Miten muka voi nukkua liikkuvaisen vauvan kanssa perhepedissä?
Emme omista matalaa sänkyä, jossa ei haittaa sängynreunan yli tipahtaminen.
Miten siis uskaltaa nukkua, jos pelkää, että vauva lähtee yöllä konttaamaan kohti sängyn reunaa ja putoaa? Miten vauva nukutetaan perhepetiin, jos vauvalla on tapana ensin konttailla ja kiipeillä sängyssä, kunnes rauhoittuu?
Kommentit (22)
Laita sänky huoneen kulmaan. Itse nukut lattian puolella. Toiseen päätyyn este ellei ole sänkylautaa.
Ryömintäikäisen pitäisi _minun_ mielestäni joka tapauksessa nukkua jo pinnasängyssä ellet sitten halua vierottaa taaperoa tavasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te sitten opitte nukuttamaan sen pinnasänkyyn, kun pudonneen vauvan päivystyskäynnin jälkeen lasu tulee "tukitoimiin".
Vauvamme nukkuu kyllä omassa huoneessaan pinnasängyssä. Halusin vain ihmetellä, miten se perhepeti onnistuu sitten, kun vauva ei enää vain makoile paikallaan. Ap
Miksi ylipäätään pitäisi nukkua perhepedissä? Lapsi omaan huoneeseen omaan sänkyyn. Kaikki nukkuvat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Laita sänky huoneen kulmaan. Itse nukut lattian puolella. Toiseen päätyyn este ellei ole sänkylautaa.
Ryömintäikäisen pitäisi _minun_ mielestäni joka tapauksessa nukkua jo pinnasängyssä ellet sitten halua vierottaa taaperoa tavasta myöhemmin.
Meillä on sellainen huone, jossa sänkyä ei voi laittaa aivan kulmaan kiinni. Olen nähnyt instagramissa kuvia perhepedeistä, joissa iso vauva nukkuu sängyn keskellä ja sänky on keskellä huonetta, ei turvalaitoja. Pelottavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryömintäikäisen pitäisi _minun_ mielestäni joka tapauksessa nukkua jo pinnasängyssä ellet sitten halua vierottaa taaperoa tavasta myöhemmin.Meillä on sellainen huone, jossa sänkyä ei voi laittaa aivan kulmaan kiinni. Olen nähnyt instagramissa kuvia perhepedeistä, joissa iso vauva nukkuu sängyn keskellä ja sänky on keskellä huonetta, ei turvalaitoja. Pelottavaa. Ap
Siis et saa huoneen nurkkaan sänkyä, jossa se pinnasängyssä nukkuva vauvasi ei nuku. Ongelmasi kuulostaa vaikealta.
En nukkuisi itse varmaan ikinä, jos pitäisi lasten kanssa nukkua samassa sängyssä. Meillä on miehenkin kanssa eri huoneet, koska olen niin huono nukkuja.
Laita sänky esim. Seinää vasten ja vauva seinän puolelle nukkumaan.
Turvalaitoja voi ostaa (esim. IKEA) tai rakentaa itse.
Yleensä lapsen liikkeisiin oppii heräämään.
Lapselle voi myös laittaa lastensängyn aivan oman sängyn viereen.
Kaikille perhepeti ei sovi, oma tai lapsen uni häiriintyy, tai se ei tunnu luontevalta.
Jos aikuisen käytössä on jokin lääkitys tai on nauttinut alkoholia, perhepetiä ei tulisi käyttää, riskinä on kääntyä unissaan lapsen päälle.
Lapsi reagoi tähän huudolla, mitä ei "päihtyneenä" välttämättä tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryömintäikäisen pitäisi _minun_ mielestäni joka tapauksessa nukkua jo pinnasängyssä ellet sitten halua vierottaa taaperoa tavasta myöhemmin.Meillä on sellainen huone, jossa sänkyä ei voi laittaa aivan kulmaan kiinni. Olen nähnyt instagramissa kuvia perhepedeistä, joissa iso vauva nukkuu sängyn keskellä ja sänky on keskellä huonetta, ei turvalaitoja. Pelottavaa. Ap
Siis et saa huoneen nurkkaan sänkyä, jossa se pinnasängyssä nukkuva vauvasi ei nuku. Ongelmasi kuulostaa vaikealta.
Jos esimerkiksi yksi seinä on ikkunan alla (lämpöpatteri), toinen on vaatekaappiseinä ja kolmatta seinää vasten tulee liukuovi, niin silloin sänkyä ei saa täysin kiinni nurkkaan, vaikka kuinka yrittäisi. OT
Mitä turvalaita auttaa, jos vauva kiipeää sen yli? Ap
Meillä aluksi nukuttiin niin, että vauva oli keskellä, mutta sitten kun hän alkoi liikkua, niin tehtiin pinnasängystä sivuvaunu, josta poistettiin laita. Tällöin vauvan ympärillä on turvalaidat ja mä sitten nukun sen avoimen laidan edessä, jolloin vauva ei voi mun huomaamatta kontata pois tai pudota.
Meillä oli parisängyn vieressä tavallinen laidaton sänky, jossa vauva nukkui. Siis ihan kiinni siinä meidän vuoteessa. Sieltä se pikkuinen ensi alkuun pyöritteli itsensä rinnalle tankkaamaan. Ei kuulunut yöitkua.
Vitsit vieläkin muistan sen aamun, kun skidi nyki yöpaidasta. Oli punnertanut seisomaan siinä sänkynsä päällä ja halusi näyttää äidille suorituksensa. "Ätä, kato".
Perhekoti on askel kohti miehen poistumista kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkiksi yksi seinä on ikkunan alla (lämpöpatteri), toinen on vaatekaappiseinä ja kolmatta seinää vasten tulee liukuovi, niin silloin sänkyä ei saa täysin kiinni nurkkaan, vaikka kuinka yrittäisi. OT
Ja nyt pinnasängyssä nukkuva lapsesi ei voi nukkua perhepedissä, joka on aikuiselle ihmiselle mahdoton haaste rakentaa koska seinissä on lämpöpatteri, liukuovi ja kaappi. Et taida myöskään osata tehdä kuperkeikkaa.. (tästä tunnistaa aina mahdottomien ongelmien ihmiset).
Vierailija kirjoitti:
Meillä aluksi nukuttiin niin, että vauva oli keskellä, mutta sitten kun hän alkoi liikkua, niin tehtiin pinnasängystä sivuvaunu, josta poistettiin laita. Tällöin vauvan ympärillä on turvalaidat ja mä sitten nukun sen avoimen laidan edessä, jolloin vauva ei voi mun huomaamatta kontata pois tai pudota.
Kyllä voi :) meillä 7kk vauva todisti sen.
Vierailija kirjoitti:
Perhekoti on askel kohti miehen poistumista kodista.
No niin on! Perhekoti on suhteen tappaja! Sinkkukoti se olla pitää.
Meillä loppui perhepedissä nukkuminen siihen, kun yöllä heräsin (onneksi) siihen, että vauvan jalat osuivat selkääni. Olisin voinut kierähtää hänen päälleen, ellen olisi herännyt. 3 kkn iässä vauva muutti omaan huoneeseen ja sitten koko perhe nukkui hyvin.
Perhepeti on hyvä asia niille, joilla se oikeasti toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi :) meillä 7kk vauva todisti sen.
Riippuu varmasti vähän vauvastakin. Mun vauva 7kk iässä ei muuta kuin ryöminyt hieman. Ei kontannut, noussut pystyyn tai istumaan vielä siinä iässä. Nyt mun vauva taikka taapero on 1v1kk ja nousee kyllä jo pystyyn ja konttaa, mutta ei kävele ilman tukea. On rauhallinen tyttö. Ja mä olen herkkäuninen. Ei ole vielä koskaan tapahtunut niin, etten huomaisi hänen liikkumistaan sängyssä. Mutta joo, never say never tietysti.
Lapsi putosi 2 kertaa ja oppi missä sängyn reunat menevät. Heräilen joskus kyllä kun alkaa kontata unissaan kohti reunaa.
Nukuimme perhepedissä imetyksen ajan eli 5kk, sitten siirtyi omaan sänkyyn mun viereen. Ei konttaillut silloin, mutta sen jälkeen siis kyllä.
Lapsemme siis n. 1-vuotiaasta alkaen on nukahtanut omaan huoneeseen pinnasänkyyn mutta jos herää yöllä painajaiseen tms niin otan viereen.
Kyllä te sitten opitte nukuttamaan sen pinnasänkyyn, kun pudonneen vauvan päivystyskäynnin jälkeen lasu tulee "tukitoimiin".