Voiko työkkäri tarkistaa jostain, kuinka paljon ja millä aikavälillä työtön on tienannut palkkaa?
Jäin työttömäksi muutama kuukausi sitten. Haen tietenkin kokoaikaista työpaikkaa, mutta sitä ei tuosta vain itselle loihdita, ei omalla viestinnällisellä/journalistisella alallani eikä etenkään melko vähäisellä työkokemuksellani. Keikkaluonteista freelancetyölle sen sijaan olisi jonkin verran kysyntää (puhutaan noin 300-400 euron bruttotuloista per kuukausi).
Olen kuitenkin lukenut uutisista huolestuneena, kuinka kylmää kyytiä ns. vapaata asiantuntijatyötä tekevä freelancer voi saada TE-palveluista ja työttömyyskassoista. Heidät voidaan mennen tullen luokitella täysipäiväisiksi itsensä työllistäjiksi ja heiltä voidaan evätä työttömyystuki osittain tai kokonaan (määräaikaisesti tai toistaiseksi), vaikka he tekevät vain keikkaluonteista palkkatyötä, jolla itseään ei pysty kunnolla elättämään. Esimerkiksi Ylen uutisessa 31.1.2014 (https://yle.fi/uutiset/3-7062685) tuodaan esille, että nykyisestä 300 euron suojaosasta huolimatta ns. valvomatonta keikkatyötä - kuten journalistista työtä - tekevät työttömät jäävät puun ja kuoren väliin. He kun eivät mukamas pysty kunnolla todistamaan, kuinka kauan johonkin työtehtävään on mennyt ja milloin (ja missä) töitä on tehty - vaikka työnantajaa eivät tällaiset asiat edes kiinnosta, kunhan työ vain tulee tehtyä! Systeemi onkin vanhanaikainen.
Jotta saisin edes jostain työkokemusta työttömyyteni aikana, olenkin pohtinut, pitäisikö ryhtyä sosiaalipoliittiseksi rikolliseksi ja tehdä muutamia oman alan - huom. verollisia, ei pimeitä - keikkatöitä ILMOITTAMATTA NIISTÄ TYÖKKÄRILLE. (Pelkästään ajatuksen julkaiseminen netissä saa minut pelkäämään, että mustapukuiset TE-palvelumiehet tulevat kohta ovelleni.) Merkittäviä säästöjä minulla ei ole, joten en uskalla kokeilla kepillä jäätä. Parin tulottoman kuukauden päästä olisin toimeentulotuen asiakas!
Olen pohtinut, mistä TE-palvelut tai työttömyyskassa saisivat reaaliaikaista tietoa tuloistani, toisin sanoen keikkatöistäni, jos en itse niitä ilmoita. Verohallinnostako? Tekevätkö TE-virkailijat tai työttömyyskassojen työntekijät tällaisia tulotarkistuksia (esim. pistotarkistuksia) verohallintoon tai vastaavaan? Toki työttömän tulot voidaan kertakönttänä tarkistaa jälkikäteen edellisen vuoden verotiedoista, mutta tehdäänkö tällaista edes?
Onko kenelläkään kokemuksia? Oletko tehnyt työttömänä keikkaluonteisesti palkkatöitä ilmoittamatta niistä TE-palveluille, Kelalle tai työttömyyskassaasi? Mitä siitä on seurannut? Ja - huom. - nyt en puhu pimeistä töistä, joista ei makseta työttömyysvakuutusmaksuja ja vastaavia, vaan ihan oikeista palkkatöistä, joista maksetaan verot ja muut maksut. Nämä palkkatyöt vain voivat olla ns. valvomattomia töitä, joiden perusteella ihmisiä luokitellaan mennen tullen yrittäjiksi ja evätä heiltä sosiaaliturva (= senhetkinen tärkeä toimeentulo) ilman riittäviä perusteita.
Kommentit (6)
Kiitos tiedosta. Miten sellaisissa tilanteissa toimitaan, kun ihminen on ollut palkkatöissä ja työttömänä jonakin vuonna (kuten itselläni on tilanne)? Miten työkkäri/Kela/työttömyyskassa määrittelee, milloin tulot on tienattu: palkkatöiden vai työttömyyden aikana? Saako tällaisia tarkempia tietoja verohallinnosta?
En riskeeraisi, tod näk et jäisi edes heti kiinni, mutta onpa kiva maksaa vuoden päästä takaisin niitä rahoja (jotka jo käytit)+ korot ja verot. Ja kassat on tarkkoja näissä.
En ole kokeillut itse, mutta kaveri joutui kelan kanssa ongelmiin vastaavassa tilanteessa.
Kyse on petoksesta jos nostaa täyttä työttämyyskorvausta kun samaan aikaan on töissä.
Tämän vuoden alusta yritykset ovat alkaneet ilmoittaa nuo tiedot kuukausittain eikä kerran vuodessa niin kuin ennen. Tai siis ne firmat jotka ilmoittautui tuohon mukaan mutta se oli suurin osa varsinkin isommista.
Jäät kiinni äkkiä.
Sovi mieluummin työkkärin kanssa että vaihdat alaa ja opiskelet jotain työllistävää.
Minä jäin kiinni ja jouduin maksamaan takaisin ja sain vielä sakot. Sain työpaikan,mutta en heti uskaltanut ilmoittaa työttömyyskassaan, koska pidin työtäni epävarmana. Jostain saivat tietää ja hullusti kävi.
Valvonta tapahtuu jälkikäteen verottajalta saadun tiedon perusteella.