Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lääkäriltä pyytää suoraan sairaslomaa?

Vierailija
17.09.2017 |

Huomenna olisi yleislääkärille aika Mehiläiseen, yritän hakea sairaslomaa. En ole ollut sairaslomalla sitten vuoden 2008-2010, jolloin minulla puhkesi selkärankareuma ja siitä parantelinkin itseäni sen pari vuotta, lääkitys on ollut siitä lähtien.

Tällä työnantajalla en ole ollut kertaakaan sairaslomalla (useamman vuoden työsuhde), mutta tiedän että suhtautuu todella nihkeästi sairaslomalaisiin ja varmasti hermostuu kun joudun jäämään pois. Työni on todella fyysistä ja työasennot epäergonomisia. Tällä hetkellä esim. konttaan polvillani märässä ja kylmässä ryteikössä ja sateessa 8h päivässä, selkärepussa työvälineet. Olen paikan ainoa virallisesti selkäsairas työntekijä, mutta nimenomaan minä joudun tekemään kaikki raskaimmat työt ja nostelemaan painavat tavarat muiden puolesta, koska olen hyväkuntoinen ja vahva nainen, ollut siis tähän asti.

Reuma on kuitenkin alkanut oireilla taas viimeisen kuukauden aikana -> Olen pikkuhiljaa alkanut herätä joka aamuyö 3-5 välillä kipuilemaan. Molemmissa kainaloissa on myös ylirasituksesta hermopinteet (toinen ollut maaliskuusta asti, toinen alkanut oireilla viime viikkoina) jotka säteilevät rintoihin ja kylkiin. Olkapäät ja niska ovat niin jumissa että päätä särkee ja korvissa soi vähintään pari kertaa päivässä. Olen tehnyt tähän asti työtä hammasta purren kipulääkkeiden voimin mutta nyt en enää pysty antamaan itsestäni enempää.

Vaivani eivät kuitenkaan näy ulospäin, pelkään ettei minua uskota. Aikanaan reumadiagnoosin saaminen oli työn ja tuskan takana, useamman kerran prosessin aikana minun annettiin ymmärtää että vika olisikin selän sijasta päässä, ennen kuin sain virallisen diagnoosin. Olin pahimmillani kävelykyvytön ja minut piti esimerkiksi kantaa portaat ylös ja alas, silti minua ei uskottu. Siitä jäi pelko, että poissa töistä ei saa olla ellei pää ole suurin piirtein irti.

Nyt olen ajanut itseni niin loppuun etten yksinkertaisesti jaksa enempää, ja pakko mennä lääkäriin. Kremppaa on siis sekä fyysistä että henkistä ja jatkuva vähäinen nukkuminen alkaa painaa tässä myös.
Minulle on sinänsä se ja sama, onko sairausloma palkatonta vai palkallista, minun pitäisi vain saada levätä enkä jaksa alkaa miettimään raha-asioita.

Reumapolille ei aikaa saa näin nopeasti ja olkapää- sekä kainalovaivat eivät välttämättä liity reumaan mitenkään, siksi mehiläiseen yleislääkärille nyt ensin.

Voiko lääkäriltä pyytää sairaslomaa suoraan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ollut fiksumpaa esittää tuo maratonsairauskertomuksesi ja työtilanteesi sille lääkärille eikä joillekin random-palstalaisille.

Vierailija
2/6 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas, todellakin vaadit saikkua!

T toinen reumaatikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla erikoinen työ ja työasento. Jäin miettimään alaa mutten keksi....

Minusta sinun pitää päästä saikulle, lääkärin mielipiteestä en osaa sanoa.

Vierailija
4/6 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä maatalous- ja puutarha-ala, erilaisia hommia ja eri asentoja siis löytyy, tämä on vain tämänhetkinen tilanne. Mutta yleisesti ottaen työergonomia on vaikea pitää hyvänä kun hommat ovat raskaita ja ne pitäisi suorittaa nopeasti. Kevyitä hommia tuolla ei olekaan tällä hetkellä.

Ap

Vierailija
5/6 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olo on huono voi lääkärille kertoa ettei koe pystyvänsä töihin.

Vierailija
6/6 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin enemmän huolissani siitä, että saisit lähetteen asiantuntijalle reuman hoidon arvioon kuin pelkästä saikusta. Jota toki voi pyytää ja todennäköisesti saatkin. 

t. lääkäri