutukseen.

Tämä vuos on ollut ihan hullua rahanmenoa. Baarissa mennyt vähintään 500€/kerta ja ulkomailla tullut käytyä. Ostin kaikkea turhaa, merkkivaatteita, merkki sitä ja tätä.

Kyllä se raha menee ja nopee ku polttaa taskussa.

Vierailija
6/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain velat niskaani omillani asuessa. Masennus iski, jouduin ulosottoon, yms. Parempi, että keskustelet vanhempiesi kanssa, myönnät virheesi ja sovit, että maksat ensin velkasi pois ja muutat sitten vasta omillesi. Tuolla palkalla sen pitäisi onnistua järkevällä aikavälillä.

Vierailija
7/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vain rehellisesti vanhemmille, että sössit. Parempi sössiä nyt ja ottaa siitä opikseen. Vuoden oppirahat eivät ole maailmanloppu.

Vierailija
8/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo velka ole edes mahdoton summa vielä.. Mieti vaikka sitä Porvoon kirkon polttajaa.. Sillä on 6,3 miljoonaa euroa velkaa :D

Ei oo mahdoton summa ei, mutta masentava tunne. Tuntuu siltä, että teen töitä ilman palkkaa, koska leijonaosa menee lyhennyksiin.

Jos ja kun selviän tästä, niin en enää ikinä ota lainaa. Asuntolaina on ainoa minkä voisin ottaa, mutta en tiedä kelpaanko pankeille asiakkaaksi tilihistorian takia.

Nyt on kyllä munattu ja huolella. Nolottaa muutenkin katsoa kun siskot ja veljet ovat jo muuttaneet pois. Asumisoikeusasuntoon ja yhdellä omistus, toki pankin lainalla, mutta luottoa sentään löytyy.

Huoh.

Vierailija
9/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet ostanut? Eivätkö vanhempasi ole huomanneet mitään? Kerro vanhemmillesi. Olet varmaan vielä nuori. Jos tosiaan selviät vuodessa noin isosta velasta, niin se on tosi lyhyt aika! Minä olen palkkatyössä oleva aikuinen ja maksanut puolet pienempää luottokorttivelkaa jo kaksi vuotta.

Vierailija
10/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vain rehellisesti vanhemmille, että sössit. Parempi sössiä nyt ja ottaa siitä opikseen. Vuoden oppirahat eivät ole maailmanloppu.

Vanhemmat ovat hyvätulosia, eli todennäköisesti he maksaisivat sen pois ja maksaisin sen sitten niille. Ideana, että ei tarvitsisi maksaa korkoja. Häpeäisin kyllä silmät päästä ja haluaisin vajota maan alle.

Ei se idea toimi, että "otan nyt tän kerran vähän luottoa ja maksan sen pois seuraavasta palkasta."

Vierailija
11/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A, ehdottomasti!

Vierailija
12/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö huumeita, vai mihin menee rahat...?

Vierailija
13/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet ostanut? Eivätkö vanhempasi ole huomanneet mitään? Kerro vanhemmillesi. Olet varmaan vielä nuori. Jos tosiaan selviät vuodessa noin isosta velasta, niin se on tosi lyhyt aika! Minä olen palkkatyössä oleva aikuinen ja maksanut puolet pienempää luottokorttivelkaa jo kaksi vuotta.

Kyllä he kehuivat uusia vaatteita ja sun muuta mitä ostin, mutta en todellakaan näyttänyt heille kaikkea. Ulkomaille kun lähdin, niin sanoin että olin säästänyt rahaa jne.

Älyttömin osto oli merkkikello, mikä maksoi 3200€.

Vierailija
14/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö huumeita, vai mihin menee rahat...?

Merkkivaatteet, baarireissut, ulkomaanmatkat.

Vierailija
15/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ehdottomasti kannattaa keskustella vanhempien kanssa. Jos he ovat saaneet muut lapset kasvatettua kunnollisiksi kansalaisiksi, niin kyllä he sinullekin saavat puhuttua järkeä päähän kun vain suostut kuuntelemaan. Nyt sinun täytyy vain tiedostaa, että olet ryssinyt asiasi pirun pahasti, tuottanut vanhemmillesi valtavan pettymyksen ja ennen kaikkea, että häpeä leijuu ylläsi. Tämä ei ole mikään pikkujuttu, vaan suuren luokan moka! Luojan kiitos sinulla on työpaikka. 

Nyt kerrot vanhemmillesi suoraan ilman mitään selityksiä, mihin kaikkiin typeryyksiin olet rahasi syytänyt ja mikä on tämänhetkinen tilanteesi. Vanhempasi saavat slaagin ja paskovat alleen pelkästä järkytyksestä, mutta he ovat kuitenkin sinun vanhempiasi ja jos yhtään osoitat katumusta (kuten todellakin kuuluisi!) ja pyydät heiltä tukea (henkistä!) ja neuvoja että pääset täältä yli, niin kyllä he auttavat sinua. Jos hyvin käy, voit saada asua heidän luonaan ilmaiseksi, jos sitoudut lyhentämään velkojasi koko palkalla. Kaiken biletyksen ja shoppailun joudut nyt unohtamaan, kunnes olet saanut velkasi maksettua.

Jos mikään ostamastasi krääsästä on yhtään arvokasta, niin yritä myydä niitä vähemmälle. Ei haittaa vaikka olisit maksanut 1000€ ja saat myydessä 100€. Se on vain hyvä opetus sinulle, kuinka typerää turha kuluttaminen on.

Totisesti toivon että tajuat kuinka idiootti olet ollut! Jos pidät tätä pikkujuttuna, sinulla on edessäsi hyvin ankea ja köyhä tulevaisuus. Mutta nyt olet nuori vielä ja ehdit pelastamaan elämäsi, jos siellä päässä on edes joku himmeä järjen valo.

Vierailija
16/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on joku muukin ongelma kuin toi velkaongelma. En sano pahalla, mutta tarttisit jotain apua. Rahankäyttösi on ihan holtitonta. Miten muuten saat baari-iltaan kulumaan 500 euroa? Tuskin pystyt ainakaan yksin juomaan niin paljon. Käytätkö jotain kamaa? Onko sun kaverit samanlaisia? Käyttävätkö hekin paljon rahaa? Tässä muuten yksi vinkki velkojen nopeampaan takaisinmaksun: myy vaatteita ja tavaroitasi esim. Facebookin kirppisryhmissä. Sieltä voit saada monta sataa.

Vierailija
17/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei, vielä on sanottava, vaikka aika haukut jo minulta sait, että plussaa tuosta Excelistä! On hyvä, että osaat edes käyttää Exceliä ja itse laskea, kuinka pirusti olet hassannut rahoja. Käytä sitä Exceliä sen suunnitteluun, missä järjestyksessä teet ylimääräisiä lyhennyksiä niihin velkoihin. Ja jos sinulla on kaikista veloista tiedot tallella, laske kaikki maksamasi korot ja käsittelymaksut ja laskutuspalkkiot, että näet kuinka paljon olet maksanut siitä, että olet päässyt elämään yli varojesi.

Ja lupaa itsellesi, että never again! Like never ever!

15

Vierailija
18/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy ensin suurin osa merkkivaatteista ja muusta turhasta tavarasta ja maksa sillä osa velasta pois.

Sen jälkeen muuta omilles ja vaihtoehto C. Ulosotto ei vie kuin kolmasosan palkasta ja siinä samalla toivottavasti otat opiksesi ja opettelet elämään vaatimattomammin.

Jos olisin vanhempasi niin en todellakaan maksaisi hölmöilyjäsi tuosta vaan.

Vierailija
19/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ehdottomasti kannattaa keskustella vanhempien kanssa. Jos he ovat saaneet muut lapset kasvatettua kunnollisiksi kansalaisiksi, niin kyllä he sinullekin saavat puhuttua järkeä päähän kun vain suostut kuuntelemaan. Nyt sinun täytyy vain tiedostaa, että olet ryssinyt asiasi pirun pahasti, tuottanut vanhemmillesi valtavan pettymyksen ja ennen kaikkea, että häpeä leijuu ylläsi. Tämä ei ole mikään pikkujuttu, vaan suuren luokan moka! Luojan kiitos sinulla on työpaikka. 

Nyt kerrot vanhemmillesi suoraan ilman mitään selityksiä, mihin kaikkiin typeryyksiin olet rahasi syytänyt ja mikä on tämänhetkinen tilanteesi. Vanhempasi saavat slaagin ja paskovat alleen pelkästä järkytyksestä, mutta he ovat kuitenkin sinun vanhempiasi ja jos yhtään osoitat katumusta (kuten todellakin kuuluisi!) ja pyydät heiltä tukea (henkistä!) ja neuvoja että pääset täältä yli, niin kyllä he auttavat sinua. Jos hyvin käy, voit saada asua heidän luonaan ilmaiseksi, jos sitoudut lyhentämään velkojasi koko palkalla. Kaiken biletyksen ja shoppailun joudut nyt unohtamaan, kunnes olet saanut velkasi maksettua.

Jos mikään ostamastasi krääsästä on yhtään arvokasta, niin yritä myydä niitä vähemmälle. Ei haittaa vaikka olisit maksanut 1000€ ja saat myydessä 100€. Se on vain hyvä opetus sinulle, kuinka typerää turha kuluttaminen on.

Totisesti toivon että tajuat kuinka idiootti olet ollut! Jos pidät tätä pikkujuttuna, sinulla on edessäsi hyvin ankea ja köyhä tulevaisuus. Mutta nyt olet nuori vielä ja ehdit pelastamaan elämäsi, jos siellä päässä on edes joku himmeä järjen valo.

Kiitän ja kumarran vaivastasi kirjoittaa minulle ja olen TÄYSIN samaa mieltä. Kusessa ollaan ja pahasti ja pettymys on suuri. Sen takia halusin vähän avautua tuntemattomille anonyymina, että saan palautetta tästä asiasta, koska sitä minä tarvitsen.

Ap

Vierailija
20/48 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on joku muukin ongelma kuin toi velkaongelma. En sano pahalla, mutta tarttisit jotain apua. Rahankäyttösi on ihan holtitonta. Miten muuten saat baari-iltaan kulumaan 500 euroa? Tuskin pystyt ainakaan yksin juomaan niin paljon. Käytätkö jotain kamaa? Onko sun kaverit samanlaisia? Käyttävätkö hekin paljon rahaa? Tässä muuten yksi vinkki velkojen nopeampaan takaisinmaksun: myy vaatteita ja tavaroitasi esim. Facebookin kirppisryhmissä. Sieltä voit saada monta sataa.

6,50€/yks shotti tequilaa. Sitä kun tarjoat kaverille, kaverin kaverille ja tuntemattomat vielä päälle ja lasku perässä, niin kyllä se hinta nousee ja nopeaa. Pullojakin on tullut tilattua ihan liikaa ja lasku tietysti minulle, koska tyhmänä annoin sellaisen kuvan muille, että minulla on hilloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi