Huumetutkija Jussi Perälä laillistaisi kaikkien huumeiden käytön esimerkiksi yli 25-vuotiaille
"Sosiologi Jussi Perälä väitteli valtiotieteiden tohtoriksi tutkimalla Helsingin huumemarkkinoita toimimalla diileriporukan kuskina. Perälän mukaan ulkomailla on todettu, että huumeiden käyttö yleistyisi laillistamisen jälkeen hetkeksi, mutta käyttäjien määrä alkaisi laskea jonkin ajan kuluttua.
- Huumeidenkäytön kriminalisointia on harjoitettu vuosikymmeniä, eikä se näytä johtavan mihinkään, sanoo Perälä."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013081817381132_uu.shtml
Mitä mieltä sinä olet, pitäisikö käyttö laillistaa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi laillistaa ilman mahdollisuutta hoitoon, samoin alkoholisteilta voisi lakkauttaa yhteiskunnan kustantamat hoidot. Voisi olla jossain vaikka saari jossa laillinen käyttö olisi sallittu. Sieltä pääsisi pois vain selvinpäin. Sinne tarjolle kaikki mahdollinen päihdeaines. Polttohautaus voisi olla yhteiskunnan kustantama.
Muistan tän tyypin haastattelun HS:ssa. Oli noissa piireissä itsekin käytellyt joten samaa paskasakkia kuin nää huumeiden laillistajajankkaajat yleisesti.
Sinä varmasti tykkäät maksaa toimimattoman kieltolain kustannuksia. Vai kuulutko niihin jotka hyötyy rahallisesti?
Juurihan sanoin että kannatan laillistamista ja myös sitä, että itse kustantaa tarvitsemansa päihteistä johtuvien ongelmiensa hoidon. Laillistaminenhan ei poistaisi sosiaalisia ongelmia joita narkit mieluusti kustannuttaisivat verovaroin. Hyvänä esimerkkinä päihteiden laillistamisen menestysreseptistä on Kristianstad.
Tasapuolisuuden vuoksi pitäisi sitten laittaa lihavat sekä himoliikkujat kustantamaan itse oheissairautensa. Kaikissa tapauksissa on kyse siitä mitä yksilö itse kropalleen aiheuttaa.
Vai suljetko vain päihdekäyttäjät avun ulkopuolelle koska huuuuuuuumeet?
aivan sama mulle vaikka läskitkin laitettaisiin hoitamaan omat ongelmansa. Toisin kuin luulet, niin en pelkää huumeita. Sattuu vaan lähipiirissä olleen enemmän ja vähemmän kaikkia päihteitä vetäneitä ja on tullut nähtyä ne ongelmatkin. Jos oisin itse vetänyt samalla tavalla niin ajattelisin varmaan sun tavoin - kuten narkit.
No just juu. Mikään toistaiseksi toteutettu laillistaminen käyttössä eri EU-maissa, ei tue käytön vähenemistä. Tämä on fakta. Amsterdam loistaa iloisesti kokkelialueena, Lissabon suorastaan ui siinä ( vedenjäteanalyysit ), joten yksilötasolla ei kannabiksen laillistus edesauta letaalimpien aineiden käyttöä. Miksi on liikennesäännöt? Sama syy, ihminen ei ole fiksu aina ja päihtyneenä nyt parhaita valintoja koskaan tehty.
Jos halutaan karsia nopeasti narkkarit hautuumaalle, ollaan saavutettu jotain yksilönvapautta vai?
Huumekuski kannattaa huumeiden laillistamista. Onpa yllätys.
Kyllä pitäisi laillistaa. Järkevin vaihtoehto on saada ne apteekkiin, jolloin rikollisjengien on turha valmistaa sitä kamaa, kun orion tekee sen järkevämmin. Jengisodat loppuis Meksikossa ja ihmiset sais oikeita duuneja Afganistanissa.
Apteekissa on jo ne unilääkkeet ja morfiiniakin saa sairaalassa. Nekin ovat kuitenkin huumeita, siinä missä adhd-lääkkeet. Joten jos halutaan kieltää, kielletään myös monet muut lääkekäytössä olevat aineet, koska joku voi käyttää niitä väärin. Ihmiset saavat sitten valvoa ja olla kivuissa leikkauksissa, jotta eivät vaan olisi huumeidenkäyttäjiä.
Joo, voisi laillistaa minun puolestani kunhan narkeilta otettaisiin lapset ja eläimet pois ja laitetttaisiin asumaan keskenään jonnekin korpeen jossa ne ei pääsisi kamapäissään vahingoittamaan kuin itseään ja toisiaan. Minulle on ihan se ja s**tanan sama jos joku narkkaa itsensä hengiltä.
Putsais se geenipoolia aika hyvin jos huumeille alttiit kuolisi pois överoidessään.Siis mikäjottei jos niille laitettas lisääntymiskielto myös.
Vierailija kirjoitti:
Joo, voisi laillistaa minun puolestani kunhan narkeilta otettaisiin lapset ja eläimet pois ja laitetttaisiin asumaan keskenään jonnekin korpeen jossa ne ei pääsisi kamapäissään vahingoittamaan kuin itseään ja toisiaan. Minulle on ihan se ja s**tanan sama jos joku narkkaa itsensä hengiltä.
Ja tuohon vielä sterilaatio/kastraatio päälle niin avot.
miksen saa kertoa, etta jos huumeet olisivat laillisia niin saattaisin kokeilla LSDta?
Mita asiatonta siina on?
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksella on aika vaikea saada henki pois kun asperiinikin on siinä mielessä vaarallisempaa. Sen laillistamisesta ei ole tullut yhtäkään niitä kauhuskenaarioita mitä vastustajat maalaili. Coloradossa on jo parilta vuodelta näyttöä ja aika hyvin näyttää menevän.
Tuo sana kamapäissään johtaa harhaan. Voimakkaimman sekavuustilan aiheuttaa alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Viinan suhteenhan noin pitäisi toimia, 80 % henkirikoksista ja 70 % pahoinpitelyistä tehdään alkoholin vaikutuksen alaisensa. Kauhean aggressiiviselta sä ainakin vaikutat ja olet heti rajoittamassa käyttäjien oikeuksia, joten ei ehkä sittenkään ole ihan niin se ja sama sulle?
Vähentäähän se rikollisuutta, jos esim. huumeiden ostaminen ei olisi rikos. Ja jos diilaaminen ei myöskään olisi rikos, vähenisi myös väkivaltarikokset ja järjestäytynyt rikollisuus.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kannabis tulisi ainakin laillistaa. Jos porttiteoria toimis vaikka toisinpäin; ihan turhaa kokeilla mitään kovempaa, jos jo kannabiksella saisi aikaan hyvän fiiliksen.
Ainoa, mikä mietityttää kannabiksen kohdalla on se, että saadaanko kannabiksen vaikutuksen alaisena ajavat kiinni ratsioissa (onko siis olemassa samanlaista pikatestiä, kuin alkometri rattijuoppojen käräyttämiseksi)?