Kysytäänpä välillä näin päin:
Mitä sinä itse arvostat ja tykkäät syödä, kun menet vieraisille? Minusta on aina ihanaa, jos siellä on suolaista tarjottavaa. En jaksaisi aina mussuttaa sitä iänikuista pullapitkoa. Arvostan myös sitä, jos on tarjolla sellaista, jossa saa itse päättää kuinka paljon ottaa. Esim. jos on koko päivän syönyt epäterveellisesti, niin voi ottaa pienemmän palan, eikä ole pakko mutustaa kokonaista berliinimunkkia.
Kommentit (15)
Itsekin kyllä pitäisin enemmän suolaisesta tarjottavasta, mutta mitä edullista suolaista tarjottavaa sitten olisi?
Ainakin mä oon saanut serkun luona joskus sellasia pieniä voileipiä ja se on ollut tosi mukavaa ja näyttävän näköstäkin kun on kivasti pinottu tarjoilulautaselle pienet voileivät.
t: 2
Itsekin tykkään nykyään ennemmin suolaisesta purtavasta kuin makeasta. Jos on juhlista kyse, niín molempia olisi kiva olla tarjolla. Jos vain iltakahvittelusta lähistöllä asuvien tuttavien luona, niin eipä sen väliä, vaikkei olisikaan mitään tarjolla kahvin oheen.
Tarjoiluissa arvostaisin kuitenkin sitä, että se olisi jossain määrin ' hygieenistä' ... Nyt saan varmaan haukkuja, multa jää kyllä leipä syömättä, kun lapset ensin levittävät voita välillä veistä nuollen ja piparipurkkiakin kaivellaan pohjia myöten moneen kertaan kuolatuin käsin. Jos tuollainen on kotona tapana, niin vieraille voisi olla jemmassa vaikka paperiin käärittyjä makeisia. Tai sitten ei tarjota mitään, niin ei aina tarvitse kieltäytyä, kun epäkohteliaalta sekin tuntuu...
Ja kahvia, ehdottomasti!
Esim jokin suolainen piirakka toimii hyvin ja päälle raikasta rahkaa, hedelmäsalaattia (+jäätelöä) tai muuta hyvää... NAM!
Esim juuri suolaista tarjottavaa, salaatteja, tuorejuustokakkuja (vai mikä se on, se ei kermakakku)
Täykkärit, kuivakakut, leivokset ja pikkuleivät maistuu kanssa. Suolainen piirakka on kanssa nopea ja suht edullinen, sitä itse olen tarjonnut. Voileipäkakuista en tykkää. Pasteijat on nam kanssa. Rahkaakaan en jättäisi syömättä.
Esim. juuri voileivät tai täytekakut. Suolaiset ja makeat piirakat omassa vuoassaan tai kaupan valmiit keksit tai pitkot maistuvat kyllä.
Jos tiedän että talossa ollaan muutenkin hygieenisiä eli käsiä pestään ja leikkuulautoja ja veitsiä huolletaan niin en ole niin kriittinen.
T. itse ravintola-alan ammattilainen.
eihän siihen mene kuin jauhoja ja voita jne. Tai sitten käyttää helpompaa reittiä ja ostaa pakastetaikinapohjan. Sitten olen laittanut piirakkaan broiskusuikaleita, vihanneksia, jauhelihaa tai mitä nyt on kotona ollut. Liha tietenkin ruskistettuna. Sitten olen paistinpannulla sulattanut tuorejuustoa (creme bonjour, hovi tms) ja kenties lisännyt jotain mehua, yleensä ananaspurkista sen liemen. sulatetun tuorejuuston kaatanut piirakan päälle, kenties vielä laittanut ne ananakset siihen päälle, kenties hmp-sekoitusta tai mitä kotona on ollutkin. vanha juustonkäntty raastettuna siihen päälle ja uuniin taikinapaketin ohjeiden mukaan. aina erilaista pienillä vaihteluilla, äitini laittaa piirakkaan pakastepinaattia ja fetaa ja sitten tuorejuustoa...
Mutta siistissä kodissa ja ihmisillä syön mieluiten suolasta piirakkaa, voileipäkakkua tai muuta sellaista hyvää suolasta. En koske makeaan. Ja TOSI harvalla on mitään suolaista, sitten ollaan keksilinjalla.
Itsellä on aina voileipäkakku, suklaakakku, suolaistapiirakkaa ja pullapitkoa.
t-köksän tunteja aika paljon takana
paitsi kotonaleivottuja pullia, piirakoita yms. joista en pidä. Arvostan kovasti " pikkusuolaisia" , jos on vaikka voileipää niin kiva!
Herkkuperse olen salaateille ja kaikille itse tehdyille piirakoille ja makeille leipomuksille.
Eikö ole mukavaa ja arvostettavaa, jos edes jotakin on tarjolla? Ei kai nyt jokaiselle jotakin erikoista tarvitse valmistaa?
Mua ainakin HÄVETTÄÄ ihmisten puolesta kun 1-2 x vuodessa kutsutaan esim. synttärijuhliin niin tarjolla on poopareita ja keksejä ja minimunkkeja : (
Arvostakaa vieraitanne, ettehän itsekään halua esim. tiimaripinnejä, ja vihkoja lahjaksi, miksi tarjoatte halpaa moskaa!
Mä en tykkää ollenkaan vaniljasta ja on kurjaa jos on pelkästään sillä maustettua esim. jotain kreemiviineriä. Kiva jos vois ainakin kahdesta valita, mutta eipä meillä itelläkään usein ole tarjota kuin yhtä.