HS tänään: "Potilas ei ole asiakas eikä hoitoa tule sada vain varmuuden vuoksi!" Juuri näin!
Uskaltaa näköjään proffa sanoa suoraan niin kuin asia on. Liikaa hymistellään ja mielistellään maallikoita google-diagnoosiensa kanssa. Ja tämä ei nyt tarkoita sitä, että lääkäri olisi epäampaattinen.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä oppilas tai hänen huoltajansa myöskään ole asiakkaita, joita opettajan pitäisi totella ja miellyttää ja palvella kumarrellen. Nykyään ihmiset ovat niin narsistisia, että kuvittelevat maailman pyörivän heidän halujensa ympärillä. Esimerkiksi kuvitellaan, että verojen maksaminen tekee itsestä lääkärin, sairaanhoitajan tai opettajan esimiehen.
Huono vertaus, koska Suomessa on oppivelvollisuus tiettyyn ikään asti. Asiakkuus on vapaaehtoista, koulussa on taas pakko käydä.
Parempi on hoitaa varmuudenvuoksi kuin jättää hoitamatta.
t. Maksava asiakas
Ei koulussa ole pakko käydä, oppivelvollisuuden voi hoitaa opettamalla lapset kotona.
Jumala ei halua luopua vallastaan.
Ymmärrettävää mutta myös säälittävää.
Rahalla saa. Monessa maassa paljon enemmän kuin Suomessa.
Ymmärrän kyllä tuon näkemyksen hyvin. Meillä on kuitenkin luotu systeemi, jossa ilman diagnoosia ei mikään etene. Sairaslomatodistukseen on laitettava diagnoosi, jotta potilas on oikeutettu sairaspäivärahaan (tai palkkaan sairasloman ajalta). Diagnoosi on oltava myös silloin, jos tarvitset lääkettä, johon on erityiskorvattavuus. Ilman diagnoosia et saa Kelalta korvausta. Kuntoutusta ja terapiaa varten tarvitaan diagnoosi. Työkykyarviota varten tarvitaan diagnoosi. Työkyvyttömyyseläkettä varten tarvitaan yleensä useampikin diagnoosi.
Jos potilaalla on kipuja, on mielestäni aivan selvää, että potilas haluaisi tietää kipujen aiheuttajan. Epätietoisuus kun aiheuttaa pelkoa. Lisäksi olisi oikein mukavaa, jos kipuihinsa saisi lievitystä. Loistojuttu olisi, jos kivun aiheuttajan saisi hoidettua kokonaan pois.
Uskon myös, että suuri osa tutkimuksista on turhia. Olen kärsinyt kroonisista kivuista jo yli 20 vuotta. Kävin aikoinaan lääkärissä kummallisen ihottuman vuoksi, mutta ei kuulemma mitään tarvetta tutkia asiaa. Jos ei ihottuma viikossa häviä, voin tulla uudelleen. Ihottuma hävisi. Kunnes pari vuotta sitten en päässyt enää kunnolla liikkumaan. Kävin lääkärissä, joka totesi vain "Voi voi, ei tälle nyt ENÄÄ voi tehdä mitään, tämä olisi pitänyt tutkia ja hoitaa jo aikoja sitten, mutta koita kestää". Kiva, borrelioosi olisi pitänyt hoitaa jo silloin, kun kävin ihottumaa näyttämässä.
Itse olisin kyllä enemmän huolissani siitä, että minkäänlaista hoitoa ei saa, ainakaan ajoissa. Aivohalvaus- ja keuhkoemboliapotilaita makuutetaan ensiavuissa tuntikausia, vaikka henkilökuntaa ja laitteita kyllä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri toimii palveluammatissa.
Tämä ei pidä paikkaansa. Julkisen sektorin lääkärit, opettajat, poliisit jne. ovat virkamiehiä. Palveluammatteja ovat mm. myyjä, tarjoilija, kampaaja yms. Teet itsestäsi naurunalaisen, jos esimerkiksi englanniksi selvität että lääkäri on service occupation. Palveluammatteja ovat vähän koulutusta vaativia hommat, joiden tekijöitä ulkomailla tipataan.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö lääkäri tai opettaja työssään tapaisi tai auttaisi ihmisiä. Palvelu tarkoittaa kuitenkin jotain ihan muuta.
Eli suomeksi, potilas on aina väärässä ja jos erehtyy vaatimaan oikeuksiaan, saa vartijat kimppuun ja hankalan ihmisen maineen. Potilaan pitää tyytyä siihen, kun jumala käskee mennä kotiin ja ottaa Buranan eikä ole jumalan ongelma. jos ihminen palaa sairaalaan ruumisautolla.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri toimii palveluammatissa.
Ei toimi. Asiantuntijatehtävässä ja silloin on myös oikeutettua olettaa, että päätösvalta hoidoista on viime kädessä sillä asiantuntija-lääkärillä eikä "mustatuntuu"-asiakkaalla. Varmuuden vuoksi hoitaminen on myös yksi suurimpia syitä maailmassa pahenevaan bakteerien antibioottiresistenssiin. Kohta ollaan samassa liemessä kuin ennen penisilliiniä.
M28
Niin. Luulenpa että ap ei ole koskaan sairastunut siten, että hänen olisi tarvinnut turvautua terveydenhuoltosektorin apuun. Itsellä on valitettavasti kokemusta tästä sektorista niin työni kuin henkilökohtaisellakin tasolla. Täytyy sanoa että julkisella puolella on paljon pielessä, ja se asenne niin potilaita kuin omaa työtään ja sen tarkoitusta kohtaan on se kaikkein suurin. Toki helmiäkin joukosta löytyy, mutta se organisaatiomalli mikä meillä Suomessa nyt on, kyllä tappaa kaiken tehokkuuden. Ja tehokkuudella tarkoitan sitä lopputulosta eli autettua potilasta, en sitä, että lasketaan kuinka monta eri käyntiä saadaan tuntiin mahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi, potilas on aina väärässä ja jos erehtyy vaatimaan oikeuksiaan, saa vartijat kimppuun ja hankalan ihmisen maineen. Potilaan pitää tyytyä siihen, kun jumala käskee mennä kotiin ja ottaa Buranan eikä ole jumalan ongelma. jos ihminen palaa sairaalaan ruumisautolla.
Asiantuntija ei ole jumala, koska asiantuntija myöntää, ettei voi tietää kaikkea. Toisin on jumalten kanssa.
Joskus, harvoin, on potilaalla ollut oikeasti suuntaan vivahtava ajatus jostain vakavammasta taudista, jota on sitten yhdessä sen asiantuntijan (lääkärin) kanssa lähdetty setvimään. Google-potilaat oli ilmiö jo 5 vuotta sitten, nyt niitä on vain määrällisesti enemmän.
Kyllä lääkäri tietää paremmin kuin potilas miltä tästä tuntuu. Jos lääkäri sanoo ettei voi sattua, niin sitten ei satu. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri toimii palveluammatissa.
Tämä ei pidä paikkaansa. Julkisen sektorin lääkärit, opettajat, poliisit jne. ovat virkamiehiä. Palveluammatteja ovat mm. myyjä, tarjoilija, kampaaja yms. Teet itsestäsi naurunalaisen, jos esimerkiksi englanniksi selvität että lääkäri on service occupation. Palveluammatteja ovat vähän koulutusta vaativia hommat, joiden tekijöitä ulkomailla tipataan.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö lääkäri tai opettaja työssään tapaisi tai auttaisi ihmisiä. Palvelu tarkoittaa kuitenkin jotain ihan muuta.
Mitä englanninkielisellä määritelmällä on tekemistä tämän asian kanssa?
Olen huomannut, että lääkärit nykyään kategorisesti kieltäytyvät tutkimasta, jos potilas epäilee jotain tiettyä diagnoosia. Epäilen, että miehelläni on astma (limainen, jatkuva yskä, joka pahenee yöllä ja kylmässä, väsymys, sukurasite eli miehen äidillä on vaikea aikuisiällä puhjennut astma). Lääkäri ei suostu tekemään astmakokeita, vaan kuuntelee keuhkot ja määrää yskänlääkettä. Jostain syystä valmiin diagnoosiepäilyn esittäminen on joillekin lääkäreille kuin punainen vaate, jonka perusteella jätetään oireet täysin huomiotta. No, mennään toiselle lääkärille ja ei esitetä diagnoosiepäilyjä, vaan kerrotaan oireet. Jos astma todetaan, niin voi siitä ekasta lääkäristä tehdä sitten kantelun.
Kaverin isä kuoli päivystykseen, lääkäri ilmoitti että närästystä se on eikä tarvetta sydänfilmiin tms. Hetkeä myöhemmin isä tuupertui siihen päivystyksen oven eteen , kuoli ystäväni syliin ja ystäväni sanoo muistavansa loppuelämänsä tämän lääkärin ilmeen, kun juoksi toisen lääkärin kanssa paikalle ja tajusi että siinähän makaa se "närästyspotilas!"
Ja minun kuumeton keuhkokuumeeni oli paniikkikohtaus, ilman mieheni sinnikkyytä olisin palannut kotiin ja kuollut sitten sinne.
Hoitoa ei tule saada varmuuden vuoksi, mutta mielestäni on eri asia olla antamatta ab-kuuria koska potilas uskoo sairastavansa korvatulehdusta KUIN olla lähettämättä pääkipuista potilasta, joka uskoo ettei kyseessä ole migreeni tai alkava flunssa magneettikuvaukseen.
Todistin kerran päivystyksessä, miten pääkipua potenut nuori mies valitti ettei pääse ylös eikä pysty kävelemään, ja hoitaja vain lässytti ylimielisesti " kävelläänpä nyt vain"
Me ympärillä vaihdoimme melko järkyttyneitä katseita. Ei pyörätuolia, ei huolestumista, ei raportointia lääkäreille siitä ettei potilas tunne jalkojaan ! Ylimielisten lääkäreiden ohella ongelma ovat epäpätevät hoitajat! Ja nämä kaksi yhdessä ovat sellainen kombo, että... luoja armahda.
Olen huomannut, että se on punainen vaate lääkäreille jos erehtyy googlettemaan oireensa ja sanoo vastaanotolla"epäilen että.." Olet astunut lääkärin varpaille, ja diagnoosisi on ehdottomasti kumottava!
Eivätkä oppilas tai hänen huoltajansa myöskään ole asiakkaita, joita opettajan pitäisi totella ja miellyttää ja palvella kumarrellen. Nykyään ihmiset ovat niin narsistisia, että kuvittelevat maailman pyörivän heidän halujensa ympärillä. Esimerkiksi kuvitellaan, että verojen maksaminen tekee itsestä lääkärin, sairaanhoitajan tai opettajan esimiehen.