Suositelkaa teinille sopivia dekkareita
Eli minkä dekkarin (äikänopen nimenomainen vaatimus) lykkäisin käteen 15-vuotiaalle ei niin lukemisesta innostuneelle?
Onko Wallanderit liian raakoja?
Eppu Nuotion Pii Marin -sarja?
Ehdotuksia?
Kommentit (8)
Riippuu tietysti nuoren kiinnostuksenkohteista mutta esim. Robert Galbraith julkaistu J.K. Rowlingin esikoisdekkari Käen kutsu tai Elly Griffithsin Risteyskohdat voisi sopia teinillekin. Kumpikaan ei oo liian raaka eikä jännä, sijoittuu nykyaikaan eka Lontooseen toka Norfolkiin. Brittifani 25-v. suosittelee.
Agatha Christie
Elmore Leonard
Donald E. Westlake (vaikka näissä pääosissa roistot, joten ennemminkin heist-kirjoja)
Leena Lehtolaisen Maria Kallio -dekkarit on aika kivoja.
Kiitos!
Christien kirjat saattavat olla vähän turhan vanhahtavia, vaikka itse niistä pidänkin.
Tutkiskelen siis noita muita, itselleni ihan tuntemattomia, vaihtoehtoja!
Mma Ramotswesta kertovat kirjat ovat hyvähenkisiä ja viisaita dekkareita, joissa ei kidutuksilla yms. verikekkereillä mässäillä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mma_Ramotswe
Leena Lehtolaisen kirjat saattaisivat kiinnostaa. Esimerkiksi Kuolemanspiraali tai Hilja Ilveskerosta kertovat kirjat (Henkivartija, Oikeuden jalopeura, Paholaisen pennut ja Tiikerinsilmä).
Outi Pakkasen kirjat ovat helsinkiläisille tapahtumapaikoiltaan tuttuja ja usein myös jännittäviä.
Sirpa Tabet kutoo kylmiä väreitä arkisiin tapahtumiin. Esimerkiksi "Lohikäärmetalvi" tai "Onnen kauppaa" ovat minusta jännittäviä. Se viimeisin eläinlääkärikirja (Kaikki kaupan) ei niinkään.
Wallanderit eivät ole kovin verisiä/väkivaltaisia kirjoina. Olen lukenut melkein kaikki, ja aloitin varmaan teininä.
Håkan Nesserin kirjat sopivat kanssa hyvin 15-vuotiaalle (vaikka ovat aikuisten kirjoja). Nesser om entinen äidinkielen opettaja ja kirjoittaa hyvin mielenkiintoisia kirjoja.
Mma Ramotswe-kirjat sen sijaan ovat niin tylsiä että huh huh. Olen lukenut 2 ja ne riittivät oikein mainiosti. Ne ovat mielestäni enemmän täti-kirjoja kuin teineille sopivia. Väkivaltaisia ne eivät todellakaan ole, eli jos teini on todella herkkä, silloin ne ehkä ovat hyvä valinta mutta muuten antaisin kyllä jotain ihan muuta luettavaksi.
Kymmenen pientä ...poikaa