Mitä mieltä henkilöstön vuokrauksesta?
Viime aikoina henkilöstön vuokrausfirmat ovat kasvaneet ja lisääntyneet. Esimerkiksi taloushallinnon työntekijät ovat monessa yrityksessä vuokraväkeä. Mitä mieltä olette tästä? Onko kokemuksia työntekijänä tai työnantajana?
Itse jäin pohtimaan, onko tämä uusi tapa saada joustavuutta työmarkkinoille, kun irtisanomiset yms. on yrityksen mielestä liian hankaliksi tehtyjä? Ja samalla riski siirretään työntekijälle. En tosin tiedä minkälaisia sopimuksia vuokrausfirmat henkilöstölleen tarjoavat. Eli saako normaalit palkat loma-, sairas-, lasten sairastamisajoilta yms. ja sillonkin, kun vuokrausfirmalla ei ole töitä tarjolla? Ja työntekijähän voi joutua minkä asiakasfirman palvelukseen tahansa ja tekemään melkein mitä tahansa. Voiko silloin olla kovin sioutunut ja joustava työntekijä?
Kunhan pohdin näin aamusella...;)
Kommentit (2)
Olen ollut työntekijänä vuokrafirmassa: ravintola-alalla.
Opiskelijalle vuokrafirman kautta työskentely oli helpointa. Pystyi työskentelemään silloin kun omaan aikatauluun sopi. Ei ollut pakko mennä, jos paikka/aika ei sopinut. Tosin riskinä oli kyllä se, jos monesti kieltäytyy, niin sitten ei enää kysytä.
Sairasajan palkkaa sain vain jos työntekijää tarvitsema paikka halusi maksaa, vuokrausfirma ei ollut velvollinen maksamaan. Lomakorvauksen sai jokaisen palkan yhteydessä, sillä palkallista lomaa ei voitu järjestää.
Itse aloin pääsääntöisesti tekemään yhtä ja samaa paikkaa. Yrityksen mielellään ottavat saman työntekijän, ettei tarvitse aina opastaa uudelleen. Näin säästyy resurssit. Meidän yhteistyö meni siihen, että minut merkittiin yrityksen omalle työvuorolistalle ja he ilmoittivat vuorot suoraan minulle. Palkka kuitenkin tuli vuokrafirman kautta.
Yritys hyötyi tilanteessa siinä, ettei heidän tarvinnut palkata talonkirjihin uutta työntekijää, palkkakulut sai laittaa verotuksessa vähennyksiin.
Työpaikan listoille siirtyminen ei sitten olekaan helppoa (tosin ei kyllä ole ollut tarvista ja enää en tee muutenkaan ravintola-alan töitä, aika ei riitä: lapsi ja opiskelu). Jos yritys halusi saada extransa omille listoille, niin oli kaksi vaihtoehtoa. Extra lopettaa ko. yrityksessä käynnit puoleksi vuodeksi ja sitten on vapaa menemään talon palkkalistoille tai sitten yrityksen on maksettava korvays välitysfirmalle. Tämä siksi, koska usein vuokrausfirman työntekijöiden vuokrauksen lisäksi tarjoavat rekrytointi palvelua. Myös sääntö koska, eihän vuokrausfirmat halua menettää kaikki parhaitaan työntekijöitään.
Noi on vain perussääntöjä, joista voidaan poiketa. Mieheni edellinen työpaikka sai miehini listoilleen ilman korvausta ja ilman että mieheni tarvitsi olla ½ vuotta poissa paikasta.
Tällaisia kokemuksia minulla.
että yritykset eivät ole tänä päivänä kovin innokkaita palkkaamaan työntekijöitä. Työntekijällähän on niin suuret oikeudet ja vahvuudet! Jos tulee jokin pienikin konflikti ollaan heti soittamassa liittoon, ollaan lakossa ja ties mitä.
Vuokratyöntekijä on hyvä vaihtoehto yritykselle - ja mielestäni myös työntekijälle. Itse olen ollut vuokrattuna muutamia kertoja. Minulla ei ole mitään valittamista systeemissä. Usein se menee niin, että ensin olet vuokralla ja sen jälkeen saatat saada yrityksestä työnpaikan, jolloin pääset yrityksen palkkalistoille.
Mieluusti katson työpaikkoja vuokrausyritysten nettisivuilta. Näihin yrityksiin voit myös itse ilmoittaa, että minkälaista työtä haet/haluat. Lomat, sairastelut ym. menevät aivan normaalin käytännön mukaan.