Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni aloitti tänä syksynä Steinerkouöussa, ihmettelen paria asiaa

Vierailija
16.09.2017 |

Lapseni on hyvin taiteellinen ja päädyimme siihen, että Steinerkoulu tukee hänen taipumuksiaan parhaiten. Mutta viime aikoina lapsi on alkanut käytyytymään oudosti. Hän on mm. hypellyt sekavasti ja läpsytwllyt käsiään yhteen. Sanoo manaavansa pahoja henkiä pois. Olin silleen että mitä ihmettä, niin lapsi sanoi että eurytmiatunneilla ope oli sanonut, että lapsi heijastaa vääränlaisia energiatasoja(!) Kuulemma tuli läksyksi tämä "sieluharjoitus".

Lapsi ei myöskään enää pelaa jalkapalloa pihalla niin kuin ennen, epäilen senkin liittyvän
tähän Steinerkouluun. Enkä vieläkään ymmärrä eurytmiaa kunnolla. Suoraan sanoen minua pelottaa koulun vaikutus lapseni ja tämä hämärä uskonto joka tuntuu olevan taustalla. Katsoin vielä lapseni vihkoon, näin että sinne oli kirjoitettu muistiinpanoja "sielun toiminnasta".

Pitäisikö vaan siirtää lapsi normaaliin kouluun? Vai odotetaan ja katsotaan miten asiat etenevät.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ekaluokkalainen kirjoittaa vihkoon " sielun toiminnasta" ;)

2/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ikinä oikein ymmärtänyt Steinerkoulun hyötyjä. Siirtäisin lapsen tavalliseen peruskouluun tai vaikkapa Montessori-luokalle. Suomessa tosin taitaa tuo Montessori rajoittua pitkälti vain päivähoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin pois. Luota intuitioon. Jos lapsi käyttäytyy pelottavalla tavalla oudosti, on todennäköistä, että koulu ei tee hänelle hyvää myöskään pidemmällä aikavälillä. Suomessa on niin hyvä julkinen koululaitos, että minusta vanhempien täytyy olla tosi varmoja siitä mitä haluavat ennen kuin laittavat lapsen mihinkään yksityiskouluun.

Vierailija
4/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huolesi. Kun kävimme taannoin luokan kanssa tutustumassa Steiner-päiväkotiin, esittelijä vei meidät talon ullakolle, sytytti kynttilän ja kertoi "Valon hengettären" saapuvan paikalle. Me uskovaiset tunsimme kyllä sielunvihollisen läsnäolon ja poistuminen oli helpotus.

Vierailija
5/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olet laittanut lapsesi Steiner-kouluun, jos et itse tunne steinerfilosofiaa?

Vierailija
6/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päädyit laittamaan lapsesi Steiner-kouluun? Minä olin lapseni kanssa tutustumassa toimintaan ja lapsi sanoi itse ettei ole hänen paikka.

Vierailija
7/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin kuukauden koulun käynnin jälkeen meidän ekaluokkalainen opettelee lukemaan ja tekee vihkoon kirjoitusharjoituksia. Steinerkoulun ekaluokkalainen kirjoittaa muistiinpanoja sielun toiminnasta. Just joo.

Vierailija
8/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan kaikki tutut, jotka ovat käyneet steinerpäiväkodin ja/tai koulun, ovat yleissivistykseltään keskimääräistä heikompia ja itsekin katkeria vanhempiensa aikanaan tekemästä valinnasta laittaa Steineriin. Oli kuulemma todella vaikeaa Steinerin jälkeen normaalissa opetuksessa lukiossa, koska steinerissa kaikki tehtiin niin eri tavalla eikä tarvittavaa osaamista ollut normaalia koulua varten. Steinerin käyneiden parin kaverin suusta kuultua: steiner sopii lähinnä heikkolahjasimmille lapsille ja nuorille jotka ei menestyisi normaalissa koulussa.

Vierailija
9/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap sanonut, että lapsi olisi ekalla luokalla.

Vierailija
10/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suhtaudunkin Steiner-kouluun skeptisesti, niin tämä aloitus on varmasti provo. Tässä vaiheessa Steiner-koulun ekaluokkalainen ei saa vielä lukea tai kirjoittaa yhtään mitään, joten miten hänen vihossaan voisi olla muistiinpanoja.

Vierailija
11/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorena tutustumassa steinerlukioon, kun äitini ehdotti että menisin sinne juuri sen taiteellisuuden takia. Olin siis ollut tavallisessa peruskoulussa. Lukio vaikutti todella kummalliselta ja varsinkin koulun rehtori puhui oppilaista kuin jostain päiväkotilapsista tai jälkeenjääneistä. Koko opintosuunnitelmakin vaikutti kummalliselta ja lukio kesti vuoden pidempään. Ihme paikka, onneksi en mennyt!

Vierailija
12/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ap sanonut, että lapsi olisi ekalla luokalla.

Ei suoraan, mutta kai hän olisi kirjoittanut, että siirtäisi lapsen TAKAISIN tavalliseen kouluun, jos sellaisessa olisi jo ollut. Joten provo tämä on.

Vierailija
13/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasta lapsesi kun vielä voit.

Vierailija
14/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan kaikki tutut, jotka ovat käyneet steinerpäiväkodin ja/tai koulun, ovat yleissivistykseltään keskimääräistä heikompia ja itsekin katkeria vanhempiensa aikanaan tekemästä valinnasta laittaa Steineriin. Oli kuulemma todella vaikeaa Steinerin jälkeen normaalissa opetuksessa lukiossa, koska steinerissa kaikki tehtiin niin eri tavalla eikä tarvittavaa osaamista ollut normaalia koulua varten. Steinerin käyneiden parin kaverin suusta kuultua: steiner sopii lähinnä heikkolahjasimmille lapsille ja nuorille jotka ei menestyisi normaalissa koulussa.

Juuri näin. Jatko-opinnot vaarassa. Jos et ole "hippi " ,miksi laitoin lapsen Steineriin.

Vierailija
15/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinerpedagogiikka on käytännössä uskonto. Ei steinerkouluun kannata lasta laittaa jos ei ole itse vakaumuksellinen antroposofi.

Moni on ymmärrettävästi huolissaan siitä ettei yhteiskuntamme tue riittävästi taiteellisuutta ja henkisiä, pehmeitä arvoja. Se on kuitenkin huono syy panna lapsi kouluun jonka arvopohjaa ei täysin jaa tai edes kunnolla tunne.

Taiteellisuutta voi tukea muilla tavoilla. Koululaitos painottaa entistä enemmän yhteistyötä vanhempien kanssa, ainakin teoriassa. Tämä suo vanhemmille mahdollisuuden vaikuttaa taiteiden asemaan kouluopetuksessa. Taideharrastusmahdollisuuksia on myös Suomessa runsaasti,

Ja taiteellisuutta voi tukea kotona monin tavoin. Kaikki olennainen lähtee lopulta kotoa.

Vierailija
16/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjoitat tänne, miksi et ota yhteyttä kouluun ja mene paikalle katsomaan, mitä siellä tehdään. Jos touhu ei vaikuta oikealta, siirrä lapsi normaaliin kouluun. Ei se sen kummempaa ole. Jos on niin kovin taiteellinen, niin sitten johonkin taidekerhoon tai taidekouluun vapaa-ajalla. Minä tosin suhtaudun aika kriittisesti noihin vanhempien arviointeihin lapsen lahjakkuudesta ja älykkyydestä. Yleensä sitä katsellaan roosan värisin silmälasein. Useimmat lapset ovat ihan tavallisia tenavia, joiden "erityislaatu" ei todellakaan mene piloille tavallisessa koulussa.

Vierailija
17/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika raju keskustelu, jos huomautukseni aiemmasta väittelystä samasta aiheesta toisessa ketjussa poistettiin kylmän viileästi. Onko palstalla tosiaan näin paljon huuhaa-symppaajia? Viestissä oli myös n. 14 yläpeukkua ennen katoamista.

Vierailija
18/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika raju keskustelu, jos huomautukseni aiemmasta väittelystä samasta aiheesta toisessa ketjussa poistettiin kylmän viileästi. Onko palstalla tosiaan näin paljon huuhaa-symppaajia? Viestissä oli myös n. 14 yläpeukkua ennen katoamista.

Tässä kommenttisi. Oli kerännyt 18 yläpeukkua ja 2 alapeukkua, go figure.

Tästä oli keskustelua jo aamulla jossain eurytmia-keskustelussa. Aivan jäätävää diipadaapaa ja oppivelvollisuuden halventamista koko konsepti. Mielestäni kaikki Steineria kannattavat voisi sulkea laitokseen jo ihan pelkästä ajatuksen korkkiruuvista, jolla perustelevat noita ömmönmöö-koulujaan. Vanhemmista pitäisi myöskin tehdä automaattisesti lastensuojeluilmoitus. "

Vierailija
19/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyssäsi steineropinnot heti alkuunsa, koska koulun toimesta ei osattu laskea syntymävuodesta oikeaa peruskoulun aloitusvuotta, vaan paikka oli varattu väärästä vuodesta alkaen. Jälkikäteen olen tyytyväinen että näin kävi.

Vierailija
20/22 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuorena tutustumassa steinerlukioon, kun äitini ehdotti että menisin sinne juuri sen taiteellisuuden takia. Olin siis ollut tavallisessa peruskoulussa. Lukio vaikutti todella kummalliselta ja varsinkin koulun rehtori puhui oppilaista kuin jostain päiväkotilapsista tai jälkeenjääneistä. Koko opintosuunnitelmakin vaikutti kummalliselta ja lukio kesti vuoden pidempään. Ihme paikka, onneksi en mennyt!

Vaihdoin itse tavalliseen lukioon, mutta Steinerissa varmaan 12-luokan näytelmä (olivat usein jo ihan hyviä siihen mennessä) ja sitten "lopputyö" olisivat vieneet sitä aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme