Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavuusleikkaukseen vai ei?

Vierailija
17.09.2017 |

Harkinnut pitkään

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene!!

Vierailija
2/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ja BMI?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ylipainoa?

Tiedät varmasti julkisen puolen kriteerit. Yksityksetkään eivät lähde leikkaamaan, jos ylipainoa ei ole merkittävästi. 

Vierailija
4/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuusleikkaus on vain yksi alku. - Ellei sinulla ole kykyä tai mahdollisuutta muuttaa mahdollisesti ylikuormittavia e. painoa lisääviä elintapojasi, niin lihavuusleikkaus saattaa olla ensiapua, mutta elintapojasi joutunet joka tapauksessa muuttamaan, jos halua pysyä hoikempana vastaisuudessa. 

Vierailija
5/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene. Mieheni oli tällaisessa toimenpiteessä joitain vuosia sitten. Painoa tippui liki  60 kg kyllä (leikkausta edeltänyt laihdutus + leikkaus), mutta jäi sitten junnaamaan 120 kg paikkeille. Tähän hän jäi siis neljäksi vuodeksi.

Mieheni teki totaalisen elämäntapamuutoksen kun aloimme seurustelemaan. Ruokavalio uusiksi, liikuuntaa asteittain lisää jne. Nyt paino on vuoden aikana tippunut jo 97 kg:n paikkeille ja jatkaa tippumista hitaasti eteenpäin. Nykyään harmittelee leikkausta ja sitä, ettei aiemmin osannut yksin lähteä parantamaan elämäntapojaan.

Eikä tässä ole kyse siitä, että olisin yrittänyt muuttaa miestäni ja nyt kerään kunniapisteitä. Itselläni on vaan aina ollut todella terveelliset elämäntavat ja mies alkoi pikkuhiljaa kiinnostua niistä seurustelumme myötä. Toimin ehkä aluksi apuna, mutta kaiken työn mies on itse tehnyt vaikka vaikea tie onkin ollut.

Vierailija
6/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi lihavuusleikattua. Toiselle kävi hyvin, toinen kuoli komplikaatioihin muutama kk leikkauksen jälkeen.

Tutki asiaa kunnolla ennen päätöksen tekoa.

Vierailija
7/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkinut asiaa paljon ja koko ajan mietin, enkö pysty ilman leikkausta tähän. Olen laihtunut kaksi kertaa elämässäni 10-30 kg. Nyt ylipainoa yli 40 kg, ikä 45. Ap

Vierailija
8/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tutkinut asiaa paljon ja koko ajan mietin, enkö pysty ilman leikkausta tähän. Olen laihtunut kaksi kertaa elämässäni 10-30 kg. Nyt ylipainoa yli 40 kg, ikä 45. Ap

Kyllä pystyt! Ensin sun pitää miettiä, mistä ja miksi ylimääräinen massa on kerääntynyt. Sitten sotasuunnitelman tekoon!

Vierailija
9/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syytä on, niin ilman muuta. Terveyshyödyt ovat valtavat. Jos omia kykyjä miettii, on helppo tehdä päätös: aloitat laihduttamisen tänään ja jos et vuoden päästä ole laihtunut tavoittelemaasi määrää, menet sinne lihavuusleikkaukseen. Tai vaihtoehtoisesti olet laihtunut niin paljon, ettei sinua sinne enää huolitakaan. Päätös on joka tapauksessa tehtävä nyt. Muuten mietit seuraavat kymmenen vuotta laihduttavasti ja olevasi sen takia ihan väärä ihminen leikkaukseen.

Vierailija
10/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaksi lihavuusleikattua. Toiselle kävi hyvin, toinen kuoli komplikaatioihin muutama kk leikkauksen jälkeen.

Tutki asiaa kunnolla ennen päätöksen tekoa.

Meille sanottiin lihavuusleikkausinfossa, että Suomessa on kuollut vain yksi. Eli vain tuo sinun tuttusi ilmeisesti?

Vierailija
11/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö BMI:si? Itse olen niin pitkä, etten vielä 40 kg:n ylipainolla olisi päässyt julkiselle puolelle lihavuusleikkaukseen. Jos BMI on alle 40, pitää lisäksi olla jokin ylipainosta johtuva sairaus.

Vierailija
12/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syytä on, niin ilman muuta. Terveyshyödyt ovat valtavat. Jos omia kykyjä miettii, on helppo tehdä päätös: aloitat laihduttamisen tänään ja jos et vuoden päästä ole laihtunut tavoittelemaasi määrää, menet sinne lihavuusleikkaukseen. Tai vaihtoehtoisesti olet laihtunut niin paljon, ettei sinua sinne enää huolitakaan. Päätös on joka tapauksessa tehtävä nyt. Muuten mietit seuraavat kymmenen vuotta laihduttavasti ja olevasi sen takia ihan väärä ihminen leikkaukseen.

Älä tämmöistä sontaa levitä! Leikkauksilla ei ikinä saa minkäänlaista terveyttä.

Vierailija
13/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan nyt vahvasti olla sitä mieltä että perun koko jutun. Ap

Vierailija
14/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko leikkausaikaa siirtää?

Vierailija
15/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ihmeessä välitä näistä kateellisista ja tietämättömistä kirjoittajista. Tietysti menet. Tunnen 3 onnellista leikattua, joista yhden elämä sai totaalisesti aivan uuden käänteen. Muutkin tulivat terveimmiksi ja onnellisimmiksi.

Tsemppiä ja kaikkea hyvää!

Vierailija
16/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi silpoa täysin terve elin, eli vatsalaukku vaan painon takia?

Hirveesti kompikaatioita voi tulla.  Ja hys hys , mutta lihavuusleikatut tekevät paljon itsemurhia tai sortuvat alkoholismiin.

En ikinä menis ja toivon ettet sinäkään mene.  Tsemppiä!

Minullakin on joku 3o kg ylipainoa, mutta sauvakävelen, käyn salilla ja uin.

Vierailija
17/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ihmeessä välitä näistä kateellisista ja tietämättömistä kirjoittajista. Tietysti menet. Tunnen 3 onnellista leikattua, joista yhden elämä sai totaalisesti aivan uuden käänteen. Muutkin tulivat terveimmiksi ja onnellisimmiksi.

Tsemppiä ja kaikkea hyvää!

Terveemmäksi ei leikkauksella tule, päinvastoin.

Vierailija
18/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinun ikä on, jolla 30 kg ylipainoa?

Vierailija
19/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eräs lääkäri ehdotti kerran, että minun pitäisi harkita lihavuusleikkausta. Sanoin heti ihan spontaanisti, että en jaksa loppuelämääni syödä jotain herneenpuolikasta ateriaksi. Keskustelu loppui siihen. En ollut miettinyt koko asiaa, mutta sen verran siitä lukenut, että tämä pikkuateriat vartin välein oli jäänyt mieleeni. Kun elämäntilanteeni muuttui, olen pystynyt jonkinlaiseen elämäntaparemonttiin ihan ominpäin ja laihdun pikkuhiljaa, nyt n 20 kg mennyt.

Vierailija
20/41 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti suuri ylipaino aiheuttaa niin paljon terveyshaittoja, että lihavuusleikkaus parantaa potilaiden terveyttä huomattavasti. Leikkaus kyllä kuulostaa tosi hurjalta ja toivon, että ihmiset saisivat painon kuriin muilla keinoilla. Toimenpidettä ei voi peruuttaa ja loppuelämä pitää käsittääkseni syödä vitamiineja.