Millä logiikalla sairaanhoitajalla on TONNIN parempi palkka kuin lähihoitajalla?
Kyseessähän on hoitotyö: pituuden ja painon mittaamista, rokotteiden antoa, vanhusten kävelytystä. Mikä on se logiikka että toinen eri nimikkeellä saa tonnin enemmän samasta työstä bruttona?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Sh:n ja lh:n työ on ehkä jossain hoivakodissa samanlaista, mutta on hirveästi työkenttiä joissa ero on kyllä suuri. Ja sh on amk-tutkinto, on selvää että palkkaa pitääkin saada enemmän.
Vielä on olemassa myös sairaanhoitajia, joilla on oikeus käyttää erikoissairaanhoitajan "titteliä" vaikka se ei näy työssä eikä käytetä. Itse olen sellainen. Yo ja kävin sairaanhoitajaopiston 2,5v ja myöhemmin erikoissairaanhoitajatutkinnon 1 v. Erillistä erikoissairaanhoitajan koulutusta oli vielä n 20v sitten. Se loppui kun tuli AMK-uudistus.
Ennen erikoistuttiin erillisessä koulutuksessa johtajuuteen, kirurgia/sisätauteihin jne.. Itse erikoistuin sisätauti/kirurgiaan ja koulutukseen katsottiin sisältyvän osastonhoitajan pätevyys. Monikin ko erikoistumisen käynyt pääsi osastonhoitajiksi. Sittemmin osastonhoitajat ovat yleensä olleet terv.hoidon kandeja/maistereita ym...ja heitä on nykyään yllin kyllin valmistunut.
Sairaanhoitajien työnkuva on hyvin erilainen riippuen työstä. Eikä pidä verrata lähihoitajan ja sairaanhoitajien työtä. En ole enää työelämässä, päädyin ennenaikaiselle eläkkeelle ison leikkauksen jälkeen. Tein työurani akuuttisairaanhoidossa, kirurgisilla osastoilla ja ensiavussa. Pidin työstäni ja en voisi kuvitella parempaa ja antoisampaa ja mielenkiintoista työtä. Ei ollut ikinä pahaa tunnetta kun menin työyksikkööni.
Opiskelkaa sairaanhoitajiksi ja olkaa avoimia kehittymään ja ottakaa vastaan haasteellisia työtehtäviä. Elämä opettaa myös paljon.
20 jatkaa: lisäisin vielä että kuka tahansa voi Suomessa opiskella miksi vaan jos kyvyt riittää. Ja jos ei riitä niin eiköhän se sitten ole selvää että isompaan palkkaan ei vaan ole mahiksia. Homma ei ratkea siten että aletaan maksaa kaikille lääkärin palkkaa .
Eli siis jos kadehdit sairaanhoitajan palkkaa ja helppoa tytötä niin opiskele ihmeessä alalle.
Tai jos tuntuu, että sairaanhoitajana ansaitsisit kykyjeni puolesta lääkärin palkan niin opiskelemaan vaan. Ihan omista kyvyistä se on kiinni. Suomessa ei ole mitään kasteja ja opiskelua jopa tuetaan rahallisesti joten Lukemaan vaan ja Palkka nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ja vastuu. Ymmärrätkö?
No ei ne kyllä eroa juurikaan. Minä olen lh ja kaheri sh ja aina naureskellaan siitä, miten samaa työtä tehdään lopulta.
Tulehan minne tahansa keskussairaalatason osastolle katsomaan niin huomaat eron.
Sairaanhoitajan peruspalkka ainakin meidän sotessa on noin 200e enemmän kuin lähihoitajalla.
20 jatkaa: lisäisin vielä että kuka tahansa voi Suomessa opiskella miksi vaan jos kyvyt riittää. Ja jos ei riitä niin eiköhän se sitten ole selvää että isompaan palkkaan ei vaan ole mahiksia. Homma ei ratkea siten että aletaan maksaa kaikille lääkärin palkkaa .
Eli siis jos kadehdit sairaanhoitajan palkkaa ja helppoa tytötä niin opiskele ihmeessä alalle.
Tai jos tuntuu, että sairaanhoitajana ansaitsisit kykyjeni puolesta lääkärin palkan niin opiskelemaan vaan. Ihan omista kyvyistä se on kiinni. Suomessa ei ole mitään kasteja ja opiskelua jopa tuetaan rahallisesti joten Lukemaan vaan ja Palkka nousee.
Vierailija kirjoitti:
Ettäs kehtaat. Sairaanhoitaja sentään on - tai siis pitäisi olla - lääkärin arvoinen. Saman värinen takki ja samaa potilastakin hoitaa. On laskettu ja tutkittu tieteellisesti, että keskimäärin kauemmin on potilaan kanssa tekemisissä kuin lääkäri, mutta silti tämä ei näy palkassa vaan palkkaepätasa-arvo on tosiasia.
Sairaanhoitaja ei todellakaan ole lääkärin arvoinen. Lääkärillä on tuplasti pidempi koulutus ja lääkäri kantaa vastuuta.
Ei sairaanhoitaja kykene diagnosoimaan potilaita ja määräämään hoidosta. Palkkaero on täysin kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja saa jakaa lääkkeitä, lähihoitaja ei. Koulutuksessa ja arvostuksessa suuri ero.
kyllä lähihoitaja saa jakaa lääkkeitä.
Minä olen huolissani siitä että lähihoitajia on ruvettu korvaamaan pikakoulutetuilla hoiva-avustajilla joilla opinnoissa keskitytään perusavustamiseen ilman minkäänlaista lääketieteellistä osaamista tai -ymmärrystä.
Avustajan peruspalkka on noin 1900 euroa kuukaudessa, lähihoitajan 2100 ja sh:n 2400.
Sairaanhoitajan työhön kuulu kaikki mitä lähihoitajakin tekee. Lisäksi sairaanhoitaja tekee muutakin mm. suonensisäinen lääkehoito. Osastotyössä roolien erot näkyy selvästi, kun sh hoitaa kaiken lääkehoidon, osallistuu lääkärinkiertoon ja toteuttaa lääkärinmääräykset, kotiuttaa ym. Viime kädessä sairaanhoitaja on se joka vastaa, että potilas tulee hoidettua vuorossa ja antaa raportin seuraavan vuoron hoitajille potilaan kunnosta ja hoidosta.
Itse olen sh ja peruspalkkani on 300€ suurempi kuin lähihoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja saa jakaa lääkkeitä, lähihoitaja ei. Koulutuksessa ja arvostuksessa suuri ero.
No hupsista. Viimeiset 12 vuotta olen lääkkeitä jakanut, pitääkin sanoa pomolle että se kuuluukin sairaanhoitajalle. T. lähihoitaja
P.s se palkkaero on n. 200-300€, oma bruttopalkkani ilman lisiä on 2300€. Jos saisin tonnin enemmän, voisin opiskella sh:ksi ja saada päivätöillä enemmän kuin nyt kolmivuorotöistä, mutta koska ero on noin pieni, ei kannata.
Sillä rttä lähihoitajalla on alempi koulututkinto. Ihan selkeä syy siis, samoin kuin monella yliopiston käyneillä on parempi palkka kun AMK käyneillä.