Opettaja vaatii että kokeesta saatava kiitettävä, muuten ei pääse läpi? Häh?!
Onko tämä yleinen käytäntö nykyään? Minun aikana riitti kun sai vitosen, sillä pääsi läpi. Oppiaine ruotsi, kyseessä ala-aste.
Kommentit (40)
Saisinko asiallisia vastauksia? Lapseni sai uusinnasta kasin ja on vaipunut epätoivoon. Minun lapsuudessani kasi oli loistava numero! Miten tämä tällaiseksi on mennyt?
Ap
Hohhoijaa. Sehän riippuu ihan koealueesta. Jos kyse on hyvin perustavaa laatua olevista asioista, ne pitää osata. Piste. Tällaisia asioita ovat kielissä esimerkiksi lukusanat, kysymyssanat, persoonapronominit yms. Opettaja kuulostaa tosi hyvältä. Hän haluaa varmistaa, että kaikki oppivat tärkeimmät jutut. Tiesitkö, että ysillä on oppilaita, jotka eivät osaa sanoa ruotsiksi kiitos? Kuulostaa siltä, että sinun lapsesi on onnekkaampi.
Nyt on kyllä jotain, mitä et kerro. Vai onko kyseessä joku suppea testi, missä on joku yksittäinen ulkoa opeteltava juttu?
Ainakin meillä täytyy osata 90% koealueesta ulkoa, jos kyseessä on lukusanat, pronominit tms. Ihan sama muuten kertotaulun kanssa, siinä ei riitä, että osaa 50%.
Numeroarvostelu on lailla säädetty. Nelonen on hylätty, viisi miinuksesta alkaen koe on hyväksytty. Kokeen arvostelu pitää toteuttaa siten, että tämä toteutuu. Kasi on hyväksytty arvosana, jonka perusteella ei voi reputtaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Sehän riippuu ihan koealueesta. Jos kyse on hyvin perustavaa laatua olevista asioista, ne pitää osata. Piste. Tällaisia asioita ovat kielissä esimerkiksi lukusanat, kysymyssanat, persoonapronominit yms. Opettaja kuulostaa tosi hyvältä. Hän haluaa varmistaa, että kaikki oppivat tärkeimmät jutut. Tiesitkö, että ysillä on oppilaita, jotka eivät osaa sanoa ruotsiksi kiitos? Kuulostaa siltä, että sinun lapsesi on onnekkaampi.
Täällä pohjoisessa ei paljon ruotsia tarvita, enemmän kuulee venäjää ja saamea. Minun aikana otettiin suosiolla vitonen tai kutonen että läpi pääsi. Tämä on vähän huono homma kun me vanhemmat emme osaa ruotsia, ei pystytä lasta opettamaan. Aika jäätäviä vaatimuksia. Mitäs sitten jos lapsi ei vain opi? Teki tosi paljon töitä tuohon kasiin! Ensin sai kutosen, uusinnassa kasin kun luki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä täytyy osata 90% koealueesta ulkoa, jos kyseessä on lukusanat, pronominit tms. Ihan sama muuten kertotaulun kanssa, siinä ei riitä, että osaa 50%.
Ei voi olla todellista. Eihän lukiossakaan ole kuin 50% läpipääsyn raja, AMKssa noin 30-35% yleensä, yliopistosta en osaa sanoa mutta ei sielläkään varmasti mikään 90%.
Joten miten peruskoulussa voisi olla että pitää 90% osata? Jos opettaja alkaa sellaista vaatimaan niin rehtoriin yhteyttä, ei voi olla noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pohjoisessa ei paljon ruotsia tarvita, enemmän kuulee venäjää ja saamea. Minun aikana otettiin suosiolla vitonen tai kutonen että läpi pääsi. Tämä on vähän huono homma kun me vanhemmat emme osaa ruotsia, ei pystytä lasta opettamaan. Aika jäätäviä vaatimuksia. Mitäs sitten jos lapsi ei vain opi? Teki tosi paljon töitä tuohon kasiin! Ensin sai kutosen, uusinnassa kasin kun luki.
Ap
Siis et kai vain ole sanonut lapselle että ei sitä ruotsia täällä tarvi, ota vaan vitonen, kunhan pääset läpi? Miksi ei lukenut alinperin kokeeseen? Vaikka kuinka olen sitä mieltä että lapseni pärjää elämässä pelkällä englannilla, en tietenkään sano sitä lapselle. Ei olisi ollenkaan aikuisen toimintaa sellainen. Opetan että kaikki kouluaineet opiskellaan niin hyvin kuin pystytään ja kaikkien eteen nähdään vaivaa eli luetaan kokeisiin ja tehdään läksyt hyvin. Ja eipä siitä kielitaidosta mitään haittaakaan ole. Ei minet meistä varmaan ole tarvinnut jokaista matikan kaavaa tai tietoa vaikka Suomen maaperästä. Ei koulussa ole kyse siitä että jokaista tiedonmurusta joka aineesta tarvitaan päivittäin. Peruskoulun on tarkoitus antaa lapsille hyvä yleissivistys jonka avulla pystyvät jonain päivänä toimimaan fiksuina aikuisina yhteiskunnassa.
Nyt lopetatte sen stressaamisen ap sekä sun lapses. Kysytte huomenna siltä opelta ja jos jostain ihmeen syystä pitää oll kiitettävä, opettaja varmaankin on varautunut useisiin uusintakokeisiin.
Siis alakoulun alkava ruotsi. Noin 4 viikkoa käyty koulua. Siinä on pitänyt varmaan osata Hej! Vad heter du? Jag heter... Jollei tuota osaa, niin varmasti tulee uusinta!!
Vierailija kirjoitti:
Saisinko asiallisia vastauksia? Lapseni sai uusinnasta kasin ja on vaipunut epätoivoon. Minun lapsuudessani kasi oli loistava numero! Miten tämä tällaiseksi on mennyt?
Ap
Jaa, se on alkanut pakkoruotsi jo alakoulussa. Sitä saa mitä tilaa, äänestäkää vaan kokoomusta ja ruotsalaisia.
Oikeasti siellä koulun opettajainhuoneessa on kansio, jossa on luettavissa arvosteluperusteet. 8 on sellainen tavallinen suoritus, 9 ja 10 vaatii jo vähän enemmän. Eikä opettajalle edes makseta lisäpalkkaa uusintakokeista ja niiden arvostelusta, joten huono oli tämä provo.
Kuulitko tämän lapselta? Ei kannata sitten uskoa. Varmista opettajalta.
Teillä on kyllä pahoja aukkoja yleissivistyksessä. Olen ope ja minä voin joko olla kokonaan pitämättä kokeita tai laatia kokeisiin ihan millaiset asteikot vain. Voin päättää, että helposta kokeesta pitää saada enemmän pisteitä kuin vaikeasta. Voin pitää testin, joka pitää osata sataprosenttisesti.
Ei ole mitään lakia, joka säätelee pistemääriä tai arvosana-asteikkoja. Todistusarvosana ei ole kokeiden keskiarvo vaan se kertoo, miten oppilas osaa suhteessa opsin tavoitteisiin.
Teette itsestänne pellen, jos valitatte reksille selvästi hyvin ahkeran ja sitoutuneen open työstä. Ensi kerralla lapsi läpäisee kokeen ja voi olla iloinen, että seuraavat asiat on helppo oppia, kun on vahva pohja perusasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jaa, se on alkanut pakkoruotsi jo alakoulussa. Sitä saa mitä tilaa, äänestäkää vaan kokoomusta ja ruotsalaisia.
Oikeasti siellä koulun opettajainhuoneessa on kansio, jossa on luettavissa arvosteluperusteet. 8 on sellainen tavallinen suoritus, 9 ja 10 vaatii jo vähän enemmän. Eikä opettajalle edes makseta lisäpalkkaa uusintakokeista ja niiden arvostelusta, joten huono oli tämä provo.
Tällaisia kansioita ei ole. Ei ole mitään sääntöä koearvioinnista.
T. Opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
T. Opettaja
Niin, mutta opetussuunnitelmassa on määritelty vuosiluokan arviointikriteerit arvosanalle 8. Esim. tuossa yksi https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-ylops-service/api/dokument…
Siihen, miten joku yksittäinen koe arvioidaan, ei ole välttämättä ohjeita mutta ei sillä ole oikeastaan merkitystä, kokonaisuus ratkaisee sitten lopulta mikä arvosana todistukseen tulee. Enkä usko, että missään voisi olla niin että kokeessa 90% kaikesta pitää hallita, että saa hyväksytyn arvosanan todistukseen.
Itse tuossa tilanteessa ilmoittaisin opettajalle, että 6 vai 8 vai mitä se lapsi sai, on hyväksytty arvosana ja koetta ei uusita. Jos meinaa olla että opettaja on laittamassa sitten hylättyä todistukseen niin siinä vaiheessa yhteyttä rehtoriin tai rehtorin esimieheen, jos ei asia etene.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on kyllä pahoja aukkoja yleissivistyksessä. Olen ope ja minä voin joko olla kokonaan pitämättä kokeita tai laatia kokeisiin ihan millaiset asteikot vain. Voin päättää, että helposta kokeesta pitää saada enemmän pisteitä kuin vaikeasta. Voin pitää testin, joka pitää osata sataprosenttisesti.
Ei ole mitään lakia, joka säätelee pistemääriä tai arvosana-asteikkoja. Todistusarvosana ei ole kokeiden keskiarvo vaan se kertoo, miten oppilas osaa suhteessa opsin tavoitteisiin.
Teette itsestänne pellen, jos valitatte reksille selvästi hyvin ahkeran ja sitoutuneen open työstä. Ensi kerralla lapsi läpäisee kokeen ja voi olla iloinen, että seuraavat asiat on helppo oppia, kun on vahva pohja perusasioissa.
Miten sataprosenttisuuden vaatimus suhtautuu normaalijakauman käyttöön arvosteluasteikossa?
Vierailija kirjoitti:
Siis alakoulun alkava ruotsi. Noin 4 viikkoa käyty koulua. Siinä on pitänyt varmaan osata Hej! Vad heter du? Jag heter... Jollei tuota osaa, niin varmasti tulee uusinta!!
Tämä! Jollei viitsi opetella muutamaa hassua sanaa/ lausetta, niin todellakin opettaja voi laittaa uusintaan.
Lukematta koko ketjua onko kyseessä kokeen uusinnan uusinta eli toinen uusinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
T. Opettaja
Perusopetus on avointa. Ihan kuka tahansa saa mennä koululle seuraamaan opetusta. Opettajainhuoneen kansioita ei pääse selaamaan, mutta arvosteluperusteet on oltava selkeät.
On siinä syytä opettajallakin katsoa peiliin, jos suuri osa oppilaista saa hylätyn, olipa sitten eskariope tai yliopiston professori. Molempien kanssa olen vaatimuksista keskustellut.
Höpö höpö! On tainnut tenava ymmärtää väärin. Ehkä ope on laskenut leikkiä, jonka tosikkotenava sitten on kuvitellut olevan totta. Voi olla, että ope vaatii joitakin ihan perusasioita opiskeltavaksi niin perusteellisesti, että ne osataan kiitettävästi. Miksi et muuten kysy suoraan opettajalta, vaan tulet tänne ruikuttamaan. Emme me voi tietää, mitä se ope on sanonut ja mitä vaatii.