13 eurolla pitää pärjätä 2 viikkoa
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
I feel u sistah. Itekin vielä tuloton päätoiminen opiskelija. Ainua tuki on asumistuki ja säästöt. Äiti antaa taskurahaa ja mieheltä saan vähä matkarahaa ja elatuksen kun hänen luonaan asun. Yksin asuminen on kituutusta. Mulla menee myös vähän rahaa vuokraan, mutta lääkkeet ja ruuat ostan seuraavasti.
Asuminen 100e
Lääkkeet 20-40e/kuussa (vaihtelee)
Kouluruoka 50-55e/kk
Ruokaa kotiin n. 150-250e/kk
Matkat 10-40e / kk
Jos syöt kouluruuan ja käyt leipäjonossa ja keräät pulloja kuten mie, niin saatat pärjätä. Mulla haussa tosin yks työ ja saa nähä tärppääkä 2 vuoden "työttömyyden" jälkeen. Leipäjonosta voi saada ruokakupongin. Hae sellanen. Eivät vaadi tiliotteita
Miten sulla menee 150-250e/kk ruokaan, vaikka käyt koululla syömässä? Mulla menee max 150e/kk enkä edes käy koululla tms. syömässä (koska olen työtön).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä toi on mahdollista? Koko syksyn opintolainan sai just nostaa pankista.
Iso osa opiskelijoista ei halua nostaa opintolainaa. Tulee paniikki takaisin maksamisesta.
Opintolaina on ainoa laina jonka voi saada korkoineen anteeksi.
mutta vain kuollessa vissiin ?
Hmm.. Just opiskeleva lapseni kertoi miten hänelle jää säästöön toistasataa euroa pakollisten menojen jälkeen. Ei se laina mikään peikko ole eikä sitä kaikkea tarvitse kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
AV:lla ei takuulla ole ollut YHTÄÄN raha-aiheista ketjua jossa joku ei alkaisi viisastella marjoista ja sienistä. Uskokaa nyt, ei niillä ratkaista kenekään toimeentulo-ongelmia!
Juuri näin. Eivätkä ne todellakaan täytä kenenkään vatsaa. Toimivat vain lisukkeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä toi on mahdollista? Koko syksyn opintolainan sai just nostaa pankista.
Iso osa opiskelijoista ei halua nostaa opintolainaa. Tulee paniikki takaisin maksamisesta.
Opintolaina on ainoa laina jonka voi saada korkoineen anteeksi.
mutta vain kuollessa vissiin ?
Ihan elossa ollessaan on mahdollista saada opintolaina anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28 kirjoitti:
... ja metsät on juuri täynnä sieniä ja puolukoita, mustikoitakin etelässä vielä riittää.
(Itse keräsin tunnissa ämpärillisen suppiksia tuntemattomassa metsässä.)Marjoista saakin todella täyttävää ruokaa. Eiku...
juu ja erittäin helppo on ottaa ne sienet ja hiton puolukat luennolle mukaan evääksi.
:D Tuli elävä mielikuva siitä, että joku kaivaa luennolla esiin rasian, jossa tatteja ja puolukoita. Kyllä kelpaa niillä eväillä :'D
Vierailija kirjoitti:
Markka-aikaan tuo oli lähes seittemänkymppiä, jolla pärjäs ihan hyvin, jos jätti baarikierroksen kokematta.
Ehkä elämäm koulussa. Meille muille se on liki kahdeksankymppiä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se rahattomuus on sitten oma valinta, ei valitusoikeutta.
Myös nämä "myy tavaroita nettikirppiksellä" ovat huvittavia vinkkejä akuuttiin rahantarpeeseen. Miten jollain opiskelijalla olisi ylimääräistä tavaraa niin, että sitä voisi joka kuukausi myydä? Tai toki joillain voikin, mutta noin keskiverrosti tuski. Lisäksi ei oikein auta tähän hetkeen, jos myyntitulot tulevat päivien tai jopa viikojen päästä. Missään paikassa ne eivät tule samantien.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin se raha riittää jos sitä ei tuhlaa mihinkään.
Mulla jää laskujen ja vuokran jälkeen opintotuesta jotain 70€. Sillä se on kiva sitten ostaa monipuoliset ruuat, pesuaineet ym henkilökohtaisen hygienian hoitoon tarvittavat, tarvittaessa esim. uusi takki tai farkut, pakollinen bussikortti (58€) jne. Luojan kiitos mulla on hyvätuloiset vanhemmat, koska ei noilla tuilla selviäisi pelkästään. Yritän jättää lainan nostamisen niin minimiin kuin on tarvis, koska ehtii sitä myöhemminkin velkaantua.
Ei tartte syödä pelkkää makaroonia. Tuollahan saa syödä vaikka purkin hernekeittoa joka päivä. 55c euroshopper yms. halpismerkit.
7,15 siihen. Vielä jää melkein 6 euroa törsättävää ylimääräistä.
Sillä saa pari spaghettia/makaroonilaatikkoa joka toinen päivä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää laskujen ja vuokran jälkeen opintotuesta jotain 70€. Sillä se on kiva sitten ostaa monipuoliset ruuat, pesuaineet ym henkilökohtaisen hygienian hoitoon tarvittavat, tarvittaessa esim. uusi takki tai farkut, pakollinen bussikortti (58€) jne. Luojan kiitos mulla on hyvätuloiset vanhemmat, koska ei noilla tuilla selviäisi pelkästään. Yritän jättää lainan nostamisen niin minimiin kuin on tarvis, koska ehtii sitä myöhemminkin velkaantua.
Sen opintolainan saa edelleen kokonaan anteeksi jos elämässä ei kaikki mene nappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen opintolainan saa edelleen kokonaan anteeksi jos elämässä ei kaikki mene nappiin.
Ei saa. Ellei ole joku sairaus ja joudu ennen aikaiselle eläkkeelle. Myös työttömyysturvasta pitäisi alkaa maksamaan lainaa. Itellä on sairaus, mutta en ottanut silti lainaa. Aattelin, että se laina ahdistaa perseessä kuitenkin, jos sattuski pääsee töihin. Voin mättää sit rahat suoraan aspiin ja asuntoon :) Rahoja ei kuitenkaan nyt kannata ottaa ulos ja laittaa tilille, kun korko on pienempi kuin inflaatio, eli häviäisin. Koska en tuu valmistumaan valmistuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ne kultalusikka suussa syntyneet loistavat. Tuloerot kasvavat ja köyhien perheiden lapset sen sijaan tosiaan joutuvat sen lainan nostamaan ja olemaan jo heti valmistuttuaan valmiiksi velkaisia. Sitten töitä etsimään, jotka menevät suhteilla hyvätuloisten vanhempien lapsille, joiden ei ole mitään velkaa edes tarvinnut ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I feel u sistah. Itekin vielä tuloton päätoiminen opiskelija. Ainua tuki on asumistuki ja säästöt. Äiti antaa taskurahaa ja mieheltä saan vähä matkarahaa ja elatuksen kun hänen luonaan asun. Yksin asuminen on kituutusta. Mulla menee myös vähän rahaa vuokraan, mutta lääkkeet ja ruuat ostan seuraavasti.
Asuminen 100e
Lääkkeet 20-40e/kuussa (vaihtelee)
Kouluruoka 50-55e/kk
Ruokaa kotiin n. 150-250e/kk
Matkat 10-40e / kk
Jos syöt kouluruuan ja käyt leipäjonossa ja keräät pulloja kuten mie, niin saatat pärjätä. Mulla haussa tosin yks työ ja saa nähä tärppääkä 2 vuoden "työttömyyden" jälkeen. Leipäjonosta voi saada ruokakupongin. Hae sellanen. Eivät vaadi tiliotteita
Miten sulla menee 150-250e/kk ruokaan, vaikka käyt koululla syömässä? Mulla menee max 150e/kk enkä edes käy koululla tms. syömässä (koska olen työtön).
Samaa ihmettelin. Itsellä kans 150 euron ruokabudjetti koko kuutta kohden...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sellainen hallitus, että siitä kärsii nimenomaan lapsiperheet ja opiskelijat. Sääli.
Luuletko sinä ap., että työssäkäyvien eli veronmaksajien rahat ovat yhteisiä? Ei ne ole, niistä on vaan päätetty maksaa teillekin. Voidaan olla maksamattakin.
Eikö riitä ilmainen koulutus, opintotuki, lapsilisät, ilmainen terveydenhuolto ym? Kannattaisi varmaan lopettaa tukeminen, kun sitä pidetään noin itsestäänselvyytenä.
Miten tolla summalla voi pärjätä??
No osta kaupasta:
-soijarouhe/jauheliha
-paseerattua tomaattia
-perunoita
-porkkanoita
-sipulia
-kuivattuja herneitä
-ruokakerma
-vehnäjauhoja
-hiiva
-margariinia
-munia
Sitten teet näistä
-hernekeittoa
-kasvissosekeittoa
-peruna-tomaatti-soijarouhe/jauhelihavuokaa
-sämpylöitä ym. leipää
-munakasta
Pysyt hengissä kaksi viikkoa.
Mä ostaisin:
Soijarouhe 3-4e. (Joo ei ole kuulema jauhelihan arvoista, mutta riittää pitemmäksi aikaa)
Pari pakettia kananmunia 2e
Kilo keittojuureksia 1e
Vokkivihanneksia ja porkkana-parsa-kukkakaali-sekoitus n 2e
Tuoreosastolta vähän perunaa, porkkanaa ja mitä vihannesta/juuresta on tarjolla, joskus voi saada 2 kg eurolla. Purkkiosastolta herkkusieniä ja papuja. Ja prismassa kannattaa asioida iltasella kun punalappu-tuotteet alentuvat -60 prosenttiin.
Noilla saa jo keittoja, pyöryköitä ja pihvejä, laatikkoruokaa ja munakkaita ainakin.
Ruoka-avusta saa yleensä leipää ja makaronia aina, niitä en ostaisi. Jos paikkakunnallasi ei ole ylijäämäruan jakelua (todennäköisesti on, omallani on useammassa paikassa eri päivinä) niin kirkon diakonian tai sosiaalitoimiston pitäisi auttaa. Kyllä sä pärjäät.
AV:lla ei takuulla ole ollut YHTÄÄN raha-aiheista ketjua jossa joku ei alkaisi viisastella marjoista ja sienistä. Uskokaa nyt, ei niillä ratkaista kenekään toimeentulo-ongelmia!