Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytöstavat uimahallissa, missä saa uida ja miten, kuka väistää? Nopeat ja hitaat uimarit ym.

Vierailija
13.09.2017 |

Miten tulisi toimia uimahallissa, varsinkin ruuhka-aikoina, kun allas on täynnä uimareita. Kuntouimareille varattu allas (useampi kaista ilman välipoijuja), jossa polskii hitaita uimareita ja vielä hitaampia mummouimareita, on niin täynnä että en pysty uimaan siellä haluamaani vauhtia (rintauinti), kun koko ajan joku kelluu siinä tiellä. Jos menen nopeiden kuntouimareiden kaistalle (yksi kapea kaista), olenko siellä taas itse tiellä? Olen ajatellut että ne on tarkoitettu oikeasti nopeille uimareille. Esimerkiksi kroolaajille. Miten siellä nopeiden kaistalla oikein menetellään, jos siellä on uimassa enemmän kuin yksi uimari kerrallaan? Onko siinä nopeamman tarkoitus ohittaa hitaampi (mahtuuko?) vai pitääkö hitaamman väistellä nopeita? Onko tarkoitus uida peräkanaa, vai voiko uida ns. toisia vastaan. Vai onko tarkoitus että nopeiden kaistalla ui vain yksi kerralla?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisikö joku? :)

Vierailija
2/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään altaan päätyyn odottamaan jos nopeampi on perässä, ja päästän sen siinä ohi. Mutta jostakin syystä uimahallissa tuntuu olevan eniten näitä ongelmaharrastajia, oikeuksistaan kiinnipitäjiä ja muita, joilta tulee potkuja ja päälleuimisia ilman mitään provosoimista. Samoin kuin saunoissa on niitä mielipuolisia löylynheittäjiä. Ja altaissa näitä tukkaakastelemattomia hajustepommeja (50+ "hienoja" naisia). Salin ähisijät ja painojen pudottelijat ovat rentoa porukkaa näiden rinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko asiaa tiedustella paikan päällä vaikka uimavalvojalta? Mietin itse joskus samaa, kun paikallisessa uimahallissa vesijuoksijat (joille on varattu käytännössä puolet koko altaasta) alkoivat vallata myös muita ratoja, ja uimisesta tuli käytännössä pujottelurata vesijuoksijoiden välillä. 

Vierailija
4/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen nopeiden kaistalle vaikken mikään kilpauimari olekkaan. Uimahallissa nyt vain on eri nopeuksilla uivia, että aina joku joutuu väistämään, maalaisjärkeä kannattaa käyttää, onko se parempi että joudut ohittamaan jatkuvasti 7 muuta uimaria, vai että menet nopeiden kaistalle, jossa no yksi sinua nopeampi uimari joka joutuu ohittamaan sinut?

Itse käyn uimahallissa ruuhka-aikojen ulkopuolella, ei siellä oikein muuten pysty uimaan. Mummojahan siellä tosin on kaikkina aikoina.

Vierailija
5/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitset sen radan jossa keskinopeus suurin piirtein vastaa omaasi. Uidaan peräkkäin, hitaampi voi jäädä päätyyn odottamaan nopean ohitusta, tai nopea voi mennä vasemmalta ohi, tai sitten yksinkertaisesti kääntyä vähän ennen päätyä, jolloin pääsee ohittamaan sen hitaamman. Uidaan aina oikeaa reunaa.

Itse olen rauhallisehko rintauija, mummoksikin minua voi mainita. Minulla ei kuitenkaan ole mitään invaliditeettia, joten en ole se ihan kaikkein hitain. (Ainakin meillä Turussa uivat myös kuntoutujat radoilla, mikä on ihan ok; jotkut heistä vain ovat hyvin hyvin hitaita.) Itseäni "ärsyttävät" ne uimarit jotka painavat kroolaten päästä päähän kerran ja sitten roikkuvat köysissä kun eivät jaksa elleivät huilaa välillä. Joo, tiedän että heilläkin on oikeutensa, siksi tuo ärsyttää sana lainausmerkeissä onkin. Kaikkia meitä on ja kaikki me sinne mahdutaan jos vähän järkeä käytetään.

Jälkikasvuaan voisivat vanhemmat paremmin valistaa siitä, että poikittaisuinti ratojen poikki ei ole sopivaa vaikka osaisikin niin tehdä.

Vierailija
6/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että ne tietyt mummot on ärsyttäviä uimahalleissa. Ei sitä niiden kellumista voi kyllä uinniksi edes sanoa. Kokoajan täytyy pysähdellä pätyihin juoruamaan ja olemaan muiden tiellä. Kyllä, heillä on täysi oikeus myös siellä olla ja uida, mutta voisiko vähän ajatella muitakin uimareita, jotka ovat tulleet harrastamaan liikuntaa eikä vaan kellumaan ja juoruilemaan.

Vierailija
7/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että ne tietyt mummot on ärsyttäviä uimahalleissa. Ei sitä niiden kellumista voi kyllä uinniksi edes sanoa. Kokoajan täytyy pysähdellä pätyihin juoruamaan ja olemaan muiden tiellä. Kyllä, heillä on täysi oikeus myös siellä olla ja uida, mutta voisiko vähän ajatella muitakin uimareita, jotka ovat tulleet harrastamaan liikuntaa eikä vaan kellumaan ja juoruilemaan.

Ei ne mua haittaa kun ovat siellä päädyssä. Mutta se keskellä rataa juoruaminen... :(

Vierailija
8/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea uimari täällä hei. Jos menet nopealle radalle ja radan nopein ohittaa sut sadan metrin matkalla kahdesti, niin silloin olet kyllä edessä. Ethän jää altaan päätyihin hengaamaan, vaan siirryt hitaampien kaistalle hengähdystauollasi.

Kannustan kyllä kaikkia, jotka haluavat opetella uimaan hyvin. Valitettavan usein nopeimpien radalla on miehiä, jotka uivat 50 metriä ja jäävät sitten huljuttelemaan muniaan altaan päätyyn. Jos ei kunto kestä, menkää pois alta.

T: entinen kilpauimari

Vierailija
9/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tää uimahalli on kyllä uskomaton paikka, oikeen mielensäpahoittajien paratiisi. Kerran uin radalla x, jolloin ehkä piirun verran minua nopeampi (ylipainoinen, mursun näköinen mies) ärjäisi, että uit väärällä radalla, ja että "hitaat" ui tuolla (radalla x).

No sitten menin uimaan radalle x niin enköhän jo saanut paheksuvia katseita uimahattu mummoilta, kun loiskin liikaa ja heillä meni vettä silmiin.

Eli mitenköhän tässä nyt pitäisi uida varmaan j*malauta jotenkin pyörimällä, että kaikki olisivat tyytyväisiä.

Vierailija
10/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopea uimari täällä hei. Jos menet nopealle radalle ja radan nopein ohittaa sut sadan metrin matkalla kahdesti, niin silloin olet kyllä edessä. Ethän jää altaan päätyihin hengaamaan, vaan siirryt hitaampien kaistalle hengähdystauollasi.

Kannustan kyllä kaikkia, jotka haluavat opetella uimaan hyvin. Valitettavan usein nopeimpien radalla on miehiä, jotka uivat 50 metriä ja jäävät sitten huljuttelemaan muniaan altaan päätyyn. Jos ei kunto kestä, menkää pois alta.

Ongelmallisimpia tapauksia uimahallissa on ne selvästi kaikkia muita hitaimmat/pysähtelijät, mutta myös se kaikista nopein entinen kilpauimari joka yrittää nopeusennätystä siellä muiden seassa. Anteeksi nyt vain, mutta tämä asia on ihan totta, että molemmat ääripäät haittaavat muiden liikkumista ja joutuvat tekemään enemmän kompromisseja kuin se enemmistö joka sijoittuu näiden välille.

Itse en sinua väistä vaikka ohittaisit minut useammankin kerran 100m aikana, en koe olevani erityisen hidas uimari ja ei ole minun vikani että sinä olet tasoltasi kilpauimari. Toisaalta sympatiseeraan ja olen sitä mieltä, että sinun tasoisillesi pitäisi olla joku ihan oma rata tietyn aikaa käytössä jossain.

Tämä on vähän sama asia, kuin hiihtoladulla kilpahiihtäjiä ärsyttää kun tavalliset ihmiset ovat heidän tiellään hiihtämässä, onhan se ikävää, mutta ei ole tavisten vika että joku on selvästi keskivertoa nopeampi.

Vierailija
11/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan siellä joutuvat tekemään vähän kompromisseja. Kaikilla olisi myös kivampaa, jos voisi suhtautua asiaan niin, että yhteistähän tämä juttu täällä on, ja jokainen meistä ansaitsee täällä olla.

Muita ei voi muuttaa mutta itseään aina voi. Ja niin se maailma toimii, että ystävällisyys yleensä luo ystävällisyyttä, eli niin se maailma (useimmiten) vastaa kuin sinne huutaa.

Vierailija
12/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa, että oma uimahallitraumani hieman parani viime viikonloppuna, kun vein lapsia uimaan naapurikunnan uimahalliin. Siellä on kolme rataa, jotka on hitaille, nopeille ja vesijuoksijoille. Ennen siellä ei ollut erikseen vesijuoksijoiden rataa, jolloin hitaiden puolella tuli enemmän ja vähemmän yhteentörmäyksiä. 

Mutta en voinut peitellä vahingoniloani, kun lapset halusivat hyppypaikalle ja huomasin, että vesijuoksijoille oli lappu jossa luki, että hyppypaikan ollessa varattu, käänny tässä. Ne mummojen nyrpeät ilmeet! Tuli fiilis, että sen hallin pahimmat riitapukarit on saaneet nenilleen, kuin muillekin on annettu tilaa :)

Vierailija
13/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmallisimpia tapauksia uimahallissa on ne selvästi kaikkia muita hitaimmat/pysähtelijät, mutta myös se kaikista nopein entinen kilpauimari joka yrittää nopeusennätystä siellä muiden seassa. Anteeksi nyt vain, mutta tämä asia on ihan totta, että molemmat ääripäät haittaavat muiden liikkumista ja joutuvat tekemään enemmän kompromisseja kuin se enemmistö joka sijoittuu näiden välille.

Itse en sinua väistä vaikka ohittaisit minut useammankin kerran 100m aikana, en koe olevani erityisen hidas uimari ja ei ole minun vikani että sinä olet tasoltasi kilpauimari. Toisaalta sympatiseeraan ja olen sitä mieltä, että sinun tasoisillesi pitäisi olla joku ihan oma rata tietyn aikaa käytössä jossain.

Tämä on vähän sama asia, kuin hiihtoladulla kilpahiihtäjiä ärsyttää kun tavalliset ihmiset ovat heidän tiellään hiihtämässä, onhan se ikävää, mutta ei ole tavisten vika että joku on selvästi keskivertoa nopeampi.

Jokainen fiksu uimari odottaa sen sekunnin altaan päässä, niin että se nopeampi iihan kannoilla oleva pääsee ohi.

Jos ajattelee noin, ettei haittaa kun yksi ohittaa jatkuvasti, niin miksei samalla logiikalla voi itse uida siellä hitaammalla radalla?

Jos radalla on vain kaksi uijaa, molemmat voivat uida omaa puoltaan mennen tullen.

Keskimäärin jokainen saa uida omaa tahtia. Hidas antaa radan päässä ohitustilan. Ei tarvi jäädä odottamaan nopeaa uimari, vaan silloin kun uimari on ihan takana.

Vierailija
14/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallisimpia ovat ne kaikesta valittajat. Jos altaassa on liikaa porukkaa, niin millään konstilla ei voida toimia niin, ettei kukaan tönäisisi ketään. Pitää vain tajuta, ettei niillä nopeuksilla tule kohtalokkaita kolareita.

Vierailija
15/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko asiaa tiedustella paikan päällä vaikka uimavalvojalta? Mietin itse joskus samaa, kun paikallisessa uimahallissa vesijuoksijat (joille on varattu käytännössä puolet koko altaasta) alkoivat vallata myös muita ratoja, ja uimisesta tuli käytännössä pujottelurata vesijuoksijoiden välillä. 

Tuota en tullut edes ajatelleeksi, että kysyisin uimavalvojalta. Kiitos vinkistä.

Tottakai minä haluan olla ystävällinen muille uimareille, enkä halua olla kenenkään tiellä. Siksi en olekaan uskaltanut mennä sinne nopeiden kaistalle. Ja kun siellä hitaampien kuntouimareiden kaistalla on välillä todella hitaita uimareita, niin ei omasta uimisesta tule oikein mitään. Olen ilmeisesti vähän sellainen väliinputoaja, että en kuulu mihinkään. Toiselle kaistalle liian hidas ja toiselle liian nopea :/ Kun en ole mikään vauhdikas kilpauimari, enkä sellainen sammakkokelluja/mökkiuimari (en tarkoita väheksyvästi, kaikki liikunta on hyvästä). Yritän aina käydä uimassa silloin kun ei ole pahin ruuhka-aika, mutta aina se ei onnistu.

t.ap

Vierailija
16/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän uimahallissa on lasten harjoitteluallas ja lasten kahluuallas. Sitten se itse isompi uima-allas on jaettu niin että on: ns. vapaa osio jossa voi uida, hyppiä, leikkiä tms, vesijuoksuosio, nopeiden kuntouimarien  rata ja hitaiden kuntouimarien rata. En ymmärrä miksi ne mummot ei voi mennä kellumaan sinne altaan vapaalle osiolle, vaan pakko tulla sinne hitaiden kuntouimareiden sekaan kellumaan ja huilailemaan? Eikö teillä muuten tule niskat kipeäksi kun uitte sitä "mökkiuintia" pää jatkuvasti pinnalla?

Vierailija
17/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olisikin oma rata nopeile ja hitaille... meidän hallissa on kolme rataa vesijuoksijoille, kaksi rataa (ilman väliköyttä) lapsille ja vapaaseen lillumiseen, joten kaikille kuntouimareille jää yksi rata. Siellä sitten törmäillään, ohitellaan ja jonotellaan omaa koloa. Onneksi pääsen välillä uimaan aamupäivisinkin, siloin siellä on melko hiljaista.

Vierailija
18/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olisikin oma rata nopeile ja hitaille... meidän hallissa on kolme rataa vesijuoksijoille, kaksi rataa (ilman väliköyttä) lapsille ja vapaaseen lillumiseen, joten kaikille kuntouimareille jää yksi rata. Siellä sitten törmäillään, ohitellaan ja jonotellaan omaa koloa. Onneksi pääsen välillä uimaan aamupäivisinkin, siloin siellä on melko hiljaista.

No onpa surkeasti suunniteltu uimahalli. Miksi kolme rataa vesijuoksijoille? Vähempikin riittäisi kun siinä mennään niin hidasta vauhtia, ei ongelmaa ohituksissa ym. Aivan eri asia kun kuntouimarit.

Vierailija
19/24 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa surkeasti suunniteltu uimahalli. Miksi kolme rataa vesijuoksijoille? Vähempikin riittäisi kun siinä mennään niin hidasta vauhtia, ei ongelmaa ohituksissa ym. Aivan eri asia kun kuntouimarit.

Sen kun tietäisi... Onhan noita juoksijoita paljon, mutta kyllä niillekin kaksi rataa riittäisi. Tästä on käyty välillä melkoista keskustelu kaupungi FB-ryhmässäkin.

Vierailija
20/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Maauimalassa puolet altaasta varattu vesijuoksijoille ja hyppiville mukuloille, joten uimiseen jää aika vähän tilaa. Siellä sitten on tällätyt meikki-/permanenttimammat  kuntouimareiden radalla (eivät hitaalla tai vesijuoruilijoiden radalla) ja tavan kuntouimarit kilpauimareiden seassa nopealla radalla. Aina saa ohittaa ja odottaa radan  päässä, että olisi tilaa. Ei enää koskaan uimaan ruuhka-aikaan.