UImahallissa naisten suihkujen puolella n.8-9v poika
Minua itseäni, aikuista ihmistä ei tuollainen n.8-9v poika naisten puolella haittaa. Heräsi kuitenkin ajatus, että minkä ikäisen pojan voi tuoda vielä naisten suihkuun uimahalleissa, tai vastaavasti minkä ikäisen tytön voi vielä viedä miesten puolelle? Eikö sellaisille ~10v tytöille ala olemaan kiusallista jos saman ikäisiä poikia tulee samaan suihkuun? Vastaavasti myös toisin päin, jos tyttö viedään miesten puolelle.
Onko uimahalleissa muuten mitään sääntöä tähän, että minkä ikäinen saa mennä vielä "vastakkaiselle" puolelle? Ei taida olla.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa kukaan siellä pukkarissa tai pesutiloissa lapsiin käsiksi käy kun siellä taitaa olla aina joku pukeutumassa/ riisuutumassa/peseytymässä/ tulossa/ lähdössä jne. Taitaa vika olla korvienne välissä enemmänkin. Missäs lasten isät ovat? Miksette käy koko perheen voimin ja isät opeta poikiaan?
Menin viikonloppuna uimahalliin: Esikoisen piti tulla mukaan muttei lähtenyt joten pikkuveli (8- vuotta) itki täällä kotona. On ujo ja arka. Olen siitä pahoillani. Tuntui pahalta kun mies oli reissussa ja poika halusi mukaan mutta ei vaan uskaltanut sinne miesten puolelle, halli on tuttu myös ennestään pojalle miestenpuolelta mutta miten sinne pakottaa?
Poika tuli minun ja pikkusiskonsa mukaan, koitin vielä rohkaista hallilla että voi mennä miestenpuolelle, mutta ei tahtonut. Olisi osannut, mutta rohkeus puuttui. Sitä lapsi itsekin harmitteli vielä naistenpuolella mutta tahdoin olla onnellinen että lapsi ainakin pääsi uimaan. -Anteeksi valtavasti-
Ainakaan tyttölapsia ei saa päästää miesten puolelle. Pedareita on liikaa. Ei saa olla sinisilmäinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä äidit tuovat enemmän isoja poikiaan naisten saunaan kuin miehet tyttäriään.
Kyllä miesten puolella on lähes joka kerta kouluikäisiä tyttöjä kun käyn uimassa. Aika usein näkee jopa yli 10 vuotiaita.
Oletkohan nyt ihan tosissasi? Ei kukaan yli 10v tyttö edes halua mennä miesten puolelle. Tai vaikea kuvitella että suostuisi menemään. Alkaa olla jo siinä iässä että häpeilevät kehoaan eivätkä todellakaan halua toikkaroida miesten puolella alasti.
Olet väärässä. Ne tytöt joiden isät vievät heitä uimahalliin, eivät kasva tuollaiseen häpeään. Isät eivät kasvata häpeämään, niin kuin sinun kaltaisesi äidit tekevät. Sinä sanoisit suoraan tyttärellesi uimahallin pukukopissa, että häpeä nyt vähän, jos raukka ei olisi koko ajan pyyhkeeseen kääriytyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan tyttölapsia ei saa päästää miesten puolelle. Pedareita on liikaa. Ei saa olla sinisilmäinen!
Eli sinusta on sitten OK jos tyttöni haluaa mennä uimaan mutten ole kotona sinä päivänä niin jää menemättä jos ei uskalla yksin uimahalliin naistenpuolelle mutta menisi isänsä mukaan?
156/146
Mitäs te täällä vaahtoatte ja yritätte vaikuttaa toisten perheiden itsenäiseen päätöksentekoon?
Se on kuitenkin lasten vanhempi tai huoltaja joka tekee päätöksen siitä toteutetaanko sukupuolierottelu vai ei.
Eihän siitä ole kauan, kun Vuokatin kylpylässä oli 0 - 100-vuotiaat kaikki samoissa tiloissa. Ihmisten lihoessa häpeä omasta kropasta on kasvanut ja varsinkin monet nykynaiset häpeilevät laiminlyötyä kroppaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä äidit tuovat enemmän isoja poikiaan naisten saunaan kuin miehet tyttäriään.
Kyllä miesten puolella on lähes joka kerta kouluikäisiä tyttöjä kun käyn uimassa. Aika usein näkee jopa yli 10 vuotiaita.
Oletkohan nyt ihan tosissasi? Ei kukaan yli 10v tyttö edes halua mennä miesten puolelle. Tai vaikea kuvitella että suostuisi menemään. Alkaa olla jo siinä iässä että häpeilevät kehoaan eivätkä todellakaan halua toikkaroida miesten puolella alasti.
Olet väärässä. Ne tytöt joiden isät vievät heitä uimahalliin, eivät kasva tuollaiseen häpeään. Isät eivät kasvata häpeämään, niin kuin sinun kaltaisesi äidit tekevät. Sinä sanoisit suoraan tyttärellesi uimahallin pukukopissa, että häpeä nyt vähän, jos raukka ei olisi koko ajan pyyhkeeseen kääriytyneenä.
Ei kukaan täysjärkinen vanhempi sano lapselleen että "häpeä nyt vähän vartaloasi, hyi". Teet melko suuria oletuksia yhden kommentin perusteella. En lähde vänkäämiseen mukaan, sinä voit kuvitella minun kasvatustavastani aivan mitä tykkäät :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni viimeistään sen jälkeen, kun lapsi aloittaa koulun, ei saisi enää mennä toisen sukupuolen saunatiloihin. Se voisi olla ihan sääntönä uimahalleissa. Kyseessä ihan yksinkertaisesti se, että saunassa voi olla vaikka saman luokan tyttö tai poika, ei ole asiallista aikuiselta saattaa lasta noloon tilanteeseen, jossa joutuu kohtaamaan eri sukupuolta olevan luokkatoverin alasti. Näitä vanhempia vain tuntuu olevan, joiden arviointikyky heittää kovastikin ja tuovat mukanaan jopa 10-vuotiaita poikia naisten saunaan. Jostain syystä äidit tuovat enemmän isoja poikiaan naisten saunaan kuin miehet tyttäriään.
Ei alastomuus ole itsessään mitenkään nolo asia, elleivät vanhemmat opeta erikseen lasta pitämään sitä nolona.
Mulla on kaksi poikaa. Molemmat kasvatettu suunnilleen samalla tavalla. Toinen (10v.) on nudisti, jota ei edelleenkään haittaa heilua alastomana. Toinen (8v.) ei ikimaailmassa suostu esiintymän alasti, jollei se tilanteen takia ole pakko. Eli käy saunassa ja uimahallissa ihan normaalisti. Mutta ei nakuile muuten kuten isompi tekee heti kun silmä välttää. Ja joo, sille nakuilulle on rajansa, olkaa huoleti.
Että ei se aina mistään kasvatuksesta ja opetuksesta ole kiinni. En todellakaan ole opettanut toiselle että alastomuus on noloa, saatan itse viuhahtaa suihkuun tms. Se alastomuus on vaan lapsen mielestä noloa ja saa ollakin. Me ollaan erilaisia ja niin kauan kuin nolostelu ei liikaa haittaa elämää on se ihan ok.
Ujon pojan äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta on sitten OK jos tyttöni haluaa mennä uimaan mutten ole kotona sinä päivänä niin jää menemättä jos ei uskalla yksin uimahalliin naistenpuolelle mutta menisi isänsä mukaan?
156/146
Jos tyttö on yli 7-vuotias, niin sitten jää uinnit väliin. Kannattaisi ehkä opetella kotona noiden asioiden tekemistä, jos muuten suju.
Alastomuus on tasa-arvoistamista kirjoitti:
Mitäs te täällä vaahtoatte ja yritätte vaikuttaa toisten perheiden itsenäiseen päätöksentekoon?
Se on kuitenkin lasten vanhempi tai huoltaja joka tekee päätöksen siitä toteutetaanko sukupuolierottelu vai ei.
Eihän siitä ole kauan, kun Vuokatin kylpylässä oli 0 - 100-vuotiaat kaikki samoissa tiloissa. Ihmisten lihoessa häpeä omasta kropasta on kasvanut ja varsinkin monet nykynaiset häpeilevät laiminlyötyä kroppaansa.
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Suurimmassa osassa uimahalleja on tuo sääntö, että kouluikäisestä mennään oman sukupuolensa pukkareihin. Loppupeleissä se on siis uimahallin porukka joka päättää mihin pukkariin se lapsi menee, ei suinkaan huoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni viimeistään sen jälkeen, kun lapsi aloittaa koulun, ei saisi enää mennä toisen sukupuolen saunatiloihin. Se voisi olla ihan sääntönä uimahalleissa. Kyseessä ihan yksinkertaisesti se, että saunassa voi olla vaikka saman luokan tyttö tai poika, ei ole asiallista aikuiselta saattaa lasta noloon tilanteeseen, jossa joutuu kohtaamaan eri sukupuolta olevan luokkatoverin alasti. Näitä vanhempia vain tuntuu olevan, joiden arviointikyky heittää kovastikin ja tuovat mukanaan jopa 10-vuotiaita poikia naisten saunaan. Jostain syystä äidit tuovat enemmän isoja poikiaan naisten saunaan kuin miehet tyttäriään.
Ei alastomuus ole itsessään mitenkään nolo asia, elleivät vanhemmat opeta erikseen lasta pitämään sitä nolona.
Mulla on kaksi poikaa. Molemmat kasvatettu suunnilleen samalla tavalla. Toinen (10v.) on nudisti, jota ei edelleenkään haittaa heilua alastomana. Toinen (8v.) ei ikimaailmassa suostu esiintymän alasti, jollei se tilanteen takia ole pakko. Eli käy saunassa ja uimahallissa ihan normaalisti. Mutta ei nakuile muuten kuten isompi tekee heti kun silmä välttää. Ja joo, sille nakuilulle on rajansa, olkaa huoleti.
Että ei se aina mistään kasvatuksesta ja opetuksesta ole kiinni. En todellakaan ole opettanut toiselle että alastomuus on noloa, saatan itse viuhahtaa suihkuun tms. Se alastomuus on vaan lapsen mielestä noloa ja saa ollakin. Me ollaan erilaisia ja niin kauan kuin nolostelu ei liikaa haittaa elämää on se ihan ok.
Pitäisi huomata että tässä aikuiset keskustelee alastomuudesta, itse siitä että yksi poikani EI USKALLA mennä sinne miesten puolelle yksin, vaan uhmaa sitäKIN tunnetta ja tulee naistenpuolelle, vaikka ikää 8 vuotta. Ei seKÄÄN ole helppo asia lapselle? Mutta mitä sä teet? Mä itse ainakin tulen lastani vastaan tässä, tyttö on mennyt esikoululaisena isän mukana miestenpuolelle, varmaan myöhemminkin? En tiedä, se hetki tulee miten tulee.
Minua etoi kerran kylpylässä, kun lihava pikkupoika ehkä noin 8-10v istui penkillä katsomassa suihkuttelevia naisia ja virnuili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
156/146
Jos tyttö on yli 7-vuotias, niin sitten jää uinnit väliin. Kannattaisi ehkä opetella kotona noiden asioiden tekemistä, jos muuten suju.
Ehkä sun pitää opetelle lukemaan? Toistan tän sulle: Poika osaisi, hallikin on ennestään tuttu. Puhe on rohkeudesta. En voi laittaa itkevää lasta yksin, jos ei tahdo. Pääsi mukaan ja siinä ei ole muilla ongelmaa KUIN SINULLA.
UJON pojan äiti
Vierailija kirjoitti:
Minua etoi kerran kylpylässä, kun lihava pikkupoika ehkä noin 8-10v istui penkillä katsomassa suihkuttelevia naisia ja virnuili.
Mene terapiaan. Et ole normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flamingon kylpylässä juuri näin n 8 vuotiaan pojan äitinsä kanssa. Oma tyttöni on vasta 3 vuotias, mutta mietin että mitä jos olisi 8 v ja vastaan tulisi siellä oman luokan poika tms? Mielestäni kuuluu miesten puolelle ja jos ei ole saattaajaa ei sitten käy pariin vuoteen uimassa ja opettelee toimimaan yksin.
En tajua miksi tyttöjen täytyisi kärsiä näiden mammanpoikien pärjäämättömyydestä? Ei ole maailmanloppu jos ei 7-10 vuotiaana pääse uimahalliin äidin kanssa. Kyllä äitien tulisi kunnioittaa sen verran tyttöjä että ei tuonikäistä sinne toisi, ja opettaa sama kunnioitus myös omalle pojalleen, tulevalle miehelle. Jos kasvatus ja ja opetus on tuota luokkaa, en ihmettele miksi ei naisia myöhemminkään kunnioiteta.
Tunnen useita 8 v tyttöjä ja pääsääntöisesti sen ikäiset eivät mene miesten puolelle, enkä omaa lastani edes miesten puolelle sen ikäisenä laittaisi.
Tämä touhu on outoa Suomessa, monissa muissa Euroopan maassa tuollainen ei tulisi kuulonkaan, mutta yritäpä sanoa asiasta äidille niin saat vihaisen katseen perääsi.
Taas yksi asia missä pojille sallitaan "erivapaus".
Olen kyllä aika varma siitä, että naiset alkavat valittamaan paljon ennemmin nuorista pojista naisten suihkutiloissa kuin miehet alkavat valittamaan nuorista tytöistä miesten suihkutiloissa. Syy miksi tyttöjä ei näy miesten puolella yhtä paljon kuin poikia naisten puolella on siinä, että tytöt kehittyvät nuorempina ja siten he kokevat sen aiemmin kiusallisena kuin pojat. Pojat ovat menossa uimaan, eikä heitä kiinnosta pätkän vertaa minkä suihkun kautta sinne menevät.
Mitä noihin erivapauksiin tulee, niin miesten puolella käy naispuoliset siivoojat, mutta naisten puolelle ei saa mennä miespuoliset siivoojat.
Sun valeesi on korjattu jo monessa ketjussa, mutta aina vaan pakko jatkaa valehtelua. Miksi?
Fakta: Uimahalleissa on miessiivoojia töissä, ja ne menevät myös siivoamaan naisten puolta. Työtään ne tekee. Mites luulet että jätetäänkö naisten puoli saastaiseksi, jos uimahallin naissiivoojat on sairaana? Vihje: ei todellakaan jätetä.
Fakta 2: Itse olen ollut kahdessa kylpylässä ja yhdessä uimahallissa (lähiuimahalli, käyn noin kerran kuussa) kun on kuulunut miessiivoojan huuto, että "miessiivooja tulossa". Pyyhe vaan päälle tai uikkarit, niin ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi huomata että tässä aikuiset keskustelee alastomuudesta, itse siitä että yksi poikani EI USKALLA mennä sinne miesten puolelle yksin, vaan uhmaa sitäKIN tunnetta ja tulee naistenpuolelle, vaikka ikää 8 vuotta. Ei seKÄÄN ole helppo asia lapselle? Mutta mitä sä teet? Mä itse ainakin tulen lastani vastaan tässä, tyttö on mennyt esikoululaisena isän mukana miestenpuolelle, varmaan myöhemminkin? En tiedä, se hetki tulee miten tulee.
Jossain se raja on oltava. Jos lapsen ujous ja arkuus aiheuttaa muille liikaa haittaa niin sitten ei vaan mennä uimahalliin. Kyse ei ole vain sinun lapsestasi, siellä naisten pukkarissa on muillakin oikeuksia. Eikä sinun lapsesi oikeus mennä uimaan voi mennä ohi muiden oikeuksista. Sorry vaan. Niillä poikasi ikäisillä pikkutytöillä on oikeus olla naisten pukkarissa rauhassa. Se on kuitenkin naispuolisten pukkari.
Meillä on 8v tyttö, jonka kanssa ollaan nyt kovasti koetettu harjoitella pukkarissa toimimista jos menee isän ja pikkuveikan kanssa uimaan. Mutta tahmeaa on !Tyttö ei saa ovea lukkoon/auki, ei saa avainta nilkan ympärille ( ei ole kumilenksu vaan suljetaan niinkuin vyö) jne jne. Menee paniikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Mitä noihin erivapauksiin tulee, niin miesten puolella käy naispuoliset siivoojat, mutta naisten puolelle ei saa mennä miespuoliset siivoojat.
Onko tämä todella totta? Jos, niin pitäisi kai vihjaista tasa-arvovaltuutetulle.
Ei ole totta. Käyn kerran viikossa uimahallissa ja monta kertaa on tullut miespuolinen siivooja pukkariin ja suihkupuolelle. Varoittaa ensin tulostaan, en tiedä varoittaako naispuolinen siivooja kun menee miesten pukkariin/suihkuun.
Mitä noloa on alastomuudessa? Etelän nudistirannoilla kaikki ikäryhmät iloisen alastomina auringon alla. Kaikista hirveintä tää muslimien hössötys, tai romanien säännöt: kamalaa, jos pohjettakin vähän vilahtaa. Hui, kuolohan siitä tulloo. Kyllä meillä käydään kimppasaunoissa mäkkireissuilla ystäväperheiden kanssa ihan nakuina, ja järvessä uimassa. Hirveää, soittakaa palokunta! Alastomuuteen voi suhtautua ihan luontevasti ja ei-seksistisesti, jos tällaiseen asenteeseen saa kasvaa ja ymmärrys pelaa. Mä otan 7-vuotiaan poikani usein mukaan uimahalliin naisten puolelle, jos ollaan uimassa kahdestaan, eikä ole pojalla kaveria mukana. Onneks ei ole yhtäkään marmattavaa tiukkapipoa vielä kohdalle sattunut. Mun puolestani uimahalleissa vois olla vaikka sekasaunat. Ihan sama.
Minä ainakin katselin nuorempana seksistisesti sekasaunoissa ja niin katselivat muutkin. Siis esim. opiskelijabileissä ainejärjestön klubilla saunassa kun vastakkain lauteet olivat ja vastapäisillä lauteilla nuoria naisia alasti oli niin kyllä siinä nuoret miehet vilkuilivat, ihan luonnollistahan tuo on. Samaten kun kaveripariskunnan mökillä juhannuksena alasti uimaan mentiin ja vaikka samalla laiturilla seisoskeltiin niin kyllä katselin kaverin kumppanin takapuolta ihan kunnolla ja samaten rintojakin.
Tuskinpa kukaan siellä pukkarissa tai pesutiloissa lapsiin käsiksi käy kun siellä taitaa olla aina joku pukeutumassa/ riisuutumassa/peseytymässä/ tulossa/ lähdössä jne. Taitaa vika olla korvienne välissä enemmänkin. Missäs lasten isät ovat? Miksette käy koko perheen voimin ja isät opeta poikiaan?