Mietin joululahjoja ja tajusin, että ei Suomessa kannata ostaa kaupasta.
Osan ostan tori.fi:stä uuden veroisina. Osan tilaan ulkomaisista nettikaupoista. Ei ehkä järkevää kansantalouden näkökulmasta, mutta oma kukkaro kiittää.
Kommentit (20)
Teen itse uniikkeja lumihiutaleita ja sukulaiset kiittää :)
Ja minä olen todennut joululahjojen ostelun täysin turhaksi.
Minä teen aikuisten joululahjat itse (syötäviä) ja lapsille ostan sitä mukaa alelaareista kun vuoden aikana sattuu löytymään. Ihan riittävän edullista minulle.
haluat kaupunkeja joissa ei ole mitään liikkeitä?
Mä aloitan joululahjojen hankkimisen monta kuukautta ennen joulua! Hyödynnän tarjouksia ja ostan ajoissa jemmaan sellaisia tavaroita, joita voin antaa suunnilleen kenelle vaan. Esimerkiksi olen hankkinut meille jokaiselle laadukkaat pussilakanasetit, kun sain kesällä ostettua hyvällä alennuksella. Lisäksi olen ostanut muutaman kirjan ja Lego-paketteja.
Ei rasita jouluntulo kukkaroa juurikaan, kun ennakoi tulevaa rahanmenoa vähäsen. Toki joulukuussa (tai mustana perjantaina) tulee sitten ostettua tekniikkaa ym. Etukäteen hommatut lahjat helpottavat ainakin mulla kukkaroa ja joulustressiä.
Osta kivoja lasipurkkeja ja tee niihin herkkuja lahjaksi. Itse tehdyt (ja suussa sulavat) lahjat ovat kaikkein parhaita.
Minäkin suosin itsetehtyjä syötäviä lahjoja. Pikkulapsille myös itsetehtyjä neulevaatteita, joiden tiedän tulevan käyttöön. Isommille lapsille (=siskoni lapset) ostan yleensä yhteislahjan veljeni ja/tai vanhempieni kanssa, joten hinta ei nouse kovin suureksi.
Itse annan vain aineettomia lahjoja.
-ikkunanpesu
-autonrenkaiden vaihtaminen
-nurmikonleikkauslahjakortti
Poimin joululahjat metsästä. Annan pakastemustkoita ja puolukoita.
Tein kesällä hillopurnukoita lahjoiksi, eli mansikkahilloo, raparperihilloo.
Hyvä aineeton lahjakortti on viikon koirahitellikortti, eli lupauden ystävän matkan ajaksi koiranhoitajaksi kotonani.
Oi vähänkö olis mahtava saada ikkunanpesu lahjaksi!!!
Minä tykkään ostaa toivottua koska en halua ostaa turhaa, ja ihmisten toiveita ei valitettavasti kehtaa syyskuussa kysellä. Muuten kyllä mielelläni aloittaisin jo projektin :)
Jokainen Kiinasta ostettu halpatavara tarkoittaa luonnon tuhoamista ja työttömyyttä Suomessa. Jos se on sinusta OK, niin mikäpä siinä. Mutta älä sitten valita, että ei ole töitä ja pitää saada kansalaispalkka.
Halpa kiinatavara loppuu sillä hetkellä, kun isketään kunnon tuontitullit.
Aineettomien lahjojen antajat, olette unelmaihmisiä <3
älä osta valtavaa röykkiötä lahjoja, niin voit ostaa suomalaisesta kaupasta kaiken tarpeellisen.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen Kiinasta ostettu halpatavara tarkoittaa luonnon tuhoamista ja työttömyyttä Suomessa. Jos se on sinusta OK, niin mikäpä siinä. Mutta älä sitten valita, että ei ole töitä ja pitää saada kansalaispalkka.
Eli sitä kannattaa ostaa niin paljon kuin ikinä ehtii, kun vielä on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
haluat kaupunkeja joissa ei ole mitään liikkeitä?
Mulla ei ole varaa omasta pussista maksaa meidän pikkukaupungin rautakauppiaan hienoa autoa tai taloa. Jos hän voi pitää kovempaa hintaa kuin lähemmän isomman kaupungin liikkeet, mulla on lupa etsiä tuote johon mulla on varaa.
Aineettoman lahjan hyödyt:
-ei kulu rahaa
-saat kropallesi liikuntaa esim ikkunoiden pesusta
-hallitus ei saa verotuloja
-kiina ei v saastuta niin paljon
-aineettomien lahjojen antaminem tasavertaistaa
-luonto ei saastu
-kiina kyykkyyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sitä kannattaa ostaa niin paljon kuin ikinä ehtii, kun vielä on saatavilla.
Antakaa vaan rahanne eliitille joka valmistuttaa hetirikkimenevät tuotteet kiinassa, minä en anna.
Joululahjoja syyskuussa, jaahas...