Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tet-paikkoja ei ole

Vierailija
17.09.2017 |

Mikähän idea tässäkin on? Teini kyseli yli 30 paikasta. Oli joko otettu jo joku tai sitten ei oteta ollenkaan. Tet-viikon ajankohta ilmoitettiin tosi myöhään, joten ilmeisesti jonkin toisen koulun oppilaat ehtineet joka paikkaan ensin.

Tulee nyt sitten minun työpaikalleni, mutta olisihan se ollut järkevämpää saada se paikka muualta.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, meillä tyttö kävi monessa paikassa kyselemässä TET-paikkaa.

Tänä syksynä kaikkiin paikkoihin vaadittiin täysi-ikäisyyttä.

Useimmissa paikoissa (kaupoissa) sanottiin, että ei oteta ollenkaan tettiläisiä.

Paikka on kuitenkin löydettävä. Aika kohtuutonta edellyttää, että 14 vuotias juoksee kaikki iltapäivät etsimässä itselleen viikoksi täysin turhaa ajanvietettä. Peruskoululainen ei hyödy yhtään mitään näistä työharjoitteluista. Eri asia sitten myöhemmin kun harjoittelu jotenkin liittyy opiskeltavaan alaan.

Meille ei oteta juuri siksi että nämä mammojen kullanmurut ovat nimenomaan tottuneet kaltaistesi äitien viestiin. Mitään ei saa vaatia lapsilta. Heidän pitää saada olla koko tet-aika kännykällä eivätkä suostu tekemään mitään. Ei meille enää yhtään tettiläistä. Katsokaapa vanhemmat peiliin, teidän kasvatuksen tulosta tämä on.

Meidän tyttö oli keväällä tetissä ja sai erinomaisen todistuksen. Yrittäjäsuvusta, mutta halusi hommata tän itse. Keskiarvo 9,6 ja käytös 10. Ei ole eläissään pelannut pleikkaa.

Ap

Eipä ne pleikkaa pelaakaan enää nykypäivänä. Harvalta työpaikalta myöskään löytyy pleikka. Oma kännykkä kylläkin jokaisen taskusta.

Vierailija
22/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, meillä tyttö kävi monessa paikassa kyselemässä TET-paikkaa.

Tänä syksynä kaikkiin paikkoihin vaadittiin täysi-ikäisyyttä.

Useimmissa paikoissa (kaupoissa) sanottiin, että ei oteta ollenkaan tettiläisiä.

Paikka on kuitenkin löydettävä. Aika kohtuutonta edellyttää, että 14 vuotias juoksee kaikki iltapäivät etsimässä itselleen viikoksi täysin turhaa ajanvietettä. Peruskoululainen ei hyödy yhtään mitään näistä työharjoitteluista. Eri asia sitten myöhemmin kun harjoittelu jotenkin liittyy opiskeltavaan alaan.

Meille ei oteta juuri siksi että nämä mammojen kullanmurut ovat nimenomaan tottuneet kaltaistesi äitien viestiin. Mitään ei saa vaatia lapsilta. Heidän pitää saada olla koko tet-aika kännykällä eivätkä suostu tekemään mitään. Ei meille enää yhtään tettiläistä. Katsokaapa vanhemmat peiliin, teidän kasvatuksen tulosta tämä on.

Tämän mamman kullanmuru oli viime keväänä tetissä. Sai kyllä hyvän todistuksen harjoittelusta. Samoin kaksi isoveljeä on saanut hyvät arvostelut. Mitenköhän kasvatus on mennyt pieleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oteta ollenkaan tettiläisiä, koska kellään ei ole aikaa opastaa heitä tai keksiä heille mitään työtehtäviä. Olemassa oleva väki on niin kiireistä, että ei vain ole mahdollista ottaa siihen pyörimään jotain harjoittelijoita. Ikävä kyllä. Olen siis itse vain työntekijä, mielestäni meidän johto toimii väärin kun kaikki on ääritiukalla.

Vierailija
24/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tetiä ole pakko suorittaa Suomessa, Hugo Häkkinen oli tetissä milanolaisen arkkitehtitoimiston graafisella osastolla. Näyttää hyvältä CV:ssä.

Vierailija
25/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulujen sivuilla voisi olla paikka, mihin alueen yritykset voisivat ilmoittaa halukkuudestaan ottaa tettiläisiä. Olen ollut samassa työpaikassa nyt 12 vuotta ja siitä jo 9 vuotta yhtenä osakkaana eikä koko tänä aikana ole kukaan kysynyt meiltä tet-paikkaa. Ei, vaikka yritys sijaitsee ihan keskeisellä paikalla Helsingissä. Tiedän muitakin pieniä yrityksiä (suvussani on paljon eri alojen yrittäjiä) eikä heiltäkään ole tet-paikkoja kyselleet kuin korkeintaan työntekijöiden omat lapset. 

Ainakin pari vuotta sitten oli joku nettisivusto, jolta tytön opo kehotti katsomaan Tet-paikkoja. Siellä oli pitkä lista pääkaupunkiseudun yrityksiä ja muita työnantajia, mutta tiedot eivät olleet aina ajan tasalla. Kai teidänkin firma on siellä esillä, jos sivu on vielä olemassa?

Vierailija
26/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulujen sivuilla voisi olla paikka, mihin alueen yritykset voisivat ilmoittaa halukkuudestaan ottaa tettiläisiä. Olen ollut samassa työpaikassa nyt 12 vuotta ja siitä jo 9 vuotta yhtenä osakkaana eikä koko tänä aikana ole kukaan kysynyt meiltä tet-paikkaa. Ei, vaikka yritys sijaitsee ihan keskeisellä paikalla Helsingissä. Tiedän muitakin pieniä yrityksiä (suvussani on paljon eri alojen yrittäjiä) eikä heiltäkään ole tet-paikkoja kyselleet kuin korkeintaan työntekijöiden omat lapset. 

Ainakin pari vuotta sitten oli joku nettisivusto, jolta tytön opo kehotti katsomaan Tet-paikkoja. Siellä oli pitkä lista pääkaupunkiseudun yrityksiä ja muita työnantajia, mutta tiedot eivät olleet aina ajan tasalla. Kai teidänkin firma on siellä esillä, jos sivu on vielä olemassa?

Tet-pörssi.

Sen tiedot eivät päde. Sitä yritettiin keväällä.

Ap

Vierailija
27/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulujen sivuilla voisi olla paikka, mihin alueen yritykset voisivat ilmoittaa halukkuudestaan ottaa tettiläisiä. Olen ollut samassa työpaikassa nyt 12 vuotta ja siitä jo 9 vuotta yhtenä osakkaana eikä koko tänä aikana ole kukaan kysynyt meiltä tet-paikkaa.  

No mitä jos vaikka itse tarjoaisit firmaasi tet-paikaksi koululle! Vai kaikkiko sinun eteesi pitää kantaa?

Vierailija
28/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. En usko, että yrityksemme nimi on listalla. Mulle koko tämä tet-asia tuli mieleen vasta tämän aloituksen luettuani. Omien lasteni tet-jaksoista kun on kulunut jo toistakymmentä vuotta. Mutta täytyykin ottaa kollegoiden kanssa puheeksi. Teen itse etätöitä, mutta voisin mä ensi vuoden alusta lähtien  välillä tehdä parin viikon jakson toimistollakin ohjaten tet-jaksolaista, jos  meillä ketään muuta ei tuo homma kiinnosta. 

Vierailija
29/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulujen sivuilla voisi olla paikka, mihin alueen yritykset voisivat ilmoittaa halukkuudestaan ottaa tettiläisiä. Olen ollut samassa työpaikassa nyt 12 vuotta ja siitä jo 9 vuotta yhtenä osakkaana eikä koko tänä aikana ole kukaan kysynyt meiltä tet-paikkaa.  

No mitä jos vaikka itse tarjoaisit firmaasi tet-paikaksi koululle! Vai kaikkiko sinun eteesi pitää kantaa?

Niin. Helsingissä on monta koulua eli aika hommahan se on alkaa tarjota sitä firmaansa. Tää on jotenkin tosi huonosti hoidetty nyt.

Ap

Vierailija
30/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tet-pörssi? (: Mikä se on?

31/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat, että kauppoihin pääsee helposti. -No ei pääse.

Ei ainakaan Espoossa ja Helsingissä.

Omat teinit ovat löytäneet tet-paikkansa ihan muilta aloilta. Pääasia että jostain sen paikkansa saavat, vaikka ei olisikaan välttämättä se oma unelma-ala.

Vierailija
32/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Helsingissä on monta koulua eli aika hommahan se on alkaa tarjota sitä firmaansa. Tää on jotenkin tosi huonosti hoidetty nyt.

Ap

Mikä ihmeen homma? Otat yhteyttä yhteen tai kahteen lähimpään kouluun ja kerrot, että teiltä saa kysellä paikkaa vaikka ne oppilaat, jotka eivät itse yrityksistä huolimatta löydä mitään. Opettajat voivat sitten tiskin alta tarjota niitä oppilailleen.

Vierailija
33/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tet-pörssistä löytyy varmasti myös musta pörssi! Hah hah. Kukakohan on tonkin keksinyt?

Vierailija
34/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha keksintö koko tet. Pelkkää ajanhukkaa niin nuorille kuin työnantajillekin.

Vierailija
35/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on markkinat, kun eivät edes ilmaiseksi ota.

Vierailija
36/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä ihmeen homma? Otat yhteyttä yhteen tai kahteen lähimpään kouluun ja kerrot, että teiltä saa kysellä paikkaa vaikka ne oppilaat, jotka eivät itse yrityksistä huolimatta löydä mitään. Opettajat voivat sitten tiskin alta tarjota niitä oppilailleen.

Miksi ihmeessä näin? Minusta taas olisi paljon parempi, että jossain olisi (kuten ilmeisesti siis onkin) lista yrityksistä, jotka tarjoavat tet-paikkoja. Nuoret voisivat itse katsoa, millaisia paikkoja on tarjolla ja ottaa suoraan yhteyttä haluamaansa paikkaan. Jollain nuorella voi paikan valintaa rajoittaa matka, toinen taas pystyisi tulemaan vähän kauempaakin. Ja minusta kaikista parasta olisi, jos tet-paikka vastaisi edes jollain tavalla nuoren kiinnostuksia. 

Vierailija
37/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
38/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitään järkeähän tuossa ei ole jos niitä ulkopuolisia paikkoja ei löydy. Ja ikävästi vaan sitten korostuu perheiden väliset erot.

Vierailija
39/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. En usko, että yrityksemme nimi on listalla. Mulle koko tämä tet-asia tuli mieleen vasta tämän aloituksen luettuani. Omien lasteni tet-jaksoista kun on kulunut jo toistakymmentä vuotta. Mutta täytyykin ottaa kollegoiden kanssa puheeksi. Teen itse etätöitä, mutta voisin mä ensi vuoden alusta lähtien  välillä tehdä parin viikon jakson toimistollakin ohjaten tet-jaksolaista, jos  meillä ketään muuta ei tuo homma kiinnosta. 

Loistavaa, kiitos kun haluat tarjota mahdollisuuden! Ilmoita parille lähimmälle yläasteelle ja sano, montako voitte ottaa yhteensä vuoden aikana ja mihin aikaan vuodesta.

Toivottavasti moni kaltaisesi aktivoituu ja alkaa tarjota tutustumispaikkoja nuorille.

Mun nuorimmalla tet vielä edessä ja jännitän jo nyt, löytyykö paikkaa. Toiseksi nuorimmalla oli jo vaikeuksia löytää, moni kauppakin sanoi suoraan, etteivät ota.

Vierailija
40/45 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teinit laittoi kyselyä sähköpostitse suoraan paikkojen pomoille ja se osoittautui tehokkaaksi keinoksi. Molemmat saivat paikan lähes samantien. Kyseenalaistan tuon, että nuori laitetaan ravaamaan firmoja läpi, eihän en pääse edes esimiehen puheille, kun esim. kaupan myyjä (joka ei jaksa opastaa tettiläistä ) sanoo eioota tai joku muu elämäänsä kyllästynyt rivityöntekijä käännyttää nuoren samantien pois.  Ohjatkaa niitä nuorianne!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme