positiivinen raskaustesti
olen 20-vuotias nainen jolle on nuoresta asti todettu että biologinen lapsi ei tule olemaan mahdollinen, kuukautisia ei ole näkynyt kolmeen vuoteen. poikaystävän kanssa kumminkin ihmeteltiin kasvaneita rintoja ja aamuisin huonoa oloa. raskaustesti näytti positiivista. mitä nyt kuuluu tehdä? minne pitää soittaa? olen aivan hukassa.
Kommentit (5)
en vielä tiedä kuinka onnittelun arvoinen tilanne tämä on. opiskelut kesken, tätä ei todella oltu suunniteltu. oletan raskauden olevan suht pitkällä ja olen tupakoinut tavalliseen tahtiin, ison askin päivässä ja nauttinut alkoholia. haluaisin kovasti oman lapsen mutta pelkään että olen jo mokannut.
Soita heti neuvolaan ja mainitse samalla noista huolistasi. Kestokin voidaan selvittää. Tiedän tapauksen jossa raskaus selvisi vasta kuudennella tai seitsemännellä kuulla, tupakkaa oli poltettu ja alkoholiakin juotu jonkin verran. Ihana terve lapsi syntyi, eli pelisi ei ole vielä menetetty :)
Vierailija kirjoitti:
en vielä tiedä kuinka onnittelun arvoinen tilanne tämä on. opiskelut kesken, tätä ei todella oltu suunniteltu. oletan raskauden olevan suht pitkällä ja olen tupakoinut tavalliseen tahtiin, ison askin päivässä ja nauttinut alkoholia. haluaisin kovasti oman lapsen mutta pelkään että olen jo mokannut.
Minun 2-vuotiaani nukkuu juuri päikkäreitään, itse teen juuri opintotehtäviä (tai no, pikku tauko juuri meneillään :D ). Opiskelen siis ammattikorkeassa.
Tulin vähän yllättäen raskaaksi kesken opintojen, olin yhden lukukauden äitiyslomalla (lapsi syntyi kätevästi edellisen lukukauden päätteeksi) ja jatkoin sitten. Hyvin on mennyt, vaatii tietty itseohjautuvuutta ja välillä on yötä myöten tehty, jos on ollut haastava päivä.
Mutta tenttejä olen läpäissyt 3-4½ arvosanoilla, vaikka minulla se pieni lapsi onkin. Eli ei ole mitenkään mahdoton yhtälö.
Tuo raskauden kesto kannattaa ensi tilassa varmistaa. Suosittelen, että kävisit vaikka yksityisellä ultrassa, jos et julkisella pääse. Itselläni varhaisultra yksityisellä maksoi n. 130€, mutta kannattaa vertailla hinnastoja, löytynee halvemmallakin.
Neuvolaan kannattaa tosin ehkä ensin olla yhteydessä, joissakin paikoissa kun ultrat ja tuo ultra voidaan katsoa siellä. Kysele tuota sinne soittaessasi.
No ei ole liian myöhäistä lopettaa tupakointia. Tiedät sanomattakin varmasti että voi olla ainoa mahdollisuutesi saada lapsi. Kyllä ne opiskelut ja muut kuviot vielä lutviutuu. Et ole välttämättä mokannut vielä mitenkään. Monet polttavat ja juovat alkoholia ennen kuin raskaus ilmoittaa itsestään. En siis sano ettei sillä ole mitään vaikutuksia, mutta en usko että olet kauhean pitkällä raskaudessa vielä. Kunhan nyt ensin pääset neuvolaan niin kyllä siellä käyvät kaiken läpi ja selvittävät millä viikoilla meet.
Soita oman kunnan neuvolan ajanvaraukseen. Katso kunnan sivuilta numero. Käyhän ostamassa foolihappoa apteekista ja alat syömään saman tien. Onneksi olkoon! :)