Lopettakaa masennuslääkkeiden vieroitusoireista jankkaus.
Ne "vieroitusoireet" on taudin psykosomaatisia oireita, jotka eivät lääkkeistä johdu. Ei joka päivä tarvita uutta ketjua tästä aiheesta.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
No älä lue niitä ketjuja, urpå.
En luekaan, mutta on ne silti tuolla uusimmissa roikkumassa.
-ap
Öh, tutustu vaikka Venlafaksiinista eroon pääsemiseen ennen kuin puhut asiasta mistä et selvästi mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Öh, tutustu vaikka Venlafaksiinista eroon pääsemiseen ennen kuin puhut asiasta mistä et selvästi mitään tiedä.
Psykosomaattiset oireet ovat ihan oikeita fyysisiä oireita. Ihan korkeasti olen kouluttautunut ja näin koulussa opetettiin.
-ap
Ihan mielenkiinnosta, oletko kuullut bentsoista? Ei masennuslääkkeitä, mutta monen masennukseen kuuluu myös ahdistusoireita, mistä syystä bentsot päälle. Kokeileppa sitten niistä päästä eroon, ei ihan helpoin juttu.
Se on jo vuosia sitten julki tuotu että ks. lääkkeiden lopettamisesta/vähentämisestä voi tulla oireita esim. sähköiskun kaltaisia tuntemuksia ja että eräät lääkeyhtiöt jättivät ne aikoinaan julkaisematta...
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, oletko kuullut bentsoista? Ei masennuslääkkeitä, mutta monen masennukseen kuuluu myös ahdistusoireita, mistä syystä bentsot päälle. Kokeileppa sitten niistä päästä eroon, ei ihan helpoin juttu.
Puhuin ssri/snri masennuslääkkeistä.
-ap
Mä olin yksi viikonloppu ottamatta masennuslääkettä ja pyörrytti ihan helvetisti koko maanantaipäivä töissä. En meinaa olla ottamatta lääkettä enää. Hyi mikä olo!
Mielialalääkkeiden yhtäkkinen lopettaminen voi aiheuttaa (lääkkeestä riippuen, kuinka todennäköisesti), rajuja ja jopa vaarallisia vieroitusoireita. Kyseessä ei missään nimessä ole psykosomaattiset oireet vaan ne on otettava vakavasti. Vastuutonta vähätellä oireita. Toivottavasti et ole töissä terveydenhuollossa ja sano noin potilaille jotka sitten eivät kehtaa mennä lääkäriin mikäli saavat pahoja vieroitusoireita. Ylipäätänsä mielialalääkkeiden lopettaminen pitäisi suunnitella yhdessä lääkärin kanssa ja käydä läpi odotettavissa olevat oireet ja se, milloin ne ovat normaaleja ja inhottavuudestaan huolimatta vaarattomia ja milloin on syytä ottaa yhteys lääkäriin. On yksilöllistä, kuinka nopeasti kenelläkin voidaan pudottaa annosta.
Terv. Farmaseutti
Kyllä niitä oireita vaan tulee siitä lääkkeen lopettamisesta. Itse ahdistuneisuus ja masentuneisuus ei minulle tee sähköimpulssituntemuksia ympäri kroppaa niin, että silmiäkään ei pysty liikauttamaan ilman seuraavaaa sähköimpulssituntemusta.
Vatsa minulla vaivaa kyllä muutenkin, mutta kyllähän sen nyt huomaa, jos se paska jatkuvasti lentää ja maha kramppaa (juurikin lääkkeen lopettamisen jälkeen parisen viikkoa!), niin se on helppo yhdistää lääkkeen lopettamisesta johtuviin oireisiin.
Jos sinä olet pärjännyt ilman lopetusoireita, niin hyvä! Näistä kuitenkin pitää puhua, sillä nämä tulevat monelle pahana yllätyksenä, mikä saattaa säikäyttää kun ei tiedä mitä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko käytät bentsoja per päivä? Minkä vahvuisia? Kuinka kauan olet käyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Mä olin yksi viikonloppu ottamatta masennuslääkettä ja pyörrytti ihan helvetisti koko maanantaipäivä töissä. En meinaa olla ottamatta lääkettä enää. Hyi mikä olo!
Lopetin Venlat kertaheitolla, kun lääkäri katkaisi hoitosuhteen, mutta meinasi että söisin lääkettä lopun ikääni.
Krapulan kaltainen olo vapinoineen kesti kaksi viikkoa.
Minä olen käyttänyt masennuslääkettä kauan, ja joudun käyttämään.
Ahdistuneisuus on hirveä jos en ota lääkettäni. Ahdistukseen en käytä mitään muuta, pelkkä masennuslääke isolla annoksella auttaa siihenkin.
Kauhistuttaa koko ajatuskin jostain benzoista tai vastaavasta! Molemmat pysyy kurissa samalla lääkkeellä, sekä masennus että ahdistus.
Olen pariin kertaan yrittänyt lopettaa, vähentämällä pikku hiljaa pitemmän ajan kuluessa. Mitään sivuvaikutusta en ole huomannut, mutta masennus palaa aika pian kuvioon ja sen jälkeen ahdistus. Joten jatkan lääkkeeni kanssa ja pystyn toimimaan normaalisti yhteiskunnassa, mm. käymään vastuullisessa työssä.
Olen vuosia käynyt terapiassa ja käsitellyt traumaani, siitä huolimatta lääkettä en pysty lopettamaan. Koko lapsuuden ja nuoruuden kokemani trauma on tod. näköisesti vaikuttanut aivokemiaan niin, että näin joudun loppuikäni elämään. Totta kai otan avun vastaan ja jaksan elää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin Venlat kertaheitolla, kun lääkäri katkaisi hoitosuhteen, mutta meinasi että söisin lääkettä lopun ikääni.
Krapulan kaltainen olo vapinoineen kesti kaksi viikkoa.
Ei lääkkeitä kuulu lopettaa kertaheitolla. Tuliko tämä uutisena sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykosomaattiset oireet ovat ihan oikeita fyysisiä oireita. Ihan korkeasti olen kouluttautunut ja näin koulussa opetettiin.
-ap
Erityisen korkeasti et kuitenkaan taida olla kouluttautunut (=näin koulussa opetettiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krapulan kaltainen olo vapinoineen kesti kaksi viikkoa.Ei lääkkeitä kuulu lopettaa kertaheitolla. Tuliko tämä uutisena sinulle?
Pitänee aloittaa käyttö uudestaan, että voi lopettaa ne oikein...
T: 13.
No ei tasan ole, ilmiö tunnetaan Englannin kielellä nimellä "withdrawal symptoms". SRRI -ja SNRI-lääkkeissä ne ovat yleensä todella voimakkaat ja epämiellyttävät. Saattavat kestää jopa kuukausia tai vuosia, tiedän itse tällaisia tapauksia useita. Itse en tuollaisiin myrkkyihin koskisi pitkällä tikullakaan.
Psykosomaattiset oireet ovat totta, siinä olet oikeassa mutta eikö ole kummallista, että tällaiset kuvaillut oireet yleensä ajoittuvat juurikin lääkkeen lopetuksen yhteydessä, eikä ennen sitä ilmennyt mitään tällaisia oireita? Minä en loogisena ihmisenä laittaisi ihan kaikkea itse sairauden piikkiin. Jos henkilö SSRI-lääkkeen lopetettuaan alkaa hikoilla voimakkaasti, saa sydämen tykytyksiä, tuntee voimakasta ja yhtäkkistä ahdistuneisuutta, kärsii rajuista vatsaoireista, heikotuksesta, huimauksesta, voimakkaasta pahoinvoinnista ja ties mistä muusta, niin ei noiden kaikkien oireiden samanaikainen ilmaantuminen lääkkeiden lopetuksen jälkeen kuulosta miltään somaattiselta oireilulta. Absurdia edes väittää tuollaista. Todella epäilen, että olet terveysalan ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krapulan kaltainen olo vapinoineen kesti kaksi viikkoa.Ei lääkkeitä kuulu lopettaa kertaheitolla. Tuliko tämä uutisena sinulle?
Pitänee aloittaa käyttö uudestaan, että voi lopettaa ne oikein...
T: 13.
Alkaa valjeta, miksi jouduit alunperinkin käyttämään läkkeitä.
bump