Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi n. 13-15-vuotiaat tytöt halailevat toisiaan? Keitä he matkivat?

Vierailija
13.09.2017 |

Muistan omista peruskouluajoistani 90-luvun lopulta että kaikki tytöt halailivat toisiaan aina tavatessa ja hyvästellessä. Minua se teennäinen halailu ärsytti. Se oli noloa.

Äsken näin bussista nykyteinienkin toimivan samoin. Viisi pikkulissua halaili toisiaan kun osa meni bussiin ja osa jäi pysäkille. Alkoi huvittaa ja ihmetyttää, mistä ihmeestä teinitytöt eri aikakausina ottavat tuon halailun käyttäytymistavakseen? Osaako joku sanoa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä kaduilla liikkui kerran SPRn ihminen, joka aktiivisesti pyrki halaamaan vastaantulijoita. Toivottavasti on päässyt jo hoitoon.

Vierailija
2/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, joitakin saatettu jopa pitää sylissä vähän väliä vauvana. Kamalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan omista peruskouluajoistani 90-luvun lopulta että kaikki tytöt halailivat toisiaan aina tavatessa ja hyvästellessä. Minua se teennäinen halailu ärsytti. Se oli noloa.

Äsken näin bussista nykyteinienkin toimivan samoin. Viisi pikkulissua halaili toisiaan kun osa meni bussiin ja osa jäi pysäkille. Alkoi huvittaa ja ihmetyttää, mistä ihmeestä teinitytöt eri aikakausina ottavat tuon halailun käyttäytymistavakseen? Osaako joku sanoa?

Ystävien halaaminen tavatessa ja erotessa on ihan yleinen tapa maailmalla ja myös pikkuhiljaa tulossa Suomeen. Kiva tapa, ei siinä minusta ole mitään huvittavaa tai ihmeteltävää, kai sinäkin tervehdit ja hyvästelet ystäviäsi. 

Vierailija
4/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sulta pois? Yritä päästää tosta negatiivisuudesta irti.

Vierailija
5/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mun nuoruudessa ei halattu. Veistettiin perunasta hassispiiput ja sniffattiin piriä, sitten halattiin kyllä veriveljien kesken.

Vierailija
6/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halasin ystäviäni lukiossa joka päivä (peruskoulussa mulla ei ollutkaan kavereita) ja edelleenkin halaan aina tavattaessa ja hyvästellessä. On ihan tutkittu juttu, että hmislapsesta ei kasva normaalia ilman kosketusta, ja kyllä se halaaminen tekee hyvää ihan kaiken ikäisille.

Vierailija
7/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävien halaaminen tavatessa ja erotessa on ihan yleinen tapa maailmalla ja myös pikkuhiljaa tulossa Suomeen. Kiva tapa, ei siinä minusta ole mitään huvittavaa tai ihmeteltävää, kai sinäkin tervehdit ja hyvästelet ystäviäsi. 

Toki halailu voikin olla pian osa suomalaisten peruskäyttäytymistä, mutta 90-luvun lopulla se oli vain teennäistä. Kun nämä halailijat kasvoivat aikuisiksi ja tapasimme uudestaan kukaan heistä ei ollut enää halukas halailemaan. Itse asiassa ovat itsekin sanoneet jälkikäteen että se oli pissistelyä, esittämistä. Kukaan heistä ei kuitenkaan selittänyt mistä tuo halailu oli heidän tavakseen tullut. Siksi kyselen sitä tältä palstalta.

Älkääkä ottako tätä vttuiluna, olen vain utelias!

Ap

Vierailija
8/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa: lue vaikka tästä, ap:

http://www.hs.fi/tiede/art-2000002896531.html

Vierailija
9/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halaaminen on kaikille seurueesta ok, niin miksei. Itse inhoan halaamista.

Vierailija
10/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

YoudoIdome kirjoitti:

Onko se sulta pois? Yritä päästää tosta negatiivisuudesta irti.

Ei ole. Miksi otit tämän kysymykseni niin raskaasti? Mitä pahaa on uteliaisuudessa? En mielestäni ole negatiivinen vaan kiinnostunut tietämään syitä erilaisiin käyttäytymismalleihin.

Ap

Vierailija
11/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite halailin kavereita tuon ikäisenä (2000-luvun alussa), ja halailen edelleen. Halasin niitä silloin ihan samasta syystä kuin nyt; Koska ovat mulle tärkeitä ja haluan sen ilmaista.

Jos joku oli sun yläasteella tai elämänpiirissä epätavallista, ei se välttämättä ollut sitä kaikkialla.

Vierailija
12/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna halia. Ei oo sulta pois. Vaikka näyttäisi kuinka teennäiseltä. Vaikka olisikin niin anna ihmisten elää omaa elämäänsä.

Vierailija
13/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki halailu voikin olla pian osa suomalaisten peruskäyttäytymistä, mutta 90-luvun lopulla se oli vain teennäistä. Kun nämä halailijat kasvoivat aikuisiksi ja tapasimme uudestaan kukaan heistä ei ollut enää halukas halailemaan. Itse asiassa ovat itsekin sanoneet jälkikäteen että se oli pissistelyä, esittämistä. Kukaan heistä ei kuitenkaan selittänyt mistä tuo halailu oli heidän tavakseen tullut. Siksi kyselen sitä tältä palstalta.

Ap

Minulla on ihan päinvastainen kokemus, nykyään vanhoja ystäviä tavatessa halaaminen on ihan sääntö ja kaikille täysin luonteva tapa tervehtiä. Minusta tapa on vain merkki siitä, kuinka tavat muuttuvat yleismaailmallisiksi, halaamistapa leviää Suomeen sitä mukaa, kun suomalaiset muuttuvat enemmän eurooppalaisiksi ja maailmankansalaisiksi, ja muiden maiden tavat leviävät maailmalla. 

Vierailija
14/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, meillä se alkoi aikoinaan ernupiireistä (erillainen nuori) ja sitten se on siirtynyt muidenkin kavereiden keskuuteen. Mun mielestä kivaa kun halaamisessa heti vähän rikkoo sitä jäätä ja se on vähän taistelua näiden ihmiskunnan, etenkin suomalaisten kylmän käyttäytynisen normia vastaan. Läheisyys ja halailu on mielestäni ihan hyvä juttu. Mietin vain miksi suomessa ollaan niin kyynisiä että halailu olisi outoa.

Vierailija
15/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos halaaminen on kaikille seurueesta ok, niin miksei. Itse inhoan halaamista.

Vähän samaa mieltä. Jos näen halailevia ihmisiä, en pidä heitä typerinä tms., mutta itse olen ihan huojentunut, jos ei tarvi halailla :) Käytöstavoissa on Suomenkin sisällä kulttuurieroja. Lapsuudessani vanhempien kotiseudulla ei tosiaan halailtu, hyvä jos tervehdittiinkään. Sittemmin opin näitä fraaseja käyttämään jne. Opiskeluissa tutustuin naiseen, joka oli kotoisin tuolta vanhempieni kotiseudulta ja huomasin, että olin hänen seurassaan tosi rento. Juttelimme tuosta kohteliaisuudesta tai sen näennäisestä puuttumisesta ja ristimme sen keskisuomalaiseksi epäkohteliaisuudeksi. Oikeasti jos törmäät tuttuun ja näet naamasta, että hän ilahtuu, niin ei ne mitä kuuluu -fraasit ja halailut välttämättömiä ole. En siis mitenkään paheksu niitä, mutta oli oikeasti kiva viettää aikaa ihmisen kanssa, jonka kanssa olin samalla aallonpituudella :)

Vierailija
16/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla on ihan päinvastainen kokemus, nykyään vanhoja ystäviä tavatessa halaaminen on ihan sääntö ja kaikille täysin luonteva tapa tervehtiä. Minusta tapa on vain merkki siitä, kuinka tavat muuttuvat yleismaailmallisiksi, halaamistapa leviää Suomeen sitä mukaa, kun suomalaiset muuttuvat enemmän eurooppalaisiksi ja maailmankansalaisiksi, ja muiden maiden tavat leviävät maailmalla. 

Sama. Olen 40 ja halaan tervehtiessä niitä ihmisiä joita näen harvoin, olettaen toki että ovat läheisiä eikä vaikka joku entinen pomo :) 

Vierailija
17/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että yleistyy tuo tapa. Eiköhän kaverit aina toisensa tunne sen verran hyvin että tiedetään kuka ei tykkää halatuksi tulemisesta.

Mä olen kohta 40 ja kyllä me joidenkin kaverien kanssa halataan kun nähdään. Se on musta kivaa vaikka muuten olen tyypillinen suomalainen "käsivarren mitta on hyvä etäisyys ihmisille" -tyyppi. :D

Vierailija
18/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole multa pois, ei. Minähän vain kysyin mistä teinit ottavat mallin halailuun kun suomalaisuuteen kulttuuriin ei tähän päivään asti ole kuulunut halailu eikä esim. poskisuudelmat.

Ap

Vierailija
19/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap antaa hyvää esimerkkiä palstan elämästä vieraantujille nillittäjille.

Vierailija
20/31 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi yök. Minä en halua hiplailla ystäviäni koko ajan, ja kyllä käytän ilmaisua hiplailu, koska tarvitsen tilaa ympärilleni enkä pidä muiden koskettamisesta enkä siitä että minua kosketellaan "turhaan". Ja "jatkuvasti".

80-luvulla kukaan ei halaillut ja sitä olisi pidetty outona. Tai no, humalaiset halailivat.

Valitettavasti "eurooppalainen halailukulttuuri" on tullut myös työelämään ja minuakin rutistellaan vaikka en siitä välittäisi. Varsinkin flunssakausina se ällöttää. Parasta olisi jos voisi vaikka heilutella kauempaa eikä koskea ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme