Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Youtuben häiriintyneet "lastenkanavat"

Vierailija
15.09.2017 |

Oletteko kuulleet/nähneet/törmänneet tähän aiheeseen? Youtube on BBC:n artikkelin mukaan täynnä videoita, jotka näyttävät olevan lapsille suunnattuja, mutta tarkemmin katsottuna materiaali on suoraan sanoen häiriintynyttä (tai parhaimmillaankin ehdottomasti vain aikuisille sopivaa pilailua). Mm. Spiderman ja Elsa sekä usein itkevät lapsinäyttelijät seikkailevat kidnappausten, aborttien, seksin ja kivuliaiden toimenpiteiden keskellä. Youtube Kids app ei blokkaa näitä videoita.

Ovatko nämä mielestäsi jonkun sairasta huumoria vai voiko taustalla olla jotain kamalampaa ja synkempää? Itselleni tuli suorastaan huono olo näistä vaikka näin vain ihan pieniä pätkiä; entäs sitten lapsille, jotka viattomina klikkaavat kivalta näyttävää värikästä videota...? Vahditaan oikeesti mitä ne pienet katselevat. Kaikki ei ole sitä miltä se näyttää.

http://www.bbc.com/news/blogs-trending-39381889

Kommentit (2424)

Vierailija
301/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain kommentilta luin, että nämä videot lisäisivät lapsissa ADHD/ADD-tyyppistä käyttäytymistä. 

Mitkä tahansa vauhdikkaat piirretyt lisäävät. Kuka hyötyisi? Lääketehtaat?

Kansan tyhmentäminen ja helpompi kontrollointi sen myötä äkkiseltään tuli mieleen.

Vierailija
302/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko moni täällä törmännyt Youtubessa feikki "live stream"-videoihin, joita on satoja jokaikistä vähänkin tunnetumman bändin soittamaa konserttia kohden. Nämä eivät ole mitään oikeita striimejä, vaan lyhyitä videoita joissa on epämääräinen linkki jollekin sivustolle. Niitä löytyy aina kun hakee tuoreita klippejä joltain keikalta ja niitä on paljon enemmän kun oikeita, ihmisten kuvaamia pätkiä.

Yhteistä näille lastenvideoille on se, että kanavat vaikuttavat automaattisesti luoduilta ja videoita on käsittämättömät määrät ja siksi Youtube ei tunnu pystyvän tekemään mitään. Kanavia tulee kokoajan uusia ja videoita ilmestyy tuhansittain joka minuutti... Mitä helvettiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ihmiset ovat niin kiihkoissaan siitä, että videoilla on sitomista ja teippaamista. Kyllä minä ainakin tykkäsin sitomisesta jo lapsena ja tykkään edelleen eikä se ole tuhonnut psyykettäni. Nuo teippailuvideot lienee ihan rehellisesti vain joidenkin "hauska" idea opettaa värejä lapsille.

Vierailija
304/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://m.iltalehti.fi/digi/201709172200398998_du.shtml

Laitoin aiemmin päivällä tän keskustelun vinkkinä Iltikseen (varmaan toki muutkin) ja ne otti kopin. Onneksi!

Vierailija
305/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa tämän videon alkua... Onko tuo Suomesta? Tunnistaako joku näkymän?

Vierailija
306/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ihmiset ovat niin kiihkoissaan siitä, että videoilla on sitomista ja teippaamista. Kyllä minä ainakin tykkäsin sitomisesta jo lapsena ja tykkään edelleen eikä se ole tuhonnut psyykettäni. Nuo teippailuvideot lienee ihan rehellisesti vain joidenkin "hauska" idea opettaa värejä lapsille.

Niin... Entä jos sidottu lapsi itkee? Selvästi epämukavassa tilanteessa? Noissa sadoissa värivideoissa on aina teemana itkevä lapsi ja samat värit toistuvat samassa järjestyksessä. Kuulostaa hieman eri asialta kuin lapsuudessa leikityt jutut - on mutkin sidottu tuoliin poliisi ja rosvo -leikissä ja hauskaa oli. Mutta kukaanpa ei itkettänyt mua ja kuvannut sitä nettiin...

Vierailija
307/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden toimittajien työ on helppoa. Täältä vain kopsaa valmiin jutun 😂

Vierailija
308/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti kun jotkut pässit täällä puolustelevat noita videoita ja hokevat "eivät ne niin pahoja ole".

Asia olisi ihan eri jos ne olisi aikuisille tarkoitettua parodiaa, mustaa huumoria, joka olisi asianmukaisesti merkitty lapsille sopimattomaksi materiaaliksi. Mutta nämä videot on laskelmoidusti tägätty siten, että nimenomaan lapset löytäisivät ne mahdollisimman helposti, videoita kierrätetään tuhansilla automaattisesti luoduilta vaikuttavilla kanavilla ja videoiden kommentit on selkeästi bottien tuotosta. Koska videot löytyvät näiltä epämääräisiltä kanavilta joita poistuu ja tulee uusia jatkuvasti, on täysin mysteeri, mikä taho / mitkä tahot näitä tekee. Osassa käytetään oikeita näyttelijöitä, jotka periaatteessa voisi jopa tunnistaa..

Vierailija
309/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa tämän videon alkua... Onko tuo Suomesta? Tunnistaako joku näkymän?

Ei ole Suomesta. Esim. varsin harvinaista että tiskikaappi puuttuisi kerrostalon keittiöstä, seinällä joulusukat ja ranskankieliset joulutoivotukset. Voisi olla vaikka Kanadasta.

Vierailija
310/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehden toimittajien työ on helppoa. Täältä vain kopsaa valmiin jutun 😂

Jep, eikä edes ehkä ymmärtänyt kokonaiskuvaa. Puhuu animaatioista mutta todella suuri osa tätä ilmiötä on nuo näytellyt pätkät, vlogit sekä oikeita pieniä lapsia kiusaavat ja nöyryyttävät videot. Mutta hyvä juttu joka tapauksessa että asiaa otetaan nyt esille!

Vierailija
311/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo videot pohjimmiltaan kuitenkin vaan lääkefirmojen propagandaa, jolla yritetään totuttaa lapset rokoteneuloihin?

Vierailija
312/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo videot pohjimmiltaan kuitenkin vaan lääkefirmojen propagandaa, jolla yritetään totuttaa lapset rokoteneuloihin?

No niin, nyt joku keksi sen!

LÄÄKETEOLLISUUS hyötyy tästä

Samaanaikaan lapsiin iskoksetanan paelppkp

Vierailija
313/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita toteutustapoja on siis ainakin kömpelöt tietokoneanimaatiot, vaha-animaatiot sekä näytellyt pätkät joista osassa on myös lapsia. 

Vierailija
314/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kukkahattutätejä olette. Nuo videot ovat paljon parempia ja mielenkiintoisempia kuin alkuperäiset.

Vierailija
315/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerrankin iloinen, että iltis on ottanut juttuidean palstalta. Todella monet vanhemmat antavat lasten katsoa youtubesta piirrettyjä ilman että itse katsovat sisältöä. Tämä on hyvä ja herättävä ketju, kuten myös uutinenkin.

Vierailija
316/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia nynnyjä teidän lapsenne ovat, jos eivät pysty näitä videoita katsomaan? Meidän 7v poika katselee noita jatkuvasti ja vaan naureskelee niille :D

Vierailija
317/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia pikkulapsille ylipäätään hankitaan älypuhelimia tai tabletteja? Miten joskus "muinoin" riitti ihan telkkariohjelmat?

Vierailija
318/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelin kun 3-vuotias tyttömme alkoi puhua kotona, että "mä kakkaan sun päälle!" ja höpötti muutenkin näitä päällekakkaamisia. Ajattelin ensin, että liittyi pottaharjoitteluun, mutta sitten näin mummolassa katsovan näitä YouTuben Ryhmä haun kakkaohjelmia. Olin jo aiemmin kieltänyt mummia näyttämästä Youtubea, koska lapsi oli hirveän levoton ja kiukkuinen videoiden jälkeen (kotona saa katsoa vain lasten areenaa ja katsomoa). Mummille ei vain millään meinannut mennä jakeluun, että ne videot on sairaita, koska itse etsi jonkun viattoman pätkän ja jätti lapsen yksin katsomaan sitä ruoanlaiton ajaksi. Näytti niitä kiellosta huolimatta salaa lapselle, joka paljasti itse meille katsovansa YouTubea mummin luona... Mummi on yli 70 vuotias eikä tajua, että netissä ei aina kaikki ole sitä miltä näyttää. Piti näyttää tämä keskustelu ennen kuin meni jakeluun. Vuoden ajan on vähätellyt noita videoita katsomatta niitä itse.

Vierailija
319/2424 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia nynnyjä teidän lapsenne ovat, jos eivät pysty näitä videoita katsomaan? Meidän 7v poika katselee noita jatkuvasti ja vaan naureskelee niille :D

Toivon todella että tämä on provo, koska tähän maailmaan ei kaivata lisää psykopaatteja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä