Ketään muita joita ahdistaa viedä lapset päiväkotiin, kun sielä pyörii kaikki taudit ja loiset?
Taas tuli kihomatotiedote. Meinaan oksentaa kun mietin asiaa että lapsillani niitä olisi. Täitkin ovat kohta taas riesana ja alkaa hillitön päiden syynääminen.
Stressaan tuollaisen ilmoituksen jälkeen sellaiset kolme kuukautta.
Olenko tulossa hulluksi?
Kommentit (26)
Enemmän matoja ja flunssia tuli seurakunnan kerhoista kuin päiväkodeista.
En erityisemmin stressannut, eikä koskaan mitään tarttunut kolmeen lapseen monen päivävuoden aikana, vaikka ilmoituksia oli jatkuvasti. Eikä ole koulussakaan tarttunut.
Ettekö todella stressaa tuollaisista?
Vierailija kirjoitti:
En erityisemmin stressannut, eikä koskaan mitään tarttunut kolmeen lapseen monen päivävuoden aikana, vaikka ilmoituksia oli jatkuvasti. Eikä ole koulussakaan tarttunut.
Tarkennus vielä, että tietenkin flunssia ym. lapsilla oli, mutta siis kihomadoilta, täiltä ja syyhypunkeilta ollaan vältytty, vaikka koko ajan näitä pyöri.
Viittaatko tautisten ja loisten lapsiin, vai näihin päänahan tai kropan pikku vipeltäjiin?
Stressaaminen ei estä tartuntaaa, tarttuu jos on tarttuakseen. Ei siis kannata stressata. Eikä kyseessä ole kuolemantaudit onneksi.
Olin harjoittelussa päiväkodissa ja kyllä minuakin hirvittäisi laittaa lapseni sinne. Kyseessä yksityinen päiväkoti. Hygienia oli jotain aivan järkyttävää. Ei ihme, että täit ja kihomadot leviävät.
Vierailija kirjoitti:
En stressaa. Lapset on opetettu pesemään käsiä ja olla laittamatta kaikkea suuhun. Lisäksi on opetettu ettei toisen pipoja jne lainailla ja kotona pestään täitä "estävällä" shampoolla.
Ai et stressaa? :D
En stressannut. Lapset jo 7 ja 9v., ei ole ollut koskaan, kop kop, mitään noista. Ei edes pestä käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En stressaa. Lapset on opetettu pesemään käsiä ja olla laittamatta kaikkea suuhun. Lisäksi on opetettu ettei toisen pipoja jne lainailla ja kotona pestään täitä "estävällä" shampoolla.
Ai et stressaa? :D
En stressaa. Mutta silti better safe than sorry. Eli opetan ne perus hygieniat lapsille (ihan niinkuin muutenkin pitää että vähentää flunssia ja muita pöpöjä ja kuuluu minusta ihan perus sivistykseen) ja lisäksi pestään hiukset täikausina shampoolla joka hieman estää täiden tarttumista. Ei minusta tuossa ole mitään stressiin merkkaavaa. Aina vien lapset hyvillä mielillä päiväkotiin.
Minä stressaan!
Siksi käsken jo heti eteisessä lapsia riisumaan sukat ja tarhavaatteet, ja kiikutan ne heti pyykkikoriin. Sitten seuraan käsien pesulle ja valvon, että ne pestään H y v i n . Leikkaan ahkerasti heidän kynsiään myös. Ja joka ilta käydään iltasuihkussa, huuhdotaan myös hiukset hyvin. (Vasta tämän jälkeen uskallan helliä ja pussailla lapsia rennoin mielin.)
Kyselen myös heti, jos näyttää siltä, että joku raapii päätään tai takapuoltaan, että kutittaako useinkin. Ja tsekkaan hiukset läpi.
En mielellään pyydä lasten kavereitakaan kotiin suoraan tarhasta, sillä ällöttää ne likaiset tarhavaatteet. Siellä pyörineet huonosti siivotuilla lattioilla ja halanneet niitä pehmoleluja, joita ei varmaan ikinä pestä :P Joidenkin ulkonäöstäkin voi havaita, ettei vaatteita pestä kovin usein tai käytetään likaisia vielä seuraavanakin päivänä. Kyttään myös vieraiden käsienpesua, että meille tullessaan, veskin jälkeen ja syömään tullessa pesee kätensä hyvin niin lapset kuin aikuisetkin.
Koko tämä trauma tuli siitä, että olen yleensäkin tarkka siisteydestä - Ja huomasin itselläni kerran kesäloman tullen kihomatoja. Tarhassa oli aiemmin ollut varoitus niistä (En ollut ennen edes kuullutkaan tällaisista loisista kuin vasta lasteni tarhan alettua...) ja sain sätkyn. Syötiin koko perhe kallis matokuuri sääntöjen mukaan ja siivosin entistä tarkemmin, onneksi vaiva katosi. Näin jopa painajaisia niistä!
Musta tuli siis oikea siivoushullu. Ainakin koti kiiltää.
Mitä mieltä sellaisesta yhdistelmästä kun 2 laiskaa teiniä ja 2 vaativaa pikkupenskaa.
No en stressaa. Olen päiväkodissa töissäkin enkä koskaan ole niitä saanut. Jos omat lapset saa niin sitten vaan hoidetaan ne pois. Huomaisin asian kuitenkin varmaan aika alkuvaiheessa.
Olen tarkka hygkeniaaya ja lapseltamme on ollut täitä kolmeen kertaan. Kolmannella kerralla niitä ehti olla ainakin kuukauden. Huomasin ne niin, että minulla itselläni oli jo kuukauden käsivarret kutisseet ja raavin niitä paljon. Suunnittelin jo ihotautilääkärille menoa.
En tiedä, mistä keksin tehdä täisyynin ja niitähän oli. Kutina loppui, kun koko perheelle annettiin täihoito. Kummallinen juttu, sillä luulin töiden purevan vain päänahkaan. Nukun aina käsivarsi pään alla, joten kai ne sitten ovat yöaikaan purreet.
Kihomatoja nyt voi saada muualtakin. Itse sain niitä joskus lapsena ilmeisesti maaperästä tai jostain. Kaikki aika vietettiin metsissä ja pitkin ojanpohjia möyryten joten ihmekös tuo.
Voiko kissa levittää näitä ötököitä?
Iso stressi kyllä. Lapseen tarttuu kaikki flunssat ja tuo ne kotiin, yhtenään saa kaikki sairastaa. Keväällä oli kihomatovaroitus ja lääkitsin meitä varmuuden vuoksi ja ronkkisin kaikki kakat. Inhoan kihomatoja yli kaiken. Nyt olen hankkinut monivitamiinit ja maitohappobakteerit, josko immuuni paranisi flunssia vastaan.
Nukkuuko ne päikyssä sängyissä mihin nyt sattuu kellahtaan vai onko omat?