Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autolla ajaminen talvella/liukkaalla kelillä

Arja-Liisa
10.09.2017 |

Ajoin ajokortin nyt myöhäisemmällä iällä ja tuleva talvi on ensimmäinen ajotalveni.

Autoina meillä on tuo mun pieni etuvetoinen kauppakassi ja sitten tuo takavetoinen Mersunmöhkäle. Miten eri tavalla ne käyttäytyy talvella/liukkaalla? Mitä kaikkea kannattaa pitää mielessä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavedolla ajat vaan varovaisemmin talvella, etuveto melko samanlainen kuin kesällä.

Vierailija
2/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelet varovammin, ei siinä sen ihmeempää. Omalla tavallaan talvella ajaminen on kivaakin, kun siinä on tekemisen meininkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavedolla voi tuntua vaikealle ohittaa talvella, tai ainakin sellainen on oma kokemus, kun meinas kaistaa vaihtaessa lähteä lapasesta.

Onneksi nykyään etuveto, menee suoraan kuin luoti ellei muuta käske.

Vierailija
4/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä muuta ihmeellistä ole kuin että auto ei välttämättä pysähdy niin helposti joten ennakointia siihen ajotapaan. etuveto saattaa liukkailla kääntyessä aliohjata eli ei käännykkää vaikka kuinka kääntää ratista tunnetaan myös termillä "puskea". sitten se mersunrohjake saattaa käännöksissä yliohjata eli perä lähtee liukuun vierelle.

Eipä siinä muuta ku varovaisuutta kehiin hyvin se menee :)

Vierailija
5/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajaa ajokortti talvella, itse olin autokoulussa niin kamalana talvena, että kaupunki oli välillä ihan tukossa, välillä en pysynyt jalkakäytävällä pystyssä kun menin ajotunnille. Ajan kuulemma aina niinkuin olisi hemmetin liukasta, eli käytän kaasua ja jarrua varovasti, en tee äkkinäisiä ohjsusliikkeitä.

Vierailija
6/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en henk.koht ole edes tajunnut, et miehen farkkumese olisi takaveto. Ajellaan suurinpiirtein fifty-fifty ja ajoa on päivässä 70 km. Oon ajanut 30 vuotta ja enkä ole köröttelijä, joten varmaankin autojen ajo-ominaisuudet ja luistonestot helpottaa ajamista, ettei autot lähde käsistä niin helposti. Alkuun joka vuosi, kun tulee ensiliukkaudet joutuu ottaa tuntumaa, mutta nopeasti tottuu liukkauteen ja osaa ottaa vaan iisimmin risteyksiin ja mutkiin.

Vierailija
7/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aja takavedolla ollenkaan. Todennäköisesti ensimmäisenä talvenasi vaan kolaroit jos siihen kosket. Totuttele kauppakassilla niin ensi talvena olet sitten viisaampi ja voit sitten kokeilla muitakin autoja.

Vierailija
8/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vaan ajamaan, varovaisuus on valttia talvisin.

Vierailija
9/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aja talvella, hyvinhän olet tähänkin asti selvinnyt ilman sitä.

Vierailija
10/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja talvella ainakin alkuun siten, että kuvittelet takapenkillä olevan kennokaupalla kananmunia. Eli rauhallisesti, eikä mitään äkkinäisiä ohjausliikkeitä. Tämän ohjeen sain poliisina toimineelta (nyt eläkkeellä) sukulaismieheltä. Kun oivalsin ensimmäisenä talvena talviajon niksit, ei mitään ongelmia ole sen jälkeen ollut.

Vierailija
11/11 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavetoisella on vaikeampaa ajaa esimerkiksi työpaikkani parkkipaikan yläkertaan ramppia pitkin kun se on jäässä... :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme