Miksi mua hoitava lääkäri unohtelee asioita jatkuvasti?
Unohtaa tosi olennaisiakin juttuja ja mun piti muistuttaa niistä. Hän vaikutti muuten ystävälliseltä kyllä ja juttelimme pitkään.
Kommentit (13)
Potilaita on varmaan sen verran monta että meinaa varmaan mennä tiedot sekaisin tai unohtua. Ihan normaalia minusta.
Vierailija kirjoitti:
Potilaita on varmaan sen verran monta että meinaa varmaan mennä tiedot sekaisin tai unohtua. Ihan normaalia minusta.
Tai siis hän oli juuri sanomassa jotain, mutta unohti sanoa kokonaan. Ja se koski pariakin olennaista asiaa. Muuta juttelimme kyllä. Siis tykkään hänestä tosi paljon ja arvostan häntä suuresti, mutta alkoi vain mietityttää.
Ja siis aiemmin hän ei unohtanut koskaan asioita tuolla tavoin. Siis hän on tosi ihana, mutta oon vähän huolissani hänestä.
Väsynyt, kiireinen, stressaantunut, paljon potilaita? Vähemmästäkin alkaa muisti pätkiä.
No katos kun nekin on ihmisiä. Häneenkin saattavat vaikuttaa samanlaiset asiat kuin meihin muihinkin, ehkä on lapsi vaikkapa valvottanut yöllä tai joku oma huoli vaivasi. Sen lisäksi työssään tapaavat päivän aikana paljon eri ihmisiä, joilla on kaikilla paljon eri asioita.
Sitten on vain sellaisia ihmisiä joilla ei asiat pysy muistissa. Itselläni oli diabeteshoitaja joka ei muistanut potilaitaan. Se olisi ollut sinänsä ihan ok muuten, mutta käyntiajasta 3/4 meni aina niitten samojen asioiden läpikäymiseen ja päättyi siihen, ettei hän oikein kyllä nyt tiedä... Se on ihan ymmärrettävää, ettei kaikkia ihmisiä ja heidän hoitoaan voi muistaa, mutta olisi ollut kohteliasta edes pikaisesti vilaista millainen hoito potilaalla on. Hän oli aina siinä luulossa, että olen tyypin 2 diabeetikko ja aloitti kehumalla, että "sähän oot kivasti saanu painoa pudotettua". Juu, olin normaalipainoinen ensimmäisellä käyntikerralla ja saman painoinen myös viimeisellä, joka kerta sain kehuja painonpudotuksesta 🤣 Pyysin sitten lopultaan aikaa toiselle hoitsulle, kun ei tuon kanssa tullut hullua hurskaammaksi.
Jos itse hoitaisit viikon aikana - sanotaan nyt - esimerkiksi 70 ihmisen asiat (potilaita viikossa voi olla paljon enemmänkin), niin pitäisitkö itseäsi huonomuistisena, jos et muistaisikaan yhden heistä asioita tarkalleen? Moni lääkäri hoitaa tuon määrän potilaita parissa päivässä.
Minä itse en esim. muista juuri kenenkään potilaan asioita katsomatta sairaskertomuksesta esim. vuosikontrolliin tullessa edellisen käynnin tiedot ja annan sitten ymmärtää, että muistan. Kuitenkin oletetaan, että muistan. Tullaan terveyskeskuksen käytävällä puhumaan "meidän Jaakon" hoidosta tai kysytään käytävällä kahvihuoneeseen menomatkalla, että mitäs ne hänen muistiverikokeensa näyttivät.
Sinä et ole ainutlaatuinen asioinesi, vaikka kuvittelisitkin olevasi.
Sillä on alkava Parkinsonin tauti tms. muistisairaus. Kerro hoitajille asiasta lähtiessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse hoitaisit viikon aikana - sanotaan nyt - esimerkiksi 70 ihmisen asiat (potilaita viikossa voi olla paljon enemmänkin), niin pitäisitkö itseäsi huonomuistisena, jos et muistaisikaan yhden heistä asioita tarkalleen? Moni lääkäri hoitaa tuon määrän potilaita parissa päivässä.
Minä itse en esim. muista juuri kenenkään potilaan asioita katsomatta sairaskertomuksesta esim. vuosikontrolliin tullessa edellisen käynnin tiedot ja annan sitten ymmärtää, että muistan. Kuitenkin oletetaan, että muistan. Tullaan terveyskeskuksen käytävällä puhumaan "meidän Jaakon" hoidosta tai kysytään käytävällä kahvihuoneeseen menomatkalla, että mitäs ne hänen muistiverikokeensa näyttivät.
Jostain syystä meidän tk-lääkäri muistaa ihan uskomattomasti jonkun mummon lääkityksen ja sen muutokset. Enemmän ihmettelen että muistaa kuin ettei muistaisi.
Edelliseen kommenttiin: Eihän tässä ollut kyse aloittajan ainutlaatuisuuskuvitelmista, vaan siitä, että aloittaja on huolissaan hoitavasta lääkäristä. Kuulostaa kuormittuneisuudelta. Väsyneenä on vaikea keskittyä ja muistaa mitä edes saman vastaanoton aikana on puhuttu, saati sitten edellisillä kerroilla. Terveyskeskusten vastaanotoilla potilaiden määrä voi olla käsittämättömän suuri...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis hän oli juuri sanomassa jotain, mutta unohti sanoa kokonaan. Ja se koski pariakin olennaista asiaa. Muuta juttelimme kyllä. Siis tykkään hänestä tosi paljon ja arvostan häntä suuresti, mutta alkoi vain mietityttää.
Stressi.
Vaikka lääkäri ajattelisi muistavansa, on turvallisuuskysymys että asiat tarkastetaan asiakirjoista ja vielä tarvittaessa potilaalta että onko tullut muutoksia.
Ja kuten joku yllä sanoi, meilläkin voi olla kotona huolia tai kauhea kiire. Tietenkään ei haluta että se näkyy vastaanotolla mutta joskus käy niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä meidän tk-lääkäri muistaa ihan uskomattomasti jonkun mummon lääkityksen ja sen muutokset. Enemmän ihmettelen että muistaa kuin ettei muistaisi.
On jokin erityinen tai läheinen suhde, joka on kestänyt jo kauan tai jokin muu yhdistävätekijä.
En usko, että muussa tapauksessa lääkäri muistaisi tai ainakin toivon niin, sillä se olisi aivan liian stressaavaa lääkärille.
Ei robotti ole eikä botti