Tykkääkö joku ihan oikeasti tuosta nyhtökaurasta?
Kokeilin nyt taas kerran, tehtiin tacoja.
Kuullotin sipulia, valkosipulia, currya ja chiliä ja sit lisäsin tuon nyhtökauran.
Olen aikaisemmin käyttänyt kastikkeisiin ja mm. makaronilaatikkoon. Taas ihan todella pahaa mössöä tuo nyhtökaura kaikesta maustamisesta huolimatta.
Perheen vegaanikin otti mielummin pelkkiä kasviksia niihin tacoihin sen jälkeen kun maistoi tuota yhteen. Mulla on nyt taas iso kasa tuota mössä jota kukaan ei mielellään syö. Pitänee pakastaa ja piilottaa vähitellen vaikka bolognese - kastikkeeseen.
Te joille tuo on herkku numero yksi, miten te sen valmistatte? MItä mausteita, miten muuten? Olisi iso helpotus tähän ruokatalouteen, mutta kaikki mihin sitä on kokeiltu on ollut yksinkertaisesti pahaa.
Kommentit (37)
Paistan aidossa voissa ja paljon suolaa sekaan. Ei kovin hääppöistä mutta menee alas kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kerran kaksi pakettia kokeeksi, toinen oli joku maustettu versio. Ei ollut hyvää.
Toinen paketti on pakastimessa vieläkin, pitäisi keksiä jotain miten se olisi edes suunnilleen syötävää.
Syön kyllä mielelläni kasvisruokaa, kunhan siinä ei käytetä mitään keinotekoisia lihankorvikkeita, vaan linssejä ja papuja, joita on sentään syöty tuhansia vuosia. Esim. intialaisessa keittiössä on ihanat kasvisruoat.
Hassua tuossa vegaani ruokavaliossa on kun pitää olla vegaani nyhtöä ( possua normaalisti ), vegaani nakkeja. vegaani, pihvejä, vegaani lihapiirakoita ( siis ilman lihaa ), vegaani kebabbia, vegaani makkaraperunat...
Eikös nuo ole alunperin ihan lihakunnan tuotteista valmistettuja?
En ole koskaan vielä maistanut. Mille se maistuu ja minkälainen on suutuntuma?
En ollut ennen kuullutkaan moisesta ja näyttää olevan hävyttömän hintaista ainakin. Miksi tuollaista pitäisi syödä?
Nyhtökaura on pahanmakuista. Hyi yäk.
Kai sitä hikisukkaakin voissa paistettuna ja vahvasti maustettuna tietämättään pakon edessä söisi..
Huhhuh kirjoitti:
En ollut ennen kuullutkaan moisesta ja näyttää olevan hävyttömän hintaista ainakin. Miksi tuollaista pitäisi syödä?
Se on terveellistä ja maailma pelastuu syömällä sitä. Tärkein on kuitenkin se sädekehä minkä saat kun syöt vegaanista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Se ei maistu itsessään oikeastaan miltään, hyvin neutraali maku. Suutuntuma on joidenkin mielestä lihamainen, minä en osaa oikein kuvata sitä. Riippuu myös miten valmistaa, nyhtökaura liisteröityy tai mössöytyy jos sen antaa keittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin kerran kaksi pakettia kokeeksi, toinen oli joku maustettu versio. Ei ollut hyvää.
Toinen paketti on pakastimessa vieläkin, pitäisi keksiä jotain miten se olisi edes suunnilleen syötävää.
Syön kyllä mielelläni kasvisruokaa, kunhan siinä ei käytetä mitään keinotekoisia lihankorvikkeita, vaan linssejä ja papuja, joita on sentään syöty tuhansia vuosia. Esim. intialaisessa keittiössä on ihanat kasvisruoat.
Hassua tuossa vegaani ruokavaliossa on kun pitää olla vegaani nyhtöä ( possua normaalisti ), vegaani nakkeja. vegaani, pihvejä, vegaani lihapiirakoita ( siis ilman lihaa ), vegaani kebabbia, vegaani makkaraperunat...
Eihän siinä mitään pahaa ole jos haluaa syödä vaikka nakkia. Se on muoto. Vähän kuin pahoittaisi mieltään siitä että joku syö lihapullia kun sehän kopioi muotonsa munkilta. :D
Ihmiset haluu erilaisia koostumuksia ja tällee, itseäni alkaa välillä pavut kyllästyttään mutta onneksi voi välillä syödä vaikka nakkimuotoisia asioita.
T: sekasyöjä, joka syö kasvispainotteisesti
No makuja on monia. Mä tykkään tosta ja voisin syödä koko paketin vaikka pelkiltään mut mua arveluttaa se prosessoinnin määrä niin en viitti ostaa usein
Vierailija kirjoitti:
No laittakaa nyt nyhtökauran rakastajat edes joku ohje millä siitä saa syötävää.
Ilmeisesti siis tulisesti maustaminen on ainoa keino, eli sama kuin tosiaan laittaisi sitä kananmunakennon kartonkia ja siihen vaan tarpeeksi currya ja chiliä.
Kun tuo vaan maistuu niiiiiin pahalta. Siis se itse tuote on vaan pahaa, tottakai mausteilla saa vaikka sen vessapaperinkin maistumaan.
Kyseenalaistavia aloituksia aina dissataan, mutta kukaan ei ole vielä koskaan osannut laittaa oikeasti maistuvaa reseptiä nyhtökaurasta. Tähänkin tulee näitä "no käytä wokkiin, pastaan,piirakkaan,kastikkeeseen..." Mutta kukaan ei kerro mkiten tuosta saa edes keskinkertaista tarjottavaa ja kun joku uskaltaa sanoa että olipa pahaa, niin kauhea sota.
http://www.vegepaiva.fi/kotiruokaa/poroton-karistys/
Ehkä vähän vähemmän nestettä tai ainakin vahva kasvisliemi. Älä anna nyhtökauran kiehua tuhottomasti ettei mössöydy liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä jättää lihan ruokavaliosta eettisistä tai terveydellisistä syistä vaikka tykkäisikin siitä maun ja koostumuksen puolesta joten ei noissa oo mitään hassua
Vierailija kirjoitti:
Suutuntuma on sama kuin mussuttaisit kananmunakennoa. Eli se fiilis on kuin pahvia söisi.
Fanit sanovat että pitää vaan osaa maustaa, ei lihakaan maistu miltään ilman mausteita.
Ihme juttu kun hyvä pihvi ei kaipaa muuta kuin suolaa ja pippuria, mutta toi nyhtökaura maistuu edelleen pahville jos noihin turvautuu.
Toimii tulisesti maustetuissa ruoissa, joissa se alkuperä ei ole niin nuukaa.
Hyi, voin vain kuvitella sen maun ja suuntuntuman. Varmaan kuten tuo yksi kuvasi, villasukkaa. Ja turha syyttää ennakkoluuloista kun ei edes maista. En maista, en maksa tuosta. Olen sekasyöjä ja tykkään luonnollisista mauista. Kauran syön mieluummin puurona (namia voisilmän kanssa) tai leivässä, enkä yritä korvata sillä lihaa jotta maailma pelastuisi. Härkiskään ei innosta. Palkokasvit saavat mahani sekaisin, tulee ilmavaivoja ja kipuja.
Vierailija kirjoitti:
No makuja on monia. Mä tykkään tosta ja voisin syödä koko paketin vaikka pelkiltään mut mua arveluttaa se prosessoinnin määrä niin en viitti ostaa usein
Se prosessointi on suurinpiirtein sama kuin leivän tekeminen. Eli väännetään ja paistetaan. Leipäkin on kauheen kuulosita jos sen ajattelee teollisesti valmistettuna viljavalmisteena ;)
Minä paistan ensin nyhtökauran öljyssä korkealla lämmöllä. Siitä tulee rapsakkaa ja se mössömäisyys häviää. Sitten kauraruokakermaa, soijakastiketta, suolaa ja pippuria ja vegaaninen pastakastike on siinä. Hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Minä paistan ensin nyhtökauran öljyssä korkealla lämmöllä. Siitä tulee rapsakkaa ja se mössömäisyys häviää. Sitten kauraruokakermaa, soijakastiketta, suolaa ja pippuria ja vegaaninen pastakastike on siinä. Hyvää.
Tää oli varmaan vitsi :)
Ei se olekaan parhaimmillaan pitempään keitettynä. Meillä on tykätty monista mauista. Viimeksi kokeiltiin nudepaketissa ollutta hampurilaispihvireseptiä ja oli vallan ok. Aiemmin oli joku limejotain maku, jossa oli nuudelivokkiresepti, jolla kerran onnistui tosi hyvää ruokaa, josta kaikki tykkäsivät meillä. Toisella kerralla ei onnistunut niin hyvin. Aiemmin nude-paketeissa ollut porottoman käristyksen resepti on kiva, mutta mun mielestä tulee parempaa kun laittaa selvästi vähemmän nestettä. Kerran kokeilin perunasoselaatikkoa, mutta siinä nyhtis mössööntyi liiaksi. Varmaan sama juttu makaronilaatikossa, jos ei ole sellainen vähemmän märkä versio.