Rv 34 ja vauva edelleen perätilassa!
Eli tosiaan rv 34 alkoi tänään, ja vauva on ollut jo muutaman viikon ainoastaan perätilassa. Aiemmin siis kääntyili ahkeraankin tahtiin. Ehtiiköhän vielä kääntyä raivotarjontaan? Lisäksi pikkuinen kasvaa yläkäyrällä, eli itse en jaksa uskoa että hän enää kääntyisi, luulen että tila on käynyt liian ahtaaksi.
Onko paikalla muita samassa tilanteessa olleita/olevia? Onko ulkokäännös onnistunut vai onko jouduttu leikkaamaan? Olen kuullut, että tuossa kääntämisessäkin on riskinsä.. En vielä tiedä, haluanko siihen suostua. Lisäksi tunnen vauvan pään aivan rintojeni alapuolella, eli hyvin korkealla.
Ja esikoinen siis kyseessä.
Kiitos vastauksista! :-)
T. Hermostunut mamma
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu:)
Ensinnäkin ehtii kyllä kääntyä. Ulkokäännöskin on mahdollinen, eivät niitä ihan oikeasti tee, jos on riskiä.
Myös perätilasynnytys on mahdollinen.
Suomessa on hyvä synnytysten hoito, ja asiat selvitetään tarkkaan.
Kiitos vastauksesta:) Olen käsittänyt että ennen rv 36:tta pitäisi kääntyä, onko näin? Sitten on vielä parisen viikkoa armon aikaa jäljellä... /ap
Mulla käännettiin. Taitava lääkäri, hyvin meni. Ja ihan julkisen terveydenhoidon puolella kävin lääkärissä.
Mun vauva kääntyi aika myöhään. Taisi olla rv 37 kun oli vasta kääntynyt. Kaikki on mahdollista ennen kuin vauva kiinnittyy.
Kääntöä eivät tee jos on riskin mahdollisuus ja nykyään perätilasynnytys on turvallinen.
Hyvin se menee!
Kiitos kommenteista:-) Mitä luulette, vaikuttaako tähän tuo vauvan (toki vain arvioitu) isokokoisuus? Täytyy yrittää olla luottavaisin mielin..:) ap
Mulla kääntyi rv 38 melkoinen pyörähdys ja pungertaminen olikin ja sen jälkeen alkoi supistelut, jotka sitten lakkasi onneksi jonkun tunnin kuluttua. Ulkokäännöstä en antaisi tehdä, perätila oli mullakin eka raskaus ja lapsen napanuora oli niin lyhyt että olis käynyt huonosti jos olisi väkisin alettu kääntämään. Eli sektio vaan suosiolla.
Vauva saattaa kääntyä vielä synnytyksessäkin.
Jos synnytys alkaa, kun vauva perätilassa, mene makuulle ja soita ambulanssi.
Minulla käännettiin viikolla 36-37, ihan hyvin meni, ei ollut napanuora vauvalla kaulan ympärillä,
kympin tyttö tuli ihan ajallaan.
Rauhoitus nyt hyvä ihminen. Et voi asialle mitään. Se voi kääntyä vielä itse tai ammattilaiset kääntää. Tai sit perätilasynnytys tai sektio. Suomessa sulla ei ole hätää.
Ikinä päivänä en synnyttäisi 1.lasta perätilassa. Minun 1.vauveli oli vain 2,9kg ja alapäästä tuli siltikin jauhelihaa. Ja napanuora oli tiukasti kaulan ympärillä. Jos vauva ei käänny itse niin keisarinleikkaus.
2.lapsi olikin 4kg ARGH!
Lapsellasi on tietoisuus, vaikkei hän vielä olekaan syntynyt maailmaan. Puhuttele häntä (joko mielessäsi tai ääneen), selitä hänelle tilanne ja pyydä, että hän kääntyisi itse. Kerro, että synnytys tulee olemaan teille kummallekin helpompi, nopeampi ja turvallisempi, jos hän kääntyy. Jos heräät yöllä siihen, että vatsassasi käy kova myllerrys, viestisi on mennyt perille ja hän on kääntymässä. Pyri joka tapauksessa pysyttelemään mahdolisimman rentona, että hänellä on tilaa tehdä kuperkeikkansa. Kaikkea hyvää teille! <3 <3
Rauhoitu:)
Ensinnäkin ehtii kyllä kääntyä. Ulkokäännöskin on mahdollinen, eivät niitä ihan oikeasti tee, jos on riskiä.
Myös perätilasynnytys on mahdollinen.
Suomessa on hyvä synnytysten hoito, ja asiat selvitetään tarkkaan.