***MAALISKUISTEN-06 kuulumisia (ke-to)***
Kommentit (17)
[color=limegreen]Nyt tiiän, miltä tuntuu valvoa melkein koko yö vauvan kanssa, [b]Lyytikille[/b] siis jaksellusta ihan älyttömästi! Meillä siis poika nukkui viime yönä klo 23-01 sujuvasti ja sain siinä sitten itsekin nukuttua tuon pari tuntia. Yhdestä eteenpäin poika sitten vaan känisikin ja vääntelehti sängyssä masuvaivojaan ja välillä piereskeli oikein kunnolla. Neljään asti tällasta käninää ja sitten siitä eteenpäin aina melkein kuuteen asti huutoa enemmän tai vähemmän pää punaisena :( Onneksi mieskin heräsi jo siihen avuksi, mutten kyllä saanut nukuttua vaikka mies kanteli poikaa, kun vauva kuitenkin tasaisesti huusi. Seiskaan asti taas sitten nukuttiin jotenkin... Viime yönä siis unta takana noin kolmisen tuntia eli VÄSYMYS on armoton. Tänään mennään käymään neuvolassa napaa näyttämässä, kun siinä oli se sieni. Pitää samalla kysellä tuosta itkuisuudesta.
Nyt ruuanlaittoon...
-Monkey ja Mosse 16pv-
Meillä taas meni viime yö vaihteeksi ihan hyvin. Valvotin tyttöä väkisin eilen illalla ja nukkuikin jo alkuyöstäkin hyvin. Toimi siis! Jospa tätä rytmiä saisi vähän muutettua...
Hormooninäppylää on meidänkin tytön naama täys. Näyttäisi pikkuhiljaa helpottavan ja näppylät katoavan.
Mä syötän vaan toisen rinnan, näyttää riittävän ihan hyvin. Tuntuu vaan niin ristiriitaiselta imettää, kun vauvalle tulee sen jälkeen huono olo ja hirvee ähinä alkaa kun vatsaansa valittaa.
Ja ihania hymyjä välillä väläyttelee!
APUJA KAIVATAAN: Mitä lahjaksi 1 vuotiaalle pojalle? Viikonloppuna olisi synttärit tiedossa. Mulla kun ei juurikaan ole kokemusta lapsista... tykkääkö/osaako sen ikäinen katella jotain kuvakirjoja? Pehmeitä vai jo ihan kunnon kirjoja? Auttakaa...
Väsynyttä porukkaa löytyy tänään tästäkin torpasta. Senverran meni tytön rytmit eilen illalla persaukselleen eli nukkui kuin pieni porsas koko illan (visiin myös reissaaminen ryydytti). Sitten ilahdutti meitä vanhempia killittämällä ylhäällä kello 00-02. Olin kyllä itse nukahtanut jossain vaiheessa, joten tällä kertaa mies hoiti tytön viihdyttämisen.
Pitää yrittää valvotella tyttöä illalla vähän aikasemmin, jotta saadaan nukkua yö sitten paremmin (toivottavasti).
Muuten kaikki menee entisellä painolla. Täällä pyöritään koko perhe kun esikoinenkin vielä tämän päivän pois koulusta toipumassa flunssasta. Onneksi taidetaan muut selvitä tällä kertaa sairastumatta.
Pääsiäiseksi ollaan vähän lupailtu reissua isovanhemmille Itä-Suomeen, saa nähdä mitähän siitäkin tulee, alkaa tätä porukkaa olemaan ihan " omiksi tarpeiksi" ja meinaa nämä omatkin neliöt välillä jäädä pieneksi. Toisaalta reissu saattaisi myös piristää, yleensä kuitenkin mitä useampi käsipari on lapsia hoitamassa sitä parempi ja omana plussana vielä äidin tekemät pääsiäisherkut.
Meillä näyttäisi neidillä olevan silmätulehdus vasemmassa silmässä, varmaankin ahtautta kyynelkanavassa. Muutamalla isommallakkin oli sama vaiva,meni ohi tippakuurilla ja " pumppamalla" kanavaa auki ja toki kasvaessakin se kyynelkanavakin aukeaa paremmin. Muistaakseni multa itseltänikin on kyynelkanavat sondeerattu pienenä (eli avattu jotenkin " rassaamalla" ).
Nyt täytyy päästää esikoinen nettiin ja pikkuinenkin tuntuu vaativan jotain palvelua juuri sopivasti.
Jaksamista ja voimia väsyneille ja sairastaleville ja toki muillekkin tähän ihanan raskaaseen vauva-arkeen
Maisa ja nelikko kera Nupun 2+vko:a
klo 24-06 yöunta kahen tunnin pätkissä ja välillä valvottiin apaut tunti että siis 2 kertaa kahen tunnin unipätkä! haukottaa!! On tämä vaan välillä rankkaa. Muuten olis kaikkii niiin ihanasti jos sais vähän paremmin yönsä nukuttua.
Katselin esikoisen vauvakirjaa ja hän on nukkunut alusta asti ekan unipätkänsä yöllä 6 tuntia! ja tähän vielä syötön jälkeen pari tuntia päälle! Olispa nytkin noin kivasti...
Nyt poitsu torkkuu rintarepussa että mä sain vähän tehtyä kotiaskareita. Normaalisti viihtyy sitterissä hereillä ollessaan mutta tänään on ollut " sylipäivä" ; )
Ajattelin lähteä esikoisen kanssa citymarkettiin kun mies tulee kotiin töistä. Ostetaan ruokatarvikkeita ja kevät ulkoilupuku hänelle.
MAISAKO? Kertoili pääsiäis suunnitelmista lähteä kyläileen ja siihen totean vaan että vaikka itse olisin kuinka väsynyt ottaan vieraita vastaan tai lähtemään jonnekin niin kyllä pitää vaan ottaa itteensä niskasta kiinni. Se piristää kummasti. Eilenkin kun meillä illalla kävi vieraita niin oli kiva fiilis heidän lähtönsä jälkeen kun oli saanut jotain muuta ajateltavaa kuin oman väsymyksensä ja nuutuneen olonsa.
Itsekin tykkään tämän katraani kanssa kyläillä..Päsee pois näistä omista nurkista joita tuijottelee tällähetkellä yötä päivää ; )
Onhan se aika hässäkkää tosin lähteä liikkeelle kolmen alle kouluikäisen kanssa mutta oman milenterveyden takia sen viitsii tehdä.
Nyt meen vielä jatkaan kotiaskareita ennekun mies kotiutuu ja mä pääsen kauppaan.
MILLÄ TE SAATTE HERÄTELTYÄ TEIDÄN VAUVOJANNE ? Mä kun oon kaikkeni yrittäny että saisin meidän poikaa hereille iltasin että yöllä si nukuttais mutta ei onnistu. Yksikin päivä ajattelin että kylvyssä hän viimestään herää jne ja heräsikin mutta nukahti heti kylvyn jälkeen uudestaan. Luulin sen olevan hyvä herätyskeino : 0 Kutittelut yms ei myöskään auta. Eikä tutin pois suusta nyppääminen. Kun poika on päättäny nukkua niin häntä ei pidä hereillä mikään.
Taitaa meidän vaavit lähestyä sitä ikää, jolloin kaikki ovat enemmän tai vähemmän itkuisia. Jostain muistan lukeneeni, että kaikilla vauvoilla sellainen kausi on, mutta tempperamentista riippuen toiset kuitenkin huutavat enemmän kuin toiset. Samainen artikkeli taisi tämän pohjalta väittää, ettei koliikkia siis olekaan. Tähän varmaan koliikkivaivoista kärsineiden vauvojen vanhemmilla saattaa olla eriävä mielipide :) No, siis täälläkin unet maistuvat päivällä paremmin kuin öisin. Ekan pätkän alkuyöstä on vielä nukkunut ihan kivasti, mutta sitten heräilee reilun parin tunnin välein. Tissiä oon tietty tarjonnut joka väliin, muttei se läheskään aina ole kelvannut. Ehkäpä ensi yönä pitää kokeilla tuttia ensin...
Toinen juttu, mistä olen ajatellut tinkiä näin kolmannen kohdalla on tuo omassa sängyssä nukkuminen. Olen jo nyt päättänyt (miten niin isoa laivaa on vaikea kääntää?!? ;), että jos yöt ovat kovin risaisia ja vaavi nukkuisi paremmin vieressä, niin nukkukoot sitten. Voipihan se olla, että tämä päätös kostautuu sitten myöhemmin, mutta nyt arvostan enemmän edes kohtuullisia yöunia. Kun on ne kaksi termiittiä päivisin viihdytettävänä...
Tänään oli keskimmäisen 1.5v neuvola ja kylllä siinä taas oli tekeminen lähtemisessä. Onneksi mennään kevättä kohti ja puettavien vaatteiden määrä vähenee! En nimittäin tajua, miten ehdimme mihinkään kerhoon tms. aamuisin, kun tuo lähteminen ottaa aikaa niin paljon. No, kaipa se harjoittelulla paranee ja pitää kannustaa keskimmäistä pukemaan itse. Kengät meneekin aika kivasti :)
Jeps, taidan oikaista itsekin hetkeksi kun kaikki muutkin nukkuvat (vielä!). Voimia väsymykseen kaikille tasapuolisesti!
T. MaalisPapu + 3 x ipanat
Meillä neidin saa (jos saa:) herätettyä vaihtamalla vaippoja, nostamalla ylös sängystä jne. Hereellä pysyy parhaiten kun en syötä ihan täyteen, annan sitten lisää tunnin parin päästä ja siihen sitten urvahtaa. Ton välin kun on valveella yleensä killittää jonkun sylissä kattelelemassa perheen touhuja.
Sen olen kyllä huomannut mm. tänään,että saa olla tosi tarkka siitä milloin laittaa tytön nukkumaan. Helposti menee liian väsyneeksi ja sitten uni karkaa kokonaan (tainnutuksena tänään toimi pukeminen ja unet ulkona). Kyllähän se välillä on niin että kun neiti päättää nukkua niin millään konstilla en häntä ylös saa (kuten eilen) joten takuuvarmaa konstia ei ole valitettavasti tarjota,paitsi se että meidän kaikki neljä muksua on olleet sitä sorttia, että jos ei masu ole killillään niin uni ei tule-kuten jo sanoin, äitiinsä tulleet tässä(kin).
Nyt mokkapalojen ja pitsan tekoon (ihan vain esikoisen ruokahalun palauttamiseksi, eiks vaan:::)
maisa
Meillä oli tänään eka neuvola, paino 4025, maanantain kättärin kontrollissa oli 3905, onki kunnon tissihirmu, pituus nyt 54 ja pipo oli 35,5.
Poitsun isä soitti taas eilen ja selitteli ohareita, saa nähdä mitä senki näkemisistä loppujen lopuks tulee. Mutta jotain positiivista että eilen juttelin myös isukin äidin kanssa pitkään puhelimessa ja se ainakin olis ihan innoissan mukana pojan elämässä, mikä olis tietysti hienoo että saatais toinenki mummo.
Poitsulla on kyl semmoset unenlahjat että oikein nautin ku se on alkanu vähän itkee että pääsee mamman syliin nukkumaan iltasin ku katon telkkarii. Ollaan nukuttu kyl tosi hyvin, viimeyönäki 23:30-8:00 paril heräilyl ku ajottaa illalla että syötön ja vaipanvaihdon jälkeen menee itekki nukkumaan, ei tarvi ku kerran kaks yöllä herää syöttää ja vaihtaa kuivat vaipat.
Sertsu ja poitsu 7pv
Meillä oli tänään toi 2 viikkos neuvola. Hyvin on neiti kasvanut. Painoi nyt jo 3950g ja oli 52,5cm pitkä (syntymä mitat 3290g ja 49cm). On kyllä kova syömään. Samalla katottiin esikoisen korva kun kerroin et oli värikynän tökänny korvaan. No sehän oli sitten tietty terä katkennut sinne ja sitä yritettiin varmaan puol tuntia saada pois. Neljä aikuista piteli tyttöä eikä silti saatu terää pois. Tyttö huusi kun syötävä ja tuli siinä äitilläkin itku kun teki niin pahaa kun toista ihan tosissaan sattui se ronkkiminen. Huomenna lääkäri jos sais sen terän imettyä pois kun ei huuhtelemalla tullu.
Samalla reissulla käytiin kaverin luona kahvilla ja kakulla. Toinenkin kaveri oli samaan aikaan kyläilemässä tyttönsä ja masuasukkinsa kanssa. Nyt odotellaan sieltä suunnalta vauva uutisia (3 viikkoa askettuun). Oli ihan kivaa muutenkin jutella välillä aikuisten kanssa. Täällä kotona tulee ihan mökkihöperöks ja aivot senkun pienenee.
Kohta alkaa varmaan vauvakin heräilemään kun on jo pari tuntia vedellyt sikeitä. Tisseissä alkaa jo tuntua... Mä syötän yleensä kanssa vaan yhdestä rinnasta kun pikkuinen tulee siitä jo kylläiseksi. Iltaisin tisuttelee niin usein et silloin syötän kummasta sattuu ja kumpi kelpaa paremmin.
Yöt menee edelleen sellaisilla 1,5-2h unilla, mutta onneks jatkaa heti syötön jälkeen unia. Aamuisin on kyllä silmät ristissä kun esikoinen herää ja vauva vaan jatkaa unia. Eiköhän tämä tästä helpotu kun ikää tulee lisää.
Ehkäisystä oli puhetta ja mä oon miettiny joko hormoonikierukkaa tai kapselia. Kauanko tollanen kapseli vaikuttaa ja mitä maksaa? Esikoisen jälkeen mulla oli ehkäisypiikki ja se oli voimassa 3 kuukautta ja yks annos maksoi 8e eli oli todella halpa. Menkat loppui kokonaan mut paino nousi. Nyt pitää kysyä neuvolassa lihottaako noi em. ehkäsyvälineet.
Nyt meen ruokkimaan esikoisen ennen kun pikkuinen alkaa vaatimaan omaansa...
Kati ja tytöt 3v ja 2vko 3pvä
Meillä viime yönä taas itkusteltiin! Poika nukkuu ekan pätkän todella hyvin, mut sen jälkeen aina kun syö jää hereille. Syliin sitten viime yönäkin nukahti!
Aamusin on sellanen aamuvirkku...tänäänkin aamu alkoi kuudelta eikä millään nukahtanut. Noustiin sitten ylös ja esikoinen jäi vielä nukkumaan!
Olin tänään kaupassa esikoisen kanssa. Mies oli kotona pojan kanssa ja hyvin niillä oli mennyt (no, mä nyt olin kokonaisen tunnin poissa:)).
maalispapu: meillä poika nukkuu ekan pätkän omassa sängyssään ja sen jälkeen tulee viereen ja on siinä sitten loppuyön.
sera-82: tosi hienoa että lapsen isän äiti haluaa olla lapsen elämässä!!=) Ja toivottavasti mieskin kiinnostuisi lapsestaan...tosin hänen menetys se on jos ei ole kiinnostunut!!
t.lottis+tyttö kohta 2v.+poika 3vko6päivää
Kyllä se on kumma kuinka ihmeellinen " valoilmiö" tuo aurinko on. Heti mieli kirkastuu kun se pilkahtaa pilvien takaa esille.
Toisaalta sitten kyllä rupeaa ärsyttämään kun näkee kuinka pölystä on ja ikkunatkin kaipaisi pesua..eli ikinä ei ole hyvä huoh....
Meillä mentiin viimeyö yhdellä syötöllä. Käytetiin tyttöä illalla kylvyssä ja hän palkitsi meidät kuuden tunnin pätkällä unta. Kumpa sitä vaan itsekkin menisi nukkumaan kun tyttökin,niin saisi jo mukavia pätkiä unta itsekkin. Meillähän kun muut muksut heräävät aamulla viimeistään puoli kahdeksan pintaan ja jos koululaisen tunnit alkaa kahdeksalta niin herätys on jo ennen seiskaa, eli aamullakaan ei
voi nauttia pitkistä unista vaikka tyttö herääkin vasta kymmenen-yhdentoista pintaan.
Rela-tipoista on ollut puhetta. Meillä nyt takana osapuilleen se viikko säännöllistä käyttöä ja eilen huomasin, että tyttö ei rupsuttele enää niin paljon. En tiedä johuuko tipoista vai jostain muusta, mutta
kaiken järjen mukaan tukisi sitä teoriaa että vasta viikon käytön jälkeen alkaa vaikutus näkyä.
Muuten alkaa " hyydyttää" tämä kotosalla oleminen. Onneksi esikoisen sairastelu on nyt ohi ja hänkin pääsi takaisin kouluun ja me muut päästään kunnolla liikkeelle. Meinasinkin tänään lähteä kahden pienimmän kanssa käymään kävellen kaupungilla ja sitten iltapäivästä ennen miehen töihin lähtöä (muutaman tunnin joutuu tänään tekemään töitä vaikka isyyslomalla muuten onkin) piipahdan vielä punttisalille.
Nyt tätyy raahautua tekemään kotihommia ja vaihtamaan vaipoja taaperolta (on muuten tosi vaikea keksiä " nimitystä" näille kahdelle keskimmäiselle kun niitä nyt tosiaan on kaksi) kuopus ja esikoinen on niin itsestäänselviä.
Kaikille toivottelen jaksamista ja aurinkoa päivään
se on smuik,
Maisa ja nelikko kera Nupun 2vko+4 pv
Olen vasta-alkaja tällä keskustelupalstalla. Mutta jos siis oikein ymmärsin, tämä keskusteluketju on nyt maaliskuussa syntyneiden nyyttien vanhemmille.
Meidän pieni poika syntyi 10 päivää lasketun ajan jälkeen ja on ollut meidän päivää piristämässä tänään täydet 2 viikkoa.
Poika oli isohko, 4340g ja 54 cm. Mutta meidän mielstä se on niin pieni ja hieno! Syö hyvin ja nukkuu kohtalaisesti. Kerran, kaksi herätään yöllä syömään. Vauva on ihmeen paljon hereillä. Ihmeteltiin sitä, eikös näin pienet vauvat vain nuku ja syö? Tämä haluaa seurustella, ihmetellä ja öhistä! No mikäs siinä.
Esikoisen kotiintulo oli aluksi pieni shokki, mutta kun nyt on tutustuttu, on vanhempienkin olo jo varmempi. Viikonloppuna iskenyt rintatulehdus vähän masensi mieltä, mutta siitä toivuttua kaikki onkin mennyt paremmin kuin kuvittelinkaan. Ehkä se tästä alkaa, perhe-elämä. ;)
Just tulin lenkiltä, työntelin vaunuja tunnin verran tuolla sohjossa ja tuli kyllä hiki! Ehkäpä tämä paino tästä laskee... No, on se tippunutkin jo 14 kg, 6 olis vielä ainakin saatava pois, että mahdun vanhoihin vaatteisiin.
LYYTIKKI ja muut väsyneet, meillä on samanlainen heräilijä ja en olisi enää järjissäni, ellen nukuttaisi vauvaa vieressä. Nyt herään just sen verran että laitan vauvalle rinnan suuhun ja nukahdan taas. Välillä vauva ähisee ja öhisee ja huitoo vieressä niin, että minäkin valvon ihan kunnolla, mutta yleensä olen ainakin puoliksi unessa. Ja olen kyllä tosi herkkäuninen, että helposti havahdun kaikkeen. Meillä mennään sänkyyn ja valot pois noin 22.30 ja vauvakin yleensä silloin nukahtaa, syömään tyttö herää viimeistään 1.30 ja sen jälkeen yleensä parin tunnin välein. Aamulla herää yleensä klo 6 jälkeen ja esikoinen herää puoli 7. Jos nousisin yöllä itse joka kerta ylös kuten esikoisen kanssa, olisin ihan rikki. Silloin olin ihan mustelmilla, kun kävelin ovia ja seiniä päin ja tiputtelin kahvikuppeja lattialle jne. Nyt väsymys ei tunnu ollenkaan niin pahalta.
MONKEY: millainen teidän poitsun napasieni on/oli? Meidän tytöllä ilmestyi navan keskelle sellainen märkivä rakkula ja luulin sitä kanssa sieneksi, mutta terkka sanoi, ettei tiedä mikä se on. Bacipactia(?) mä siihen olen laittanut ja rakkulakin pieneni, mutta tuntuu että edelleen napa vähän märkii. No, huomenna on neuvolalääkäri, siellä ehkä selviää tämäkin mysteeri.
Mä kanssa pohdin noita ehkäisyasioita - tosin ei vielä(kään) ole ajankohtaista, itse hiukan jännitän tämän ekan alatiesynnytyksen jälkeen, vaikkakin kai turhaan. Olin myös hirmu kipeä epparihaavani kanssa pitkään, tikkejä tuli kai paljon - hoitaja ei suostunut kertomaan kuinka monta. No, ehkä silläkin rintamalla taas joskus jotain tapahtuu ;-)
Mutta, nyt syömään ennen kuin vauveli herää.
Anna ja tytöt 4 v ja 5 vk
Meillä on ollu jännä päivä, aamulla soitti isukin äiti ja sovittiin että mennään poitsun kanssa sen luo, jännitin ihan älyttömästi ku oon nähny sen kerran, kesällä. Käytiin sitte mun työpaikalla tappamassa aikaa ja poitsuu näyttämässä ennen mummon luo menoa, oli tosi mukava tapaaminen ja sovittiin että nähdään taas pian. Sitten mentiin mun vanhemmille ja haettiin koirat kotiin, onhan ne vauvan nähny jo muutaman kerran, mutta niille ku anto luut nii eipä ne muuta huomaakkaan että tässä nyt ilta totutellaan ja ihmetellään ja opetellaan uusia juttuja mitä saa tehdä ja mitä ei. Kotona vasta muistin että piru, onhan mulla kissaki mutta se kyllä ihan unohtu vanhemmille.
Sera ja Tomi 8pv
Eli päästiinpä tänne vauva-puolelle vihdoin, poika syntyi 2.4. Elämä on aika ihmeellistä tämän esikoisen kanssa, joten kysyttävää on paljon, kunhan vain ehtis tänne kirjoittelemaan. Palailen pian asiaan ja myötätuntoa heräilijöille, meillä taitaa olla ihan sama juttu...
aurinkopullo ja poika 4 vrk
Löysin tälle palstalle vasta nyt mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Mun pieni prinsessa näki päivän valon 1.3. raskausviikkoja oli 36+1. Painoa 2680kg ja pituutta 45 cm. Mutta kasvettu on jo kovaa vauhtia ja luonnetta löytyy on vähän sellainen kaikki nyt ja heti tai suutun. Tyttö on oikea iltatähti vanhin lapsi on jo 20 ja keskimmäinen 14. Itse olen 39 ja mies 40. Aika tahtoo näin päivisin käydä pitkäksi kun neiti nukkuu.Kaiken lisäks asutaan vielä maalla jossa ei ihmisiä näy vaikka lähet vauvan kans kävelylle, ohiajavia autoja silloin tällöin. Kaupunki on kyllä 20 km päässä mutta sinne pitää aina lähteä autolla ja vaunujen kokoonlaitto ja kasaus on tosi pottumaista puuhaa. Jotain puuhaa pitäis keksiä vaikka tiiän kokemuksesta et kohta kun neiti kasvaa niin sen perässä saa mamma vielä juosta ja kovaa., mut sitte toivottavasti lähtee nämä kilot.Raskauskiloja tuli 20 ja vielä on 15 jäljellä ja ne ahistaa.Sitä tuntee ihtensä todella elefantiks mikään ei tunnu mahtuvan päälle muut ko verkkarit, mut kuka mua täällä mehtän laialla kahtoiskaan. Mies on aina töissä ja illat harrastuksis ja minä kökötän kotona ja tuun aina vaan kiukkusemmaks,
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6888709&p=3&tmode=1&smode…