Lama-ajan pennin venytykset ja muut muistot, kerätäänkö kasaan?
Tuli tuosta "vanhanajan" ketjusta mieleen, mitä lama-ajan niksejä käytät edelleen? Tai mihin kaikkeen piti, oli PAKKO taipua, kun ei ollut rahaa?
Saa kertoa hyvät ja huonot.
Minulla huonot:
-ei ollut kuukautissiteisiin aina rahaa, tilalle wc paperi (jos sitä oli) tai käyttää yhtä sidettä lähes koko päivä (ihme ettei tullut tulehduksia) tämä kyllä surullista :(
-nälkä
-pitkiä matkoja polkupyörällä talvipimeällä (noin 10km ja sama matka takaisin, harrastukseen, joka ilmainen)
-aina samat vaatteet koulussa
Hyvät:
-opin ompelemaan, parsimaan, paikkaamaan kun ei ollut rahaa ostaa uusia vaatteita
-osaan kierrättää, mitään ei heitetty hukkaan, esim. loppuunkuluneet tekstiilit: tehtiin matonkuteita tai siivousrättejä
-opin säästämään (nykyään todella pienistä tuloista tuhansia euroja säästössä, olen salaa ylpeä itsestäni)
-opin tulemaan "vähällä" toimeen
-osaan arvostaa mitä on
Saa kertoa myös muistoja.
Minä teininä ihmettelin, kun joku kaveri tuhlasi rahaa, osti namia ja leviksiä... Heidän perheessä ei ollut lama :)
Toisaalta se puute ja häpeä vaikuttaa tänäpäivänäkin itsetuntoon :(
Loppupelissä yritän kuitenkin nähdä ne hyvät puolet; olla kiitollinen ja sisukas :)
Kommentit (3)
Joskus leikattiin tarjous kuponkeja lehdistä.
Minäkin olen lama-ajan teini. Vanhemmat ostivat ok-talon ennen rysähdystä, velkaa oli 500 000 markkaa kun toinen jäi työttömäksi. Asuntolainan korot, enimmillään 15%, erääntyvät kahdesti vuodessa, ja vaikkei se sinänsä minun päänsärkyni ollutkaan, muistan ne viikkoja kestäneet näkkileipä- ja hernesoppakuurit ennen maksupäiviä.
Minusta kasvoi hyvin tarkka taloudenpitäjä, sellainen vanhan ajan kätevä emäntä, joka osaa, viitsii ja tekee itse. Samat plussat kuin AP:lläkin, ilman miinuksia - pikkukaupungin kasvattina en kokenut jälkeeni mistään paitsi, koska muilla oli samanlaista, ja toisaalta, löysin myöhemmin samanhenkisen puolison. Erityisesti tuo vähällä toimeentulon taito on ollut nuorena tarpeen, nyt se kantaa hedelmää ja elämää on mahdollista leppoistaa.