Lihavuusleikkaukseen vai ei?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Hirveesti väärää tietoa ainakin ap saa täällä kyselemällä! "Hirveesti komplikaatioita, alkoholismia, itsemurhia jne." kuulostaa hurjalta. Väite, ettei leikkaustulosta voi peruuttaa ei myöskään pidä paikkaansa. Meitä leikattuja, leikkausta harkitsevia ja odottavia voi jututtaa netissä laihdutusleikkaus.palstani.com
Ennemminkin väärää tietoa saa terveydenhuollosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveesti väärää tietoa ainakin ap saa täällä kyselemällä! "Hirveesti komplikaatioita, alkoholismia, itsemurhia jne." kuulostaa hurjalta. Väite, ettei leikkaustulosta voi peruuttaa ei myöskään pidä paikkaansa. Meitä leikattuja, leikkausta harkitsevia ja odottavia voi jututtaa netissä laihdutusleikkaus.palstani.com
Voitko antaa esimerkin, mitä väärää tietoa terveydenhuollosta saa koskien lihavuusleikkausta?
Itselleni ei annettu mitään tietoa, mikä olisi osoittautunut vääräksi. Itse kuulun niihin, joille leikkauksesta ei ole ollut mitään haittaa. Minulle on tehty sleeve gastrektomia. Vastaavaa leikkausta tehdään myös esim. mahahaavaa sairastaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko antaa esimerkin, mitä väärää tietoa terveydenhuollosta saa koskien lihavuusleikkausta?
Itselleni ei annettu mitään tietoa, mikä olisi osoittautunut vääräksi. Itse kuulun niihin, joille leikkauksesta ei ole ollut mitään haittaa. Minulle on tehty sleeve gastrektomia. Vastaavaa leikkausta tehdään myös esim. mahahaavaa sairastaville.
Sulla ei ole itsellä ollut tietoa, niin et ole huomannut väärää tietoa. Ei Suomessakaan lääkärit ole kaikkitietäviä ja "jumalia"
Jos suinkaan pystyt niin yritä mieluummin laihduttaa itse, ainakin ensiksi. Leikkaus on kuitenkin kajoava toimenpide ja siihen liittyy aina riskejä (niin liittyy toki myös merkittävään ylipainoon), lisäksi leikkauksen jälkeinen ruokavalio voi olla työlästä.
Olen itse laihduttanut 50-kymppisenä noin 40 kg ja saanut nyt 3 vuotta pidettyä saavutetun painon. BMI 39,08->24,24. Ei ollut ensimmäinen yritys mutta nyt kun terveyden vuoksi laihdutin, niin ainakin tähän asti olen saanut pidettyä.
Kovasti tsemppiä sinulle muutokseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole itsellä ollut tietoa, niin et ole huomannut väärää tietoa. Ei Suomessakaan lääkärit ole kaikkitietäviä ja "jumalia"
Se esimerkki väärästä tiedosta unohtui.
Leikkauksella ei voi korjata sitä varsinaista ongelmaa, joka on ihmisen pään sisällä. Leikkaus antaa vain tilapäisen helpotuksen kun paino putoaa rajusti toipumisaikana, mutta entäs sen jälkeen kun päässä kolkuttaa edelleen ne vanhat tavat. "otanpa vain ihan vähän tätä ja tuota" ajan kuluessa annosmäärät kasvaa ja paino alkaa taas nousta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tutkinut asiaa paljon ja koko ajan mietin, enkö pysty ilman leikkausta tähän. Olen laihtunut kaksi kertaa elämässäni 10-30 kg. Nyt ylipainoa yli 40 kg, ikä 45. Ap
Miksi sinä syöt liikaa? Mikään leikkaus ei auta ellet saa liikasyömisen syitä selvitettyä ja eliminoitua. Leikkaus on aina leikkaus, sitä ei voi perua jos jotain menee pieleen.
Itse vähentäisin syömistä ja vaihtaisin mässyt terveelliseen ruokaan.
Täällä taas kirjoittaa sellaiset, jotka tietää leikkauksesta vaan kuulopuheelta tai tutun tutulta jne.
Kyllä se on toimiva keino painonhallinan TUEKSI, kun kyseessä on bmi 35+ liitännäissairaudet tai 40 ilman. Ei taikatemppu, ei mikään oikotie, vaan tukikeino silloin, kun muut keinot eivät tuota pitkällä jänteellä toivottua tulosta painonhallinnassa. Niitä ei tehtäisi, ellei niistä olisi suuresti apua ja hyötyä, ei kymppitonnin leikkauksia tehdä huvin vuoksi, vaan ne maksavat itsensä takaisin, kun suurin osa leikatuista laihtuu ja elää jatkossa terveempinä.
Mulla oli ylipainoa n. 90kg, 2-tyypin diabetes, masennus ja paniikkihäiriö, lapsettomuus, refluksitauti, kipuja, paiseita, mitähän kaikkea vielä. Olin nuori ihminen, lapsesta asti lihava. Laihdutin välillä paljonkin, ne kilot tuli kohta takaisin rytinällä ja korkojen kanssa. Mikään ei auttanut ja viimeisen neljän vuoden aikana tuli jo nuo liitännäissairaudetkin. Sitten näkyi valoa tunnelin päässä; on edes joku keino, jolla minunkin elämästäni tulee ihmisarvoinen ja ehkä jopa hyvä, minun ei tarvitse kuolla tähän lihavuuteen.
Nyt siitä leikkauksesta on jo vuosikausia. Minä olen edelleen pulleva, mutta en sairaalloisen ylipainoinen likimainkaan. Olen kivuton, iloinen, reipas, melko tervekin, kahden lapsen äiti. Jos minulta kysytään, menisinkö uudestaan leikkaukseen, niin sekuntiakaan ei tarvitse miettiä vastausta. Menisin minä, voi että kun olisin päässyt leikkaukseen jo paljon aiemmin, olisin säästynyt kaikelta siltä tuskalta. Ei tämä ole mitään herneenpipertelyä, kyllä ihan normaalisti ruoka maistuu, ja siitä voi nauttiakin kun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä ja häpeää. Leikkaus pelasti mun hengen ja antoi mulle takaisin ihmisarvoisen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksella ei voi korjata sitä varsinaista ongelmaa, joka on ihmisen pään sisällä. Leikkaus antaa vain tilapäisen helpotuksen kun paino putoaa rajusti toipumisaikana, mutta entäs sen jälkeen kun päässä kolkuttaa edelleen ne vanhat tavat. "otanpa vain ihan vähän tätä ja tuota" ajan kuluessa annosmäärät kasvaa ja paino alkaa taas nousta.
Itseasiassa ei vika ole henkinen, vaan fyysinen. Siihen auttaa oikea ruuan sisältö, ei määrä.
Ystäväni on todennäköisesti menossa. Hänellä on ollut pieniä aivoverenvuotoja ja sydämen rytmihäiriöitä ja kaikenlaista muuta vakavaa terveysongelmaa. Minä pelkään ystäväni sydämen puolesta, pelkään ettei hän selviä leikkauksesta hengissä. Olen koettanut varovaisesti häntä asiasta varoitella, mutta hän päättää tietenkin omasta elämästään. Jos hän leikkaukseen menee, toivon sen onnistuvan, mutta pieni pelko minulla silti on.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas kirjoittaa sellaiset, jotka tietää leikkauksesta vaan kuulopuheelta tai tutun tutulta jne.
Kyllä se on toimiva keino painonhallinan TUEKSI, kun kyseessä on bmi 35+ liitännäissairaudet tai 40 ilman. Ei taikatemppu, ei mikään oikotie, vaan tukikeino silloin, kun muut keinot eivät tuota pitkällä jänteellä toivottua tulosta painonhallinnassa. Niitä ei tehtäisi, ellei niistä olisi suuresti apua ja hyötyä, ei kymppitonnin leikkauksia tehdä huvin vuoksi, vaan ne maksavat itsensä takaisin, kun suurin osa leikatuista laihtuu ja elää jatkossa terveempinä.
Mulla oli ylipainoa n. 90kg, 2-tyypin diabetes, masennus ja paniikkihäiriö, lapsettomuus, refluksitauti, kipuja, paiseita, mitähän kaikkea vielä. Olin nuori ihminen, lapsesta asti lihava. Laihdutin välillä paljonkin, ne kilot tuli kohta takaisin rytinällä ja korkojen kanssa. Mikään ei auttanut ja viimeisen neljän vuoden aikana tuli jo nuo liitännäissairaudetkin. Sitten näkyi valoa tunnelin päässä; on edes joku keino, jolla minunkin elämästäni tulee ihmisarvoinen ja ehkä jopa hyvä, minun ei tarvitse kuolla tähän lihavuuteen.
Nyt siitä leikkauksesta on jo vuosikausia. Minä olen edelleen pulleva, mutta en sairaalloisen ylipainoinen likimainkaan. Olen kivuton, iloinen, reipas, melko tervekin, kahden lapsen äiti. Jos minulta kysytään, menisinkö uudestaan leikkaukseen, niin sekuntiakaan ei tarvitse miettiä vastausta. Menisin minä, voi että kun olisin päässyt leikkaukseen jo paljon aiemmin, olisin säästynyt kaikelta siltä tuskalta. Ei tämä ole mitään herneenpipertelyä, kyllä ihan normaalisti ruoka maistuu, ja siitä voi nauttiakin kun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä ja häpeää. Leikkaus pelasti mun hengen ja antoi mulle takaisin ihmisarvoisen elämän.
Paskat sua leikkaus ole pelastanut. Olisit pystynyt välttämään sen omilla oikeilla valinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat sua leikkaus ole pelastanut. Olisit pystynyt välttämään sen omilla oikeilla valinnoilla.
Aijaa. Kerropa niistä valinnoista. Olin 4-vuotias kun aloin lihomaan, vilkas ja liikkuvainen lapsi ja meillä syötiin ihan normaalia kotiruokaa, ulkona vietettiin iso osa päivästä. Sairastuin ahmimishäiriöön nuorena, ja silloin paino nousi jyrkästi, sain häiriön jollain tavalla lopulta kuriin, mutta en painoa pois riittävästi omin keinoin, kun sitä oli kertynyt niin valtavasti. Leikkauksen jälkeen pystyi laihduttamaan ilman, että olisi jatkuva uudelleenlihomisen uhka ihan koko ajan. Toki voi lihoa takaisin, mutta jos opettelee kunnolla uudet elintavat, niin ei välttämättä liho. Onhan tässä ollut vuosia aikaa opetella.
Eikös leikkaukseen mennnessä pidä ensin laihduttaa omin päin tietty kilomäärä? Niin jos siihen pystyy, niin miksi ei sitten laihduttaisi kaikkea...
Vierailija kirjoitti:
Eikös leikkaukseen mennnessä pidä ensin laihduttaa omin päin tietty kilomäärä? Niin jos siihen pystyy, niin miksi ei sitten laihduttaisi kaikkea...
Joo, leikkausta ennen vedetään yleensä ns. Ene-dieetti, eli niitä laihdutuspusseja tai erittäin niukkaenergistä ruokavaliota muuten, siinä on tarkoituksena että viskeraalista rasvaa lähtee sisäelinten ympäriltö ja leikkaus pystytään toteuttamaan. Jos maksa on kovin rasvoittunut ja sisäelinrasvaa paljon, niin leikkaus on vaikea toteuttaa. Todella todella lihavilla myöskin ihan leikkausturvallisuuden vuoksi on saatava painoa alaspäin jo valmiiksi.
Se, miksi ei sitten voi laihduttaa "kokonaan" niin mikäpä ettei, moni lihavuusleikattu onkin laihduttanut, on vedetty nuo pussidietit ja kaikki mahdolliset keinot, mutta noissahan on se, että ei kukaan jaksa loputtomiin elää pussikeitoilla, ja niitten kuurien jälkeen kilot palaa todella herkästi takaisin. Lihavuusleikkaukseen mennessä yleensä kriteerinä onkin, että on ihan todistetusti yrittänyt jo muut varteenotettavat laihdutuskeinot ja tulokset eivät olleet riittävät. Ja tosiaan ku leikatuilla sitä ylipainoa usein on tyyliin puolet liikaa mitä pitäis painaa, niin se on ihan älytön työmaa lähteä ponnistelemaan niitä pois ilman jotain konkreettista apua. Jotkut siinäkin onnistuu, mutta sitten taas niin jos se painonhallinta on ihan helppoa, niin miksi lihavia edes silloin on?
Vierailija kirjoitti:
Jos ontuva pystyy kävelemään puoli kilometriä ilman keppiä, mihin hän keppiä tarvitsee. Leikkaus auttaa pidemmän ajan painonhallinnassa. Leikatulla on loppuelämän sisällään se "apuväline".
Ennen leikkausta ollaan yleensä dieetillä kaksi kertaa: ensin osoittaakseen, että kykenee noudattamaan dieettiä (tiedän ihmisiä, joilla leikkaukseen pääsy on kosahtanut jo tähän) ja juuri ennen leikkausta, että maksan kokoa saadaan pienemmäksi. Maksa on leikkausalueella ja voi pahimmillaan estää kirurgin työskentelyn.
Onko sana "lihavuusleikkaus" teidän mielestänne loukkaava, ketkä olette olleet sellaisessa?
Tuttavalle suunniteltiin sellaista ja hän kertoi kokevansa sen loukkaavaksi. Piti sanoa laihdutusleikkaus.
Älä mene . Rupee syömään paljon kasviksia , marjoja, hedelmiä, kanaa, lohta, tonnikalaa, raejuustoa, rahkaa, pähkinöitä, avokadoa, täysjyväviljaa. Tällä laihdut. Kun meet leikkaukseen et voikaan enää syödä noita terveellisiä raakoja kasviksia isoja määriä vaan joudut kituuttaa pienillä annoksilla huonoa ravintoa . Oot onnellisempi kun joskus voit syödä kokonaisen pizzan.
T. Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Onko sana "lihavuusleikkaus" teidän mielestänne loukkaava, ketkä olette olleet sellaisessa?
Tuttavalle suunniteltiin sellaista ja hän kertoi kokevansa sen loukkaavaksi. Piti sanoa laihdutusleikkaus.
Ei ole loukkaus tietenkään. Leikkauksella hoidetaan lihavuutta, joten nimi on loogisesti lihavuusleikkaus (vrt. syöpäleikkauksella hoidetaan syöpää). Leikkaus ei itsessään laihduta, joten nimi laihdutusleikkaus on harhaanjohtava. Leikkauksen jälkeen toki laihdutaan, kun tehdään tarvittavia elämäntapamuutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mielestä ole millään tavoin loukkaava, lihavuuttahan lihavuusleikkauksella hoidetaan. Mutta lihavuusleikkaus on monille tosi arka ja nolo asia, vaikka ei pitäisi olla; sairaalloinen lihavuus on sairaus ja jos on keino hoitaa sairautta niin miksipä ei hoidettaisi.
Laihdutusleikkaus on harhaanjohtava nimitys, leikkaus itsessään ei laihduta, ja myös asiasta tietämättömille voi aiheuttaa hämmennystä, koska oikeasti moni luulee että lihavuus on leikattavissa pois. Sitten selän takana puhutaan tyyliin "sekin meni siihen lihavuusleikkaukseen mutta yhtä lihava on vieläkin", vaikka leikkauksesta olisi tyyliin viikko tai kuukausi. Sekoitetaan siihen, että paljon laihtuneelta ihmiseltä voidaan joutua leikkaamaan myöhemmin ylimääräistä roikkuvaa ihoa pois. Kyllä lihavuusleikkaus tai bariatrinen kirurgia on selvempi termi.