Milloin kiitospäivä on ja voisiko sen järjestää täälläkin
Kommentit (11)
No ei helvetissä... Kyseessä on ihan kansallinen ja paikallinen juhla Yhdysvalloissa sekä samalla nimellä mutta eri syistä ja eri aikaan pidettävä juhla Kanadassa. Joissain muissakin maissa vietetään kiitospäivää, mutta kaikilla on oma muista erottuva syynsä sekä eri ajankohta.
Mielestäni suomalaiset eivät ole erityisen uskonnollisia, en oikein usko että istuu tänne meille. Ja sadonkorjuujuhlihan voi kukin pitää jos näin haluaa, ei siitä tarvitse mitään kaupallista pakkopullaa tehdä.
Ja teemaksi voisi valita kiitollisuuden siitä että tuo Trumppilandia on olemassa ja antanut meille kaiken sivistyksen kokiksesta hampurilaisiin....länsimaisen demokratian rokkenrollia unohtamatta....hohhohhoo.
Puhutko siis USAn kiitospäivästä?? Vai Kanadan? Itse asun USAssa ja se on täällä aina marraskuun 4. torstai. Miksi sitä Suomessa pitäisit? Se on täällä perinteinen juhla. Eri kuten joulu, jota kaikki ei juhli, koska täällä niin monta eri uskontoa, Thanksgiving on kaikkien juhla, sillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Perinteine ruoka kuuluu siihen, kalkkuna pääruokana. Tutuisit hassulta, jos sitä Suomessa juhlittaisiin.
Kyllä tännekin pitäisi saada. Mammat tuunaamaan kalkkunaa hiki hatussa ja koko suku syömään. Ei vaan, olen hirveän kiitollinen ja thanksgiving vaan siitä, että sitä ei täällä vietetä.
Etelä-Valtioiden punaniskojen hihhulijuhla. Ei tarvetta täällä.
Miksi suomalainen edes haluaisi juhlia kiitospäivää? Se kun liittyy kiinteästi maan historiaan. Tuskin juhlit muidenkaan maiden kulttuurin ja historian mukaisia juhlia, niin miksi tämä olisi yhtään eri asia?
Tämä on jännä palsta kun saa arvailla onko joku oikeasti tyhmä vai esittääkö tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
?
Tiedätkö miksi kiitospäivää vietetään?
On tosiaan jännä lukea näitä kommentteja. Onko toiset todella niin tyhmiä vai vain esittää tyhmää? Thanksgiving etelä valtioiden juhla?? Hah,hah,hah. Mun vuoden kohokohta on Thanksgiving (asun siis USAssa). Laitan ruokaa hiki hatussa mutta tykkään ja ihanaa saada perhe ja ystävät koolle. Miksi siitä pitää tehdä negatiivistä? Kaikki saa itse päättää kuinka Thanksgivingiä juhlivat jos juhlivat. Mutta että Suomessa juhlitaan Thanksgivingiä? Kuten aikaisemmin joku sanoi, se kuuluu kiinteästi USAn historiaan. Emme me täällä juhli Suomen juhannusta, ei se kuulu tänne. Maassa maan tavalla. Voithan Suomessa pitää oman version Thnksgivingistä mutta keksi sille oma nimi. Syksyn dinner party?
Römppäviikko olisi suomalainen vastine.
Yhdysvalloissa Kiitospäivä , eli Thanksgiving Day on marraskuun toiseksi viimeinen torstai. Tänä vuonna se osuu päivälle 23.11.-17.
Tätä voi huoletta soveltaan myös Suomi-teemaan. Marraskuu on pimeää aikaa, mikä tahansa juhla tuo valoa ankeuteen.